Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

PRVNÍ DOJMY: Škoda Octavia RS 230 je se „špérou“ na okruhu jako doma

Jízdní dojmy

Octavia RS vždy platila za auto, se kterým je zábava. Jenže na okruhových dnech se necítila úplně ve své kůži, do ostrých meganů, focusů či golfů jí chybělo trochu zběsilosti. Verze RS 230 však situaci mění. Ne díky o deset koní vyššímu výkonu, ale díky diferenciálu s elektronicky řízenou svorností mezi předními koly. Funguje skvěle!

Sportovní verze českého rodinného vozu dosáhla za 15 let takového úspěchu, že si „vydobyla“ vznik ještě ostřejší verze, která v nabídce značky nemá obdoby. Samosvor totiž žádná sériová škodovka ještě neměla!

Psali jsme: Škoda Octavia RS vs. Volkswagen Golf GTI
Psali jsme: Škoda Octavia RS 230 má více koní, jede 250 km/h

RS 230 vs. RS: Zvenku rozdíly nehledejte

Motor 2.0 TSI má v RS 230 zvýšený výkon ze 162 na 169 kW (230 koní), díky čemuž se zlepšila dynamika v přímce. Nejvyšší točivý moment zůstal na 350 Nm, je však dostupný v širším spektru.

0-100 km/h zvládne nejrychlejší octavia všech dob za 6,7 s, maximální rychlost musí být vůbec poprvé omezena na 250 km/h. Mimochodem, Octavia RS 230 není nejrychlejší škodovkou – tou je nový Superb 2.0 TSI/206 kW.

Vyššího výkonu bylo dosaženo nejen přenastavením řídicí jednotky, ale také instalací zcela nového výfukového potrubí, které má díky upravené konstrukci předního i zadního tlumiče nižší protitlak a pomáhá rychlejšímu odvodu spalin.

Dokázalo rovněž mírně zatraktivnit zvuk motoru. Ten je přesto stále generován uměle pomocí speciálního vibračního zařízení na motorové přepážce. Výsledek není na rodinný liftback či kombík špatný, za srdce ale nechytne. A prskání při každém přeřazen pod plynem bude po čase spíše otravné, než povzbuzující.

Na pohled se RS 230 se od běžného „eresa“ liší pouze drobnostmi: má černé koncovky výfuku, červeně lakované brzdové třmeny (brzdy jako takové jsou stejné), 19palcové ráfky černošedého designu nebo o něco větší logo VRS na masce. Standardem je také černý designový paket s černými zrcátky, maskou a spojlerem, který je u výchozího RS za příplatek. V interiéru pak nově uvidíte červené prošívání sedadel a volantu.

To všechno je ale podružné. Důležitá je nová technika mezi předními koly.

Diferenciál s řízenou svorností je klenot

Škoda (a celý koncern VW) nazývá použitý diferenciál s elektronicky řízenou svorností zkratkou VAQ (z německého Vorderachsquersperre). Jde o elektrohydraulické zařízení podobné mezinápravové spojce Haldex. Při prokluzu jednoho z kol (zpravidla toho v zatáčce vnitřního) elektronika vydá pokyn hydraulice k lamelové spojky o 10 lamelách, čímž dojde k přenosu větší části točivého momentu na vnější kolo místo toho, aby se ztratila v prokluzu toho vnitřního.

VAQ je regulován plynule od 0 do 100% svornosti. Maximální přenositelný moment je 1600 Nm; je třeba myslet na to, že za převodovkou se moment motoru násobí celkovým převodovým poměrem, a že při brzdění mohou vznikat momenty ještě vyšší než při akceleraci. Při brzdění motorem po akceleraci se spojky vždy plynule rozpojují.

Lamely VAQ jsou chráněny proti přehřátí nikoliv pomocí čidla teploty, ale pomocí výpočtu teploty z provozních údajů (otáček a míry sevření spojek). K přehřátí spojek tedy nikdy nemůže dojít, protože elektronika včas přestane spojky spínat. Taková situace však podle slov Martina Hrdličky, vedoucího konstrukce motorů a podvozku u automobilky Škoda, nenastala ani při náročném testování na severní smyčce Nürburgringu.

Mimochodem, na Nordschleife na Nürburgringu je RS 230 o přibližně 10 sekund rychlejší než standardní RS.

Kvůli zabudování samosvoru muselo být upraveno celkové nastavení vozu: tlumiče, pružiny, silentbloky, ale i ABS a ESP. Čeští konstruktéři a technici kvůli tomu najeli tisíce kilometrů ve více či méně extrémních podmínkách. Škodovka se tím sice přímo nechlubí, ale RS 230 absolvovala při vývoji stovky kol na slavné severní smyčce Nurburgringu.

Mezi zkušební piloty se v případě Octavia RS 230 zařadil třeba i legendární závodních Hans Joachim Stuck, který byl také přítomen na novinářské prezentaci.

Samosvor vs. XDS

Nabízí se porovnání samosvoru s tzv. elektronickou uzávěrkou diferenciálu XDS, kterou sériově disponují prakticky všechny škodovky (včetně Octavie RS 230 – upřesníme dále).

XDS funguje se stejným cílem: přenést maximum točivého momentu na vnější kolo. Využívá k tomu ovšem brzdění odlehčeného kola, čímž se samozřejmě ztrácí již vyvinutý výkon. Samosvor na to jde jinak – výkon neubírá, ale usměrňuje tam, kam je třeba.

Přesto Škoda Octavia RS 230 disponuje krom samosvoru i XDS. Oba systémy pracují buď zvlášť, nebo v některých režimech i současně. Vše ovládá složitý algoritmus, který bere v potaz mnoho proměnných (natočení kol, polohu plynového pedálu, rychlost, otáčky kol, zařazený rychlostní stupeň, otáčky motoru…).

Obecně platí, že čím vyšší je rychlost a čím víc výkonu je třeba přenést na silnici, tím více iniciativy přebírá VAQ. A právě to se dělo na okruhu.

Octavia RS 230 na Slovakia ringu: skvělé svezení za 25 litrů

Vyzkoušeli jsme Škodu Octavii RS 230 s automatizovanou dvouspojkovou převodovkou DSG a karoserií kombi. A protože při běžné jízdě na běžné silnici by přišel samosvor ke slovu pouze občasně, vyrazili jsme s RS 230 rovnou na závodní okruh.

Samosvorný diferenciál posouvá jízdní vlastnosti octavie o obrovský kus dál. V každé zatáčce cítíte, jak přelévá moment na vnější kolo a pomáhá vůz stáčet tím správným směrem, tedy dovnitř zatáčky.

V rychlých i pomalých zatáčkách si proto můžete dovolit přidávat plyn o poznání dříve, aniž by se aktivoval protiprokluz (či XDS) a hlavně, aniž by příď vozu nabrala směr ven ze zatáčky.

Samozřejmě ani samosvor neohýbá fyzikální zákony, takže plyn je třeba dávkovat opatrně a pracovat s předními koly na hranici přilnavosti, pokud chcete jet rychle.

Celkově velmi příjemnému svezení v okruhovém prostředí napomáhá i dobře nastavený podvozek. Pro čistě okruhovou jízdu by samozřejmě měl být daleko tvrdší, nicméně je třeba myslet na to, že budete chtít jezdit i po silnici. Má to nakonec i své výhody: při ostré jízdě lze velmi snadno pracovat s přesuny hmotnosti mezi koly a postupně se učit vůz pod sebou cítit.

Tlačítko ESP na středovém tunelu dokáže po podržení naladit sportovní režim ESP, který dovolí vozu mírnou přetáčivost. Přišlo nám ale, že i takto nastavené ESP stále zbytečně zasahuje i v těch chvílích, kdy máte vůz zcela pod kontrolou. Což je z řidičského pohledu škoda. Auto tak bohužel nedává zcela reálnou zpětnou vazbu.

Dvacet kol na Slovakia ringu vysálo z nádrže necelou polovinu objemu, spotřeba dle palubního počítače činila 25 l/100 km. To je odpovídající hodnota za dávku emocí, kterou je Octavia RS 230 schopná nabídnout.

Škoda Octavia RS 230 je k mání ve čtyřech barvách – červená, bílá, černá a šedá – za cenu od 726 900 Kč s manuální převodovkou. V nabídce zůstává šestistupňový manuál i DSG, RS 230 s DSG pořídíte za 771 900 Kč. Příplatek oproti běžnému RS je 75 000 Kč.

Názor autora

Čekali jsme drobné vylepšení, místo toho jsme se dočkali velmi schopného sportovního auta, které dá i na okruhu zapomenout na to, že váží 1,5 tuny a pojme 600 litrů zavazadel. Zvýšený výkon verze RS 230 nepoznáte, zato samosvorný diferenciál posouvá zážitek ze svezení na úplně jiný level. Takže ideální závoďák pro tatínky? Jednoznačně…

Cena základního modelu 726 900,- Kč
+
Skvěle fungující samosvor
Dostatečně tvrdý podvozek pro okruhové svezení
Poměr přepravní kapacita/emoce
-
Nelze zcela vypnout ESP
Zvuk motoru by mohl být zajímavější





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: