Škoda Fabia Combi 1.0 MPI: Tři hrnky pro rodinu
Do rukou se nám dostala základní verze Škody Fabia Combi, kterou pohání zážehový tříválec 1.0 MPI. Stačí 55 kW a 95 Nm na malý rodinný kombík, nebo se vyplatí připlatit za více síly?
Klíčové vlastnosti
- Kombík segmentu B (malé vozy) s nadprůměrným vnitřním prostorem
- Podvozková platforma využívá některé prvky MQB
- Moderní zážehový tříválec 1.0 MPI/55 kW, pětistupňová manuální převodovka
- Hlavní konkurenti: Seat Ibiza ST, Renault Clio Grandtour, ale i Škoda Rapid Spaceback
Hlavní nedostatky
- Mimo město slabý motor
- Pevné opěrky hlavy (u sportovních sedadel)
Krasavice třídy
Největším rozdílem proti notoricky známé předchozí generaci Fabie Combi je podstatně vyváženější stavba karoserie a elegantnější design. Fabia už není na pohled příliš vysoká a málo široká, právě naopak: platí za zřejmě jeden z nejhezčích malých vozů současnosti. K tomu přidává, jako už obvykle, velmi dobrou vnitřní prostornost.
Testovali jsme základní motorizaci 1.0 MPI/55 kW (verze se 44 kW se dodává pouze pro „krátkou“ fabii) ve spojení s nejvyšší výbavou Style, doplněnou o mnoho příplatkových prvků včetně interiérového paketu Dynamic, 16palcových kol či infotainmentu Bolero (bez navigace). Šlo tedy o specifikaci, kterou by zřejmě žádný z běžných zákazníků nezvolil.
Příjemná na posez i na řízení
Za volantem najde i nadprůměrně vzrostlý řidič příjemnou polohu a okolo sebe dostatek místa. Příplatkové sportovní sedačky v paketu Dynamic mají slušné boční vedení a jsou i pohodlné, body však ztrácejí za pevnou hlavovou opěrku, která není z hlediska bezpečnosti vůbec vhodná pro vyšší osoby.
Jízdní vlastnosti vozu na 16palcových pneumatikách o šířce 205 mm jsou jisté a zároveň komfortní. Podvozek je oproti konkurentům spíše měkčí, což kvitujeme. Ovladatelnost vozu přitom zůstává stále vynikající, na lehkosti jízdního projevu v zatáčkách se projevila pozitivně určitě i nízká hmotnost motoru nad přední nápravou.
Řízení je citlivé, přesné, a klade přirozený odpor. Velmi se mi líbil sportovní volant, za který by se nemuselo stydět ani Audi či BMW.
1.0 MPI jako dobrý základ, či z nouze ctnost?
Tříválcový motor poprvé použitý ve Škodě Citigo se po nastartování i během jízdy projevuje kultivovaně. Do interiéru doléhá pouze vcelku příjemný tříválcový zvuk s drobným sportovním akcentem. Fabia zní docela dobře i zvenku; zde tedy negativa tříválce nehledejme.
Výkon 55 kW nám ještě před 10 lety přišel pro fabii zcela adekvátní (vzpomeňme na obecně uznávaný motor 1.4 16V/55 kW v první generaci fabie), dnes ale nad motorem 1.0 MPI kde kdo zdvihá obočí.
Je nutné poznamenat, že zdvižené obočí si tento motor zaslouží, ale ne kvůli nejvyššímu výkonu, nýbrž kvůli žalostnému točivému momentu 95 Nm (mnohými nenáviděné HTP mělo 112 Nm, což je o 18 % víc!).
Papírový nedostatek síly se projevuje i v praxi. Pokud máte prázdné auto a pohybujete se rychlostmi do 80 km/h, díky krátkým prvním třem rychlostním stupňům subjektivně nejede tak špatně, bohužel jakýkoliv náklad, další osoby na palubě či stoupání odhalí v plné nahotě, že jde o skutečně slabou verzi.
1.0 MPI poslouží skvěle na popojíždění ve městě a po jeho blízkém okolí s tím, že sem tam zvládne i delší cestu, kterou přežijete vy i auto bez trvalých následků. Neubráním se však dojmu, že montovat ho do verze kombi je pouze ústupek pro reklamní slogan „cena od“. 1.0 MPI mi daleko víc sedí ke krátké fabii, kterážto v takové konfiguraci 100% splní roli druhého auta do rodiny.
Pro kombík, od kterého se alespoň v českých podmínkách očekává využití jako jediného auta v rodině, jde však o krok vedle. O 16 tisíc korun dražší 1.2 TSI/66 kW udělá z fabie combi rázem násobně dospělejší auto.
Spotřeba motoru 1.0 MPI se v testu s podílem 80 % města a 10 % okresních silnic a 10 % dálnice pohybovala kolem 6,6 l/100 km, což je průměrný výsledek. Při 130 km/h točí 1.0 MPI pětku (šestku nemá) 4300 otáček, spotřeba roste k 8 l/100 km.
Vnitřní prostor větší než mívala octavia
Škoda Fabia Combi opět mezigeneračně zvětšila svůj vnitřní prostor, „za sebe“ se nyní posadí i 190 cm vysoký člověk, což třeba vůbec neplatilo o jedničkové octavii. Zavazadlový prostor se zvětšil o 25 na celkových 530 litrů. Interiér tedy bez kompromisů vyhoví rodinám, které nevyžadují variabilitu vozů typu MPV.
Z uživatelského pohledu je fabia příjemná jako vždy, všechno funguje přesně tak, jak očekáváte. Úplnou novinkou je propracovaný infotainment nové generace s dotykovým displejem, který funguje výborně.
Závěr
Škoda Fabia Combi je kvalitní malý kombík, který poslouží velmi dobře pro rodinné účely stejně jako pro každodenní cesty do práce po městě a v jeho okolí.
Motor 1.0 MPI však zbytečně omezuje využitelnost automobilu, důvody jsme rozebírali výše. Rozhodně doporučujeme připlatit si 16 tisíc korun za čtyřválec 1.2 TSI/66 kW, který z fabie učiní skutečně univerzální a plnohodnotný vůz pro široké spektrum úkolů.
Testovaná fabia je právě v těchto týdnech podrobována dlouhodobému testu sesterského časopisu AUTO7, ve kterém vám budeme průběžně přinášet zkušenosti z tříměsíčního soužití.
Celkové hodnocení
Cena základního modelu | 262 900,- Kč |
---|---|
Cena testovaného modelu | 368 500,- Kč |
Komfortní a zároveň jistý podvozek |
Velmi dobrá nabídka vnitřního prostoru |
Tichý motor a obecně dobrý akustický komfort |
Mimo město slabý motor |
Pevné opěrky hlavy u sportovních sedadel |
Mohla by být levnější |