Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Hyundai i20 1.4 CVVT: Střelba ostrými

Test

Novinkou roku se loni stalo další vydání škodovácké Fabie, pronásledovatelé však nespí a řinčí zbraněmi. Jedním z nejsmělejších vyzyvatelů je korejská dvacítka, která přijíždí v dosud nejserióznější zbroji v historii. Bude to stačit na obměkčení českých srdcí a peněženek?

Český zákazník se v posledních měsících stává svědkem mediální přestřelky mezi mladoboleslavskou domácí paní a korejským vyzyvatelem. Situace na bojišti není právě přehledná, ale tím, kdo by z celé situace měl profitovat, je právě koncový uživatel. Hyundai i20 první generace nebyl povětšinou vnímán jako významný konkurent Fabie, i když prodejní čísla jej například v roce 2013 situovala s odstupem hned za boleslavský bestseller. Snad právě proto ale nyní korejský výrobce přichází s tak agresivní rétorikou – každá publicita je totiž nakonec dobrá, i ta kontroverzní.

Vezměte jed na to, že to, jak vypadá současná generace, si zapamatujete mnohem snáze. Pronikavý styling přední části a efektní řešení C-sloupků, to je víc než mírně afektovaná i30, tohle auto už prostě vůbec nevypadá korejsky! Není zbytečně moc oblé a má srozumitelný výraz, který mu dodává dřív tolik postrádanou nadčasovost. Vyloženě cool jsou přední světla s efektním LED obočím, ta zadní zase jako bychom už někdy viděli na nějakém evropském modelu.

Dobré zprávy následují také uvnitř. Dvacítka má totiž rozvor o plných deset centimetrů delší než škodovka, což je spolu s větší šířkou znát na dospělém pocitu z vnitřního prostoru, zejména pokud sedíte vpředu – tady nemá Hyundai ve třídě konkurenci.

Soud vyřčený o nadčasovosti exteriéru v nemenší míře platí také o přístrojové desce, která se rozumně vzdala zběsilých motýlích kreací se středními výdechy topení situovanými na výšku a vrátila se k mnohem tradičnějšímu pojetí, které snad na někoho může působit i dojmem milého retra. Úhledně a s rozmyslem uklizena zde najdete tlačítka všech podstatných funkcí se zřetelně vymezeným chodem, nechybí ani takové někdejší samozřejmosti jako reostat podsvícení přístrojů. Důstojně působí také povedená barevná kombinace.

Věc, která trochu křiví úsměv, se jmenuje kvalita použitých materiálů. Ne že by snad slícování bylo špatné a za jízdy něco vrzalo, také povrch plastů je na těch správných místech příkladně měkčený. Vizuální dojem je ovšem nevalný a jednotlivé komponenty vyhlíží poněkud gumově, což je markantní zejména v případě dveřních výplní. O „dospělém” sezení vpředu už byla řeč, dobře se žije ale i v zadní části vozu, kde vynikne především šířka interiéru větší než u většiny konkurentů. 326 litrů základního objemu zavazadlového prostoru patří ve třídě mezi nadprůměrné hodnoty (Fabia 330 litrů), i zde vynikne především hodně místa na šířku, konkrétně mezi podběhy.

Korejský výrobce se ve třídě malých aut podobně jako ostatní asijští výrobci (s výjimkou Nissanu) nenechal nakazit turbovirem a v případě benzinových jednotek dál sází na jednodušší atmosféricky plněné motory. Základ tvoří dvě výkonové varianty jednadvojky, my jsme vyzkoušeli to nejsilnější, co je pro i20 v současnosti k mání, tedy stokoňovou čtrnáctistovku se šestistupňovým manuálem.

Člověk, který do takto poháněné i20 přesedne z některého z aut hnaných přeplňovaným motorem, bude ze subjektivně vnímané dynamiky stroje zklamán, skutečnost nicméně není tak černobílá. Čtyřválcový agregát je velice kultivovaný a tichý, snad i proto se zdá, že jeho reakce na sešlápnutí plynového pedálu by mohly být poněkud bystřejší. Zcela charakteristická je zde plynulá gradace výkonu. Svým spořádaným projevem se motor dobře hodí pro plynulou jízdu bez větších sportovních ambicí. Příhodná je slušná pružnost ve středních otáčkách, jakož i chuť k vytáčení. Nad čtyřtisícovou hranicí je stále postřehnutelný jistý nárůst tahu, za trápení uší unylým hlukem ze strojovny to už ale moc nestojí. Buď jak buď, dosažená průměrná spotřeba 6,2 litru není špatná a hlavně není příliš citlivá na jízdní styl. Rychlostní skříň se šesti (!) stupni se ovládá snadno, do plavnosti a přesnosti koncernových vozů tomu ale ještě něco schází, citlivější by mohlo být i naladění spojky.

Velkou neznámou byly před první jízdou schopnosti podvozku. Ten se šestnáctipalcovými koly předvádí jisté, ale místy až zbytečně tvrdé představení, které příliš nekoresponduje s příslovečnou (ne)kvalitou typických českých silnic. Taková roletka v zatáčce dokáže dvacítku pěkně roztancovat. Při běžných jízdách po městě je jízda tvrdší, ne však vyloženě nepohodlná či uskákaná. Karta se obrací na hladkém povrchu, kde je Hyundai velmi stabilní jak v zatáčkách, tak ve vysokém tempu na dálnici – dvakrát škoda, že gumové řízení má do komunikativnosti daleko. Potěšující je tradiční pětiletá záruka a nakonec i snadná orientace v jednoduchém ceníku daná menšími možnostmi individualizace, než nabízí konkurenti.

Názor autora

Hyundai i20 postoupil v nové generaci na citelně vyšší kvalitativní stupeň, což platí hlavně o líbivém vzhledu a prostorném interiéru. Co víc by mohlo zájemce o podobné auto zajímat? Třeba to, že sportovní ambice předem odepisuje nekomunikující řízení i atmosférický motor spíše pro klidnější povahy. Jako celek však i20 funguje velmi dobře. 

Celkové hodnocení

4
Cena základního modelu 239 990,- Kč
Cena testovaného modelu 385 980,- Kč
+
líbivý vzhled zevnějšku i interiéru
dospělý pocit z prostorné kabiny
bohatá standardní výbava, úsporný motor
-
nejvýkonnější motor v nabídce nevyniká temperamentem
tři ze čtyř výbavových paketů jsou k mání jen k nejvyšší výbavě
neharmonický podvozek
dražší běžné díly





Nahoru

Komentáře

Autokatalog
Hyundai i20 1.4 (2014)
Technické informace:
Objem motoru 1368 cm3
Výkon 74 kW
Točivý moment 133,42 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 11,6 s
Spotřeba 5,3 l/100 km
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: