Jízdní dojmy Citroën Berlingo Multispace 1.6 BlueHDi 120
Facelift Citroënu Belingo přináší mírně upravený vzhled, kompletně obměněnou paletu naftových motorů a nové prvky výbavy. Při prvním svezení jsme vyzkoušeli vrcholné provedení 1.6 BlueHDi 120 o výkonu 88 kW, které je nejvýkonnějším motorem v historii tohoto modelu.
Víceúčelový model Berlingo je nejprodávanějším Citroënem na českém trhu, každý čtvrtý nový vůz této značky u nás je právě Berlingo. Není to zase tak velké překvapení – na délce 4,38 metru nabízí dostatek prostoru k tomu, aby pohodlně uvezl pět osob a k tomu 675 litrů zavazadel. Navíc nestojí mnoho: modernizované provedení startuje na 324 900 Kč s benzinovým motorem 1,6 l VTi o výkonu 72 kW. Velmi dobře vybavená verze Feel Edition (klimatizace, tempomat, parkovací senzory, mlhovky a další) vyjde s benzinovou šestnáctistovkou o výkonu 88 kW na 369 900 Kč, naftová 1,6 l BlueHDi je o 10, resp. 40 tisíc korun dražší (74 nebo 88 kW).
K prvním jízdám Citroën nabídl nejsilnější naftové provedení. Nasazení motoru BlueHDi je vynuceno přechodem na emisní normu Euro 6, Citroën ale současně s tím přidává několik dalších výhod. Především je to ve srovnání s dosavadním provedením 1,6 l HDi/84 kW nárůst točivého momentu o 60 Nm na rovných 300 Nm – tato hodnota ještě před pár lety patřila do kategorie dvoulitrových motorů. Novinkou v modelové řadě je též nasazení šestistupňové manuální převodovky. Ta nemá přehnaně dlouhé převody jako šestikvalty spojené s novou šestnáctistovkou v menších modelech (Citroën C4, Peugeot 308), proto dokáže Berlingo využít potenciál motoru naplno – těží z toho dynamika, která je plně postačující, i spotřeba. V běžném provozu dosahuje v průměru 5,5 l/100 km (výrobce pro kombinovaný cyklus udává 4,4 l/100 km).
Další změny spojené s faceliftem jsou méně výrazné. Aktuální modernizace je od uvedení současné generace na trh v roce 2008 již druhou v pořadí. Opět se změnil design předního nárazníku, i když změny jsou decentní a stále plně respektují původní designérský koncept modelu. Zároveň se rozšířily možnosti výbavy. K zadním parkovacím senzorům (standard od verze Feel Edition) přibyly také přední (příplatek 3000 Kč). Ostatní inovace již tak cenově dostupné nejsou – za multimediální systém s dotykovým displejem a kompletní konektivitou dáte 20 850 Kč, parkovací kameru pochopitelně získáte jen s ním a vyjde na dalších 8150 Kč. Kdo chce mít v Berlingu vestavěnou navigaci, musí si připravit k multimediálnímu systému příplatek dalších 12 150 Kč.
Síla modelu Berlingo ale beztak nespočívá v pokročilé elektronice. Hlavním kouzlem je variabilita interiéru, ve vyšších verzích podpořená trojicí samostatných a vyjímatelných sedadel ve druhé řadě, velký vnitřní prostor a dobře naladěný podvozek s nezáludnými jízdními vlastnostmi.
Cena základního modelu | 324 900,- Kč |
---|---|
Cena testovaného modelu | 419 900,- Kč |