Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Jízdní dojmy Mazda CX-3: Úspěšná sázka na dvoulitr

Jízdní dojmy

Modelová ofenziva japonské automobilky pokračuje, krátce po nové generaci modelu 2 přichází úplná novinka v nabídce, crossover CX-3.

Městské crossovery jsou v kurzu – jak přibývají nové modely, roste i zájem zákazníků o tento typ auta, zaměřený více do města než na jízdu mimo silnice. Jen mezi lety 2013 a 2014 vzrostly prodeje o 50 % na 600 tisíc kusů a očekává se další růst. Dalším ze zbrusu nových modelů tohoto ražení je Mazda CX-3, která sází na výrazný design a techniku, která je kombinací větších modelů a nové Mazdy 2.

S délkou 4275 mm je CX-3 typickým zástupcem své kategorie. K silným stránkám patří design exteriéru i interiéru a vynikající výhled z místa řidiče. Jako plnohodnotné rodinné auto však může tato Mazda posloužit jen s výhradami. Vzadu se sice sedí pohodlně a i vyšší postavy mají dostatek místa nad hlavou, relativně krátká karoserie ale přináší prostor pro kolena srovnatelný s malými hatchbacky a zavazadlový prostor o objemu 350 litrů. Naopak zcela bez kompromisů je výbava, CX-3 je prvním zástupcem své kategorie, který může být vybaven head-up displejem, a v nabídce nechybí ani široká škála pokročilých asistenčních systémů známých z větších modelů značky.

Základní motor popírá dnešní konvence: je jím atmosférický dvoulitrový čtyřválec o výkonu pouhých 88 kW, známý již z Mazdy 3. Jeho prioritou není vysoký výkon, ale příznivý průběh točivého momentu a nízká spotřeba v reálném provozu. V nejnižších otáčkách se přece jen nemůže úplně měřit s motory dopovanými turbem, už těsně před dvěma tisíci otáček ale znatelně ožívá a ve 2800/min dosahuje maxima točivého momentu 204 Nm. Díky této charakteristice stačí na plyn šlapat jen zlehka, poměrně výrazně seříznutý výkon ve vysokých otáčkách naopak ubírá vytáčení motoru smysl. Při běžné jízdě to ale vůbec ničemu nevadí, živé reakce motoru ve spojení s krátce poskládanými převody šestistupňového manuálu dodávají CX-3 vynikající dynamiku – a to při reálné spotřebě okolo 6,5 litru.

Na rozdíl od francouzských konkurentů Mazda nabízí pohon všech kol. V tomto případě má dvoulitr 110 kW, od slabší předokolky se ale tato verze liší jen průběhem výkonu a točivého momentu ve vyšších otáčkách. Verze 4x4 uspokojí i dynamicky zaměřené řidiče, čemuž nahrává také fungování systému pojmenovaného i-Activ AWD. Jeho nejnovější generace, představená při faceliftu větší řady CX-5, vyhodnocuje větší množství vstupních údajů a dokáže reagovat proaktivně – bez protáčení nebo smýkání kol. Výsledek je bezchybný: CX-5 v provedení 4x4 v zatáčkách „utahuje“ stopu a tím výrazně posouvá limity podvozku. Předokolka naproti tomu sází na bezpečně dávkovanou nedotáčivost, která řidičovy vášně zkrotí dřív, než by muselo zasahovat ESP.

Zkrátka nepřijdou ani zájemci o naftový motor. V tomto případě se jedná o patnáctistovku se 77 kW a 270 Nm, která podobně jako benzinové verze překvapuje pružností v nízkých otáčkách. Sladění turbodieselu s manuální převodovkou není co vytknout, vyzkoušeli jsme ho ve městě, kde potěšil snadnými rozjezdy i nízkou, šestilitrovou spotřebou. I naftová CX-3 je dostupná s pohonem všech kol, v takovém případě je další možností, stejně jako u obou benzinových motorizací, připlatit si za šestistupňovou automatickou převodovku.

Klasický měničový automat, pojmenovaný Skyactiv-Drive, po většinu času spojuje motor s koly napevno, bez prokluzu měniče. Jak jsme se přesvědčili u benzinové čtyřkolky, funguje stejně příkladně jako ve větších modelech Mazda. Rozjezdy jsou hladké, řazení rychlé a bez cukání. Výhodou je také fakt, že se automat nebojí pouštět motor do nízkých otáček. Výsledkem je jen minimální nárůst spotřeby ve srovnání s manuální převodovkou.

Nejdostupnější verzí na českém trhu je benzinová předokolka ve výbavě Emotion (klimatizace, rádio, elektrické stahování oken a další) za 379 900 Kč. Pohon všech kol je dostupný až ve druhé nejvyšší výbavě Revolution, s benzinovým motorem pak CX-3 stojí 565 900 Kč, s naftovým 639 900 Kč.

Cena základního modelu 379 900,- Kč





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: