Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Jízdní dojmy: Kia Cee'd s litrovým tříválcem jezdí jako silná atmosféra

Jízdní dojmy

Kia se dosud benzinovým motorům s turbem vyhýbala, jedinou výjimkou na evropských trzích byl hot hatch Cee'd GT. Teď ale přichází motor zcela poplatný nejnovějším trendům: s faceliftem do běžného Cee'du nastupuje litrový tříválec.

Uvedení malého motoru s turbem je u Kie svým způsobem výjimečná událost. Nejen že tuto změnu korejská automobilka spojila s faceliftem, jinak vzhledově velmi decentním, ale novinka v nabídce nenahrazuje žádný ze stávajících motorů. Zařadí se po bok základního čtyřválce 1,4 l MPI (74 kW/100 k) a silnějšího 1,6 l GDI (99 kW/135 k), zároveň je jediným benzinovým motorem určeným pro sportovně střiženou verzi GT Line. I tento sportovní paket je novinkou, designem se velmi blíží Cee'du GT, protože nejviditelnějším rozdílem jsou o palec menší kola. Podvozek má vlastní naladění, které je podobné Cee’du GT, ale je o něco měkčí.

Ve srovnání s jinými turbomotory je charakter nového tříválce poměrně neobvyklý – připomíná spíš silné atmosférické motory. Maximum točivého momentu 171 Nm je dostupné od 1500 otáček, ve skutečnosti ale síla nastupuje zcela hladce a nejsilněji motor působí ve středních otáčkách. V těch nejvyšších se projeví relativně nízká hodnota výkonu – 88 kW (v nabídce figuruje i slabší verze se 73 kW, která má stejné maximum točivého momentu). Velkým překvapením je tichý běh motoru, ve většině jízdních situací není prakticky slyšet, tříválcové vrčení se ozve až blízko u omezovače. I vzhledem k relativně těžkým převodům je proto Cee'd 1,0 l T-GDi stavěný pro svižnou jízdu s dostatečnou rezervou výkonu, sportovní ambice ale nemá. Reálná spotřeba okolo sedmi litrů odpovídá atmosférickému 1,6 l GDI. Mimochodem, nový tříválec je jediným motorem v Cee`du, který se nevyrábí přímo v továrně v Žilině – dováží se z Koreje.

Druhou novinkou mezi motory je přepracovaný turbodiesel 1,6 l CRDi. Polepšil si o 6 na celkových 100 kW, točivý moment vzrostl z 260 na 280 Nm (se samočinnou převodovkou dokonce 300 Nm) a je dostupný v nižších otáčkách, navíc upravený motor splňuje normu Euro 6 – bez použití AdBlue. Tato zlepšení jsou výsledkem použití nového vstřikování s vyšším tlakem, nového turbodmychadla s elektrickou regulací lopatek turbíny a LNT katalyzátoru. Také on má velmi kultivovaný projev, navíc je ve srovnání s novým tříválcem znatelně živější. To ostatně potvrzují i technické údaje, na stovku zrychlí turbodiesel o sekundu dříve než nový benzinový turbomotor. Ve spojení s manuální převodovkou, která má relativně dlouhé, avšak ne přehnaně těžké, převody, si naftová šestnáctistovka řekne v průměru o pět litrů.

Alternativou k ručnímu řazení je nově sedmistupňová dvouspojková převodovka DCT. Jedná se o první dvouspojkovou převodovku čistě korejské konstrukce – dříve uvedené a stále nabízené šestistupňové DCT (pro motor 1,6 l GDI) vzniklo ve spolupráci Hyundaie, Kie a německého dodavatele LUK. Ve srovnání s předchozím měničovým automatem je řadí nová převodovka rychleji a také má menší vliv na spotřebu. Specialitou, která u většiny jiných aut chybí, je automatické podřazování při jízdě z kopce. Vůz často zvládne klesání bez použití brzdové soustavy, brzdění naftovým motorem totiž stačí na udržení požadované rychlosti. Jediné slabší místo nové převodovky představují rozjezdy. V poklidném tempu vše probíhá hladce, vzhledem k použití dvojice suchých spojek až překvapivě hladce. Při nutnosti svižnějšího rozjezdu ale DCT váhá.

Facelift ale přináší také celou řadu dalších nenápadných novinek. Například se zlepšilo odhlučnění podvozku a motoru, součinitel aerodynamického odporu díky úpravám spodní části karoserie klesl z 0,30 na 0,29 a výbava se rozšířila o celou řadu elektronických systémů. Překalibrovaný posilovač řízení je doplněn o funkci Cornering Brake Control (CBC) – přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce se přední náprava ochotněji stáčí, systém tedy dělá to samé jako XDS u Škody. V nabídce příplatkových prvků se objevují také novinky jako sledování mrtvých úhlů nebo čtení dopravnách značek.

České ceny startují na 334 980 Kč za atmosférickou čtrnáctistovku s klimatizací, varianta 1,6 l GDI stojí se stejnou výbavou 384 980 Kč a nový turbodiesel o výkonu 100 kW pak 414 980 Kč. Přeplňovaný tříválec stojí ve slabším provedení stejně jako atmosférické GDI, silnější verze je o 10 000 Kč dražší – v obou případech ale platí, že tato novinka mezi motory je dostupná až ve vyšších výbavách. Za kombi se bez rozdílu motoru a výbavy připlácí 25 000 Kč.

Celkové hodnocení

4
Cena základního modelu 334 980,- Kč





Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: