Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Jízdní dojmy Škoda Superb: Luxus v novém měřítku

Jízdní dojmy

Třetí novodobá generace Superbu přináší do vozů Škoda zcela nové prvky bezpečnostní i komfortní výbavy a dále posouvá měřítky třídy z hlediska nabízeného prostoru.

Svou okázalost dává novinka znát na první pohled, oproti předchůdci má daleko vyváženější proporce, rozvor se prodloužil o 80 mm (2841 mm), zkrátil přední převis a především se karoserie o podstatných 47 mm rozšířila. Dynamické linie podtrhuje mohutná přední maska, kterou doplňují přední světlomety s novým prvkem v podobě trojúhelníkových výstupků. LED denní svícení tvoří decentní linka do L, takže Superb od Octavie rozeznáte na první pohled. Vyšší postavení mladoboleslavské vlajkové lodi poznáte i podle podstatně bohatší výbavy a možnosti připlatit si za celou řadu jízdních asistentů či komfortních prvků, které se ve Škodovce objevují vůbec poprvé.

Asi největší novinkou je nasazení adaptivních tlumičů, které můžou mít všechny motory vyjma 1.4 TSI/125 k, které se v ČR nenabízí. Charakteristika odpružení se upravuje tlačítkem volby jízdních módů, kde kromě úpravy charakteristiky motoru/řazení, řízení, klimatizace najdete právě i možnost nastavit si jeden ze tří režimů v případě tlumičů.

Samotné tlumení to však neovlivňuje nijak zásadně. V režimu Comfort je však vůz hodně houpavý a snaží se navodit pocit, jako byste měli vzduchové odpružení, velmi podobný je i Normal, kde tlumiče přitvrdí jen minimálně. Zdaleka nejvíce se nám tak líbil Sport, kdy se pohyby karoserie omezí na minimum, avšak terénní nerovnosti vůz zvládá stále s velkým přehledem. Příčné nerovnosti byly sice na 19“ kolech slyšet, ostrých rázů jsme se ani na rozbitějších silnicích nedočkali. Řízení jsme vyjma jízdy ve městě také nechávali v nastavení Sport, kdy má řidič nejlepší zpětnou vazbu a nemá pocit, že je jen uměle přitvrzené. Chybu neuděláte, ani pokud zůstanete u klasických tlumičů, které mají nastavení mezi Normalem a Sportem a poradí si velmi dobře s většinou jízdních situací.

V zatáčkách je Superb minimálně stejně obratný jako menší Octavia, pozitivně se projevilo snížení hmotnosti, které dosahuje až 92 kg. Nedotáčivost je potlačena na úplné minimum, čemuž napomáhá i systém XDS+, který podobně jako ve Fabii funguje i při běžných jízdních situacích a napomáhá stačení vozu do zatáčky.

Další novinkou je systém na popojíždění v koloně, který samozřejmě funguje jen s převodovkou DSG a v případě, že asistent jízdních pruhů rozezná podélné značení. Vůz dokáže sám zastavit, a pokud mu dáte lehký pokyn pedálem plynu, tak se i rozjede, po třech vteřinách by se měl rozjet i bez toho, avšak v praxi se nám to nedařilo. Udržování jízdního pruhu známe již z Octavie, ale v Superbu se nám zdálo vyladěnější s lepším držením vozu uprostřed mezi čárami.

Poprvé se ve Škodovce objevilo varování před vozem v mrtvém úhlu, funguje spolehlivě a nenechá se mást stromy kolem silnice. V případě, že by hrozil střet při přehlédnutí jiného vozu, varuje systém blikáním i akusticky, ale do řízení řidiči nezasahuje. Rozšířené funkce má parkovací kamera, která sleduje prostor kolem vozu při vypakovávání a při hrozícím střetu vůz sám zastaví. Novinkou, která se s novým modelovým rokem dostala i do dalších modelů je oddělené tlačítko ovládání asistenčních systémů, což zjednodušuje jejich obsluhu a není je potřeba lovit přes menu palubního počítače.

Další prvky výbavy jsou spíše komfortního rázu. Zadní cestující ocení třízónovou klimatizaci, kdy si můžou sami nastavit teplotu. Méně nadšeni jsme byli z nožního otevírání pátých dveří „kopnutím“, které fungovalo jen někdy a stisknutí tlačítka je tedy rychlejší a spolehlivější. Naopak nás velmi nás potěšil nový způsob vyhřívání předního skla, nyní se tak děje prostřednictví pokovené vrstvy a výhled tak již neruší žádné drátky. Elektronická ruční brzda bude jistě předmětem mnoha diskuzí, faktem je že k charakteru Superbu se hodí a funguje bez problémů. Zatahování se provádí krátkým stiskem příslušného tlačítka a odjištění probíhá automaticky pro přidání plynu.

Interiér se na rozdíl od exteriéru na první pohled od Octavie tolik neliší, což je na jednu stranu škoda, na druhou stranu už Octavii není z hlediska funkčnosti prakticky co vytknout a Superb jen dolaďuje detaily. Schránka před řadicí pákou se dovírá pouhým dotykem a není potřeba ji zašupovat ručně jako u menšího modelu, ve výplních dveří nalezte ještě o něco měkčí plast a to i vzadu. Schránka pod loketní opěrkou je prostornější a má i vývod klimatizace. Nový Superb navíc napravuje i největší přešlap přechozího provedení, kdy nebylo možné dát do dveří láhev s pitím. Z hlediska nabízeného prostoru novinka přidává hlavně v příčném směru, v podélném už nebylo co zlepšovat. 

První kilometry jsme strávili za volantem nejslabšího motoru, kterým je 1.6 TDI/120 k, oproti stejnému motoru v Octavii si počíná kultivovaněji a má šestistupňovou převodovku. Převody nejsou nijak přehnaně dlouhé a motor se tak nedusí v nízkých otáčkách. Z hlediska dynamiky počítejte s jistými kompromisy, ve městě a na okreskách klidnějším řidičům plně vyhoví, na dálnici se však do zrychlování příliš nehrne. Ve 130 km/h (na šestku 2200 ot/min) stačí mírný kopec a se zrychlováním je konec. Jednašestka zaujme především spořílky, i při snaze o dynamičtější jízdu jsme spotřebu udrželi do šesti litrů nafty.

Jako nejvhodnější motor nejspíše většina majitelů vyhodnotí 2.0 TDI, my jsme vyzkoušeli provedení se 150 koňmi (nabízí se i silnější verze s 190 k) a pohonem všech kol (pomocí spojky Haldex páté generace). Oproti šestnáctistovce nabízí suverénní zátah i při plném zatížení a silně akceleruje už od 1400 ot/min. Při svižnější jízdě, kdy se otáčky většinou pohybovali mezi 2000 a 3000 ot/min se výsledná spotřeba ustálila na více než dobrých 6,8 l/100 km.

Jako lahůdku na závěr jsme si nechali 2.0 TSI 4x4, které nahrazuje dřívější šestiválec 3,6 l, oproti ní nemá tak zajímavý zvuk, velmi silný lineární zátah však nepostrádá, šestistupňové DSG řadí velmi rychle bez cukání a při běžné jízdě motor nevytáčí. Ve srovnání s předchozí generací Superbu si zájemci o vrcholnou verzi nepohorší – zrychlení z nuly na sto se zkrátilo o 0,6 s (5,8 s). Spotřeba je sice na hony vzdálená té papírové, nijak závratná však není. Běžně jsme se pohybovali mezi devíti a deseti litry, ve městě pak kolem 12 l/100 km.

Superb bez výhrad naplňuje očekávání, které ve vás vzbudí vytříbený design, podvozek dokáže nabídnout nadhled i plavnost vozů vyšších tříd a zároveň prakticky stejnou obratnost v zatáčkách jako menší Octavia. K praktičnosti a prostornosti Superb navíc přidá i zcela novou výbavu v podobě nových komfortních i bezpečnostních prvků.    






Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: