JÍZDNÍ DOJMY: Ford Mustang V8 + 2.3 EcoBoost
Americká legenda se doslova na dotek přiblížila českým zákazníkům – Evropané si ji totiž poprvé mohou oficiálně koupit. I přes propagovanou globální identitu zůstává poctivým kusem amerického železa.
Dlouhých padesát let, tedy časový úsek pokrývající celý rodokmen Fordu Mustang, museli evropští zákazníci čekat, až si budou moci u dealera fordů vyzvednout svůj americký sen. Oficiálně k nim míří až v pořadí šestá generace.
O to byla očekávání nového modelu větší a podle našich prvotních zkušeností budou naplněna měrou vrchovatou. Kromě zmiňované revoluce v prodejní strategii se událo i několik zásadních změn na technologickém poli.
Všechno jinak
Mustang, nabízený tradičně jako kabrio (convertible) a kupé (fastback), v prvé řadě vypadá nejlépe ze všech dosavadních novodobých předchůdců. Především fastback si zachovává patřičný retronádech odkazující na první vůz svého rodu, současně je však zcela moderně tvarovaný a rozhodně nepůsobí jako pouťová atrakce. Pod kapotou pulzuje buďto tradiční atmosférický pětilitr V8 nebo nově přeplňovaný čtyřválec EcoBoost 2,3 litru známý z připravovaného Focusu RS. Další převratnou událostí je upuštění od zadní tuhé nápravy a její nahrazení víceprvkovým řešením, pro oba dva motory je navíc v sérii samosvor.
Další libůstky přidává osmiválec, který má větší brzdy a třeba také funkce line lock (zabrdzí přední kola a umožní hezky snadno „gumovat“) nebo launch control umožňující co nejlepší akceleraci z místa. Divoký pětilitr jsme vyzkoušeli v bezpečí letištní plochy a nutno podotknout, že těžko na trhu hledat lepší poměr mezi zábavou, image a cenou. Podobně jako u slabšího motoru můžete využít možností nastavení míry sportovnosti celého auta a pokud zcela vyřadíte stabilizaci, je americký hřebec opravdu divoký a to zejména v případě bohovského pětilitru, který by snad mohl být jen o něco víc slyšet.
Seznam kapitolOvladatelnější než dříve
Mustang není sporťák, mustang je gran turismo, musíte si vtloukat do hlavy. I tak je ale jeho ovladatelnost ve srovnání s předchozí generací diametrálně lepší, i když má stále své limity dané především rozměry a hmotou vozu. Ani zdaleka však už při nájezdu do zatáčky nemáte pocit, že sedíte za volantem kloubového autobusu, jako tomu bylo dřív. Ano, Mazda MX-5 opravdu jezdí jinak, ale mustang je neméně tak hravý – jen se jeho dovádění běžnému řidiči o poznání hůře kontroluje. V prvních metrech oblouku se totiž Američan k zatočení příliš nemá, aby při přidání plynu záhy obrátil a předvedl výjezd s pěkně rozevlátou zádí. Navození driftu zde vyžaduje citlivé zacházení a jistou praxi.
I takový mistr volantu je Martin Prokop se při několika prvních pokusech vždy nejprve roztočil v oblacích dýmu z pálených pneumatik. Chování však není rozhodně zákeřné, a pokud netlačíte pilu úplně na limit a vystačíte si s track módem s omezenou stabilizací, nemusíte se (na suchu) ničeho bát. U obou verzí jsme ocenili také parádní řazení manuálního šestikvaltu s krátkými drahami a hezky mechanickým chodem.
Seznam kapitolČtyřválec nezklame
Několik stovek kilometrů jsme ujeli rovněž s otevřeným provedením convertible se základním čtyřválcem EcoBoost. Nečekali jsme od něj příliš, ale dostali překvapivě mnoho. 317 přeplňovaných koní totiž musí být někde znát 1715 kilům navzdory. Motor se přitom projevuje překvapivě charakterním vrněním (lehce elektronicky podpořeným), budícím dojem mnohem větší kubatury. Do otáček se rozbíhá spíše pozvolna než výbušně a nejvíc si libuje v těch středních, kde čtyřmístnému cabriu dokáže poskytnout více než důstojnou dynamiku. Spotřebu lze přitom bez zásadnější námahy udržet okolo deseti litrů. U otevřeného provedení jsme kvitovali výkonné topení s vyhřívanými i ventilovanými sedačkami a kvalitní audiosoustavu.
Bez střechy se dá bez větších komfortních obtíží cestovat zhruba do 150 km/h, při větším tempu už neuslyšíte vlastního slova a vinou absence větrového deflektoru vám bude v uších hučet meluzína ještě hodnou chvíli po vystoupení. Střecha se během několika vteřin složí pomocí servomotorků a vzniklá kabina je poté překvapivě dobře odhlučněná i ve vysokých rychlostech. Rozložitá a úhlaedná přední část interiéru poskytuje veškerý myslitelný komfort a spoustu prostoru dvěma osobám – na cestu po Road 66 těžko najdete lepšího společníka. Mustang na 19“ kolech je však nesmírně příjemným společníkem i na našich cestách. Auto se jen lehce pohupuje, přitom je dostatečně pevné a i velké výtluky absorbuje pouze s tlumeným žuchnutím. Dobrá práce!
Seznam kapitolLákavá cenovka
Cenový rozdíl mezi čtyř a osmiválcem je 125 000 Kč, což jasně mluví pro osmiválec, který prostě stojí za to, jakkoliv je slabší varianta nečekaně dostatečně potentním strojem. Kabriolet je vždy o 100 000 Kč dražší, kupé s osmiválcem startuje na
1 064 000 Kč.
Závěr
Celkové hodnocení
Cena základního modelu | 939 000,- Kč |
---|---|
Cena testovaného modelu | 1 039 000,- Kč |