Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Jízdní dojmy: Nová Mazda MX-5 je hbitější, dieta ji prospěla

Jízdní dojmy

Nová generace přichází s agresivnějším designem, motory Skyactiv a důkladně odlehčenou karoserií. Výsledek těchto změn je přesvědčivý.

Po 26 letech a více než 950 tisících vyrobených kusů přichází Mazda s další generací roadsteru MX-5, v pořadí již čtvrtou. Novinka se vrací zpět ke kořenům, proto je menší – mezigeneračně se zkrátila o 105 mm a s délkou 3915 mm je nejkratší MX-5 v historii – a lehčí. Díky masivnímu využití vysokopevnostních ocelí a cílenému nasazení hliníku (nově jsou z něj vyrobeny například blatníky nebo větší množství podvozkových dílů) nová generace zhubla o rovný metrák. Základní varianta s patnáctistovkou váží jen 975 kg a dvoulitr 1000 kg.

Oba motory nesou označení Skyactiv a zadní kola pohání přes šestistupňovou manuální převodovku. Dvoulitr si zachoval stejný výkon jako motor v předchozí generaci, tedy 118 kW, resp. 160 koní. Maximum točivého momentu ale vzrostlo ze 188 na 200 Nm, ve spojení s výrazně vylepšenou charakteristikou a nižší hmotností se tak z dvoulitrové MX-5 stal citelně živější stroj. Už ve dvou tisících otáčkách je k dispozici 90 % maxima točivého momentu, a tak se motor v utažených zatáčkách ochotně sbírá i ze středních otáček. To předchůdci chybělo – kde bylo v předchozí MX-5 nezbytné správně podřadit, tam má novinka dostatek síly na to, aby zrychlila i na trojku. Řidič se proto může o to více soustředit na práci s přesným řízením.

Mazda se chlubí rozložením hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50, navíc se sedí o 20 mm blíž k silnici a o 15 mm blíž ke středu auta. Výsledkem je téměř ukázková schopnost zprostředkovat pohyby karoserie – díky tomu je přiblížení se limitům podvozku cítit s velkým předstihem a reakce na řízení, plyn a brzdy jsou přesné a současně plynulé.

Základní motor vyvolává při pohledu do technických údajů lehké pochyby – má objem jen 1,5 litru a odstupňování převodovky je identické s dvoulitrem. Jenže jeho reálné schopnosti jsou překvapivě dobré. Výkon 96 kW (130 k) a točivý moment 150 Nm na lehoučký roadster s rezervou stačí. Objektivní deficit Newtonmetrů v nízkých otáčkách přebíjí točivějším charakterem a hlučnějším projevem. Ve výsledku se základní MX-5 svým charakterem velmi podobá předchozí generaci s dvoulitrovým motorem.

U patnáctistovky jsou v zatáčkách znát nižší hmotnost, jiné nastavení podvozku a absence samosvorného diferenciálu. Slabší MX-5 drží v oblouku ještě lépe než dvoulitrová, reakce na korekce řízení jsou ale o kousek méně přesné a když se zadní kola dostanou na limit svých trakčních schopností, působí vůz bez samosvoru rozevlátějším dojmem.

Vzhledem ke struktuře ceníku se z MX-5 v nové generaci stalo auto zřetelně mířící dvěma směry. Patnáctistovku pořídíte už za 629 900 Kč a dostanete auto, které pečlivě rozvíjí charakter předchozí generace. Dvoulitr je dražší o 47 tisíc, nabízí se ale až od druhé nejvyšší výbavy Revolution, což znamená cenovku 783 900 Kč. Díky suverénnímu projevu dvoulitrového motoru Skyactiv je odpovědí pro ty, kdo u předchozí generaci volali po vyšší porci výkonu.

Celkové hodnocení

4.5
Cena základního modelu 629 900,- Kč





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: