Fiat 500X 2.0 MJT 4x4: Chlapácká pětistovka
Rodina Fiatů 500 má nového člena. Je ze všech největší a jako jediný má pohon všech kol. Jedná se totiž o crossover, který mezi ostatními auty vyniká svým svalnatým, a přesto milým vzhledem. V prvním testu jsme vyzkoušeli dvoulitrový turbodiesel spojený s devítistupňovým automatem.
Nejnovější variace na téma Fiat 500 si zachovala milý výraz, proti výchozímu modelu ale narostla o víc než půl metru do délky, o 27 cm do šířky a 12 cm do výšky. Jak se na správný crossover sluší a patří, je 500X ozdobena ochrannými nelakovanými prvky a pod sympaticky svalnatými tvary ukrývá techniku odvozenou od Jeepu Renegade. Model Opening Edition navíc přidává téměř veškerou myslitelnou výbavu a speciální třívrstvý lak červená Amore.
Čtyřkolka se automaticky pojí s dvoulitrovým turbodieselem. Motor o výkonu 103 kW není naladěný na podávání dechberoucích výkonů, jeho nejsilnější stránkou je plynulý zátah v nízkých a středních otáčkách, podpořený nízkou spotřebou paliva. Tato charakteristika platí i ve spojení s automatem, který svých devět převodů využívá zajímavým způsobem. Běžně se Fiat rozjíždí na dvojku, jedničku řadí jen při rozjezdu do kopce nebo v off-roadovém režimu. Další převody jsou poskládané v rychlém sledu a na devítku točí naftový dvoulitr při 130 km/h zcela obvyklých 2200 ot/min.
A jak je to se spotřebou? Na dálnici si 500X řekne v průměru o sedm litrů, stejně jako ve městě, a na okreskách se při klidném tempu spotřeba drží na pěti litrech, přesně, jak se uvádí v oficiálních údajích.
Podvozek je ve spojení s nízkoprofilovými pneumatikami tvrdý, na nerovnostech ale nemlátí. Jen hezky sportovně kopíruje povrch silnice a i v zatáčkách pevně drží stopu. Fiat působí robustně a sebejistě, kdyby měl méně odtažité řízení a výkonnější motor, dokázal by nabídnout i opravdu dynamické svezení.
Uvnitř 500X překvapí dobrým výhledem a logickým rozmístěním ovládacích prvků, které spojuje to nejlepší z Fiatů a Jeepů. Vzhledem k masivnější konstrukci karoserie nepřekvapí, že interiér není tak prostorný jako ve srovnatelně velkém MPV 500L. Uvnitř se ale sedí pohodlně, vzadu s výhradou, že se pod klesající linii střechy pohodlně usadí osoby s výškou do 175 cm. Naopak kufr je skladný, pojme toho víc, než by se podle udávaného objemu 350 l mohlo zdát.
Názor autora
500X je nejlepším ze všech současných fiatů. Spojuje osvědčený motor s nejmodernější převodovkou a čtyřkolkou od Jeepu, jako bonus pak přidává mimořádně povedený design. Ale 500X nejen dobře vypadá, ona i skvěle jezdí a v testované verzi překvapí nízkou spotřebou, která je blízko oficiálním údajům. Srovnatelně velký Fiat 500L však nabídne více místa pro posádku i zavazadla.
Celkové hodnocení
Cena základního modelu | 347 900,- Kč |
---|---|
Cena testovaného modelu | 718 900,- Kč |
sympatický vzhled |
nízká spotřeba |
perfektně řadící automat |
dobrý výhled |
vynikající jízdní vlastnosti |
dlouhá záruka a levný servis |
méně místa nad zadními sedadly |
odtažité řízení |
zpočátku omezená nabídka motorů/převodovek |
malý objem nádrže |