Smart Fortwo 1.0: Pomeranč do města
Novou generaci legendy mezi městskými vozítky provází mnohé otazníky spjaté s její příbuzností s vozy Renault. V provozní praxi je nový smart pohodlnější než dříve, minimálně stejně obratný a jen trochu méně originální. Dává i nadále smysl coby stylové přibližovadlo?
První motorizovaná nákupní taška nosící jméno Smart byla po všech stránkách revolučním zjevením. Kola v rozích, spektakulární obratnost nebo robotizovaný automat. Celá tahle legrace ale přišla mateřský koncern Daimler AG pěkně draho, takže pokračování ságy podmínil maximální efektivitou výroby. Nová generace má stejný technický základ jako Renault Twingo. Jak to dopadlo?
Tradiční dvousedadlový model se po tvarové stránce bez výhrad hlásí ke svému předchůdci, který tvořil image značky, změnu hlásá hlavně široký úsměv přední masky. Také vnitřek se drží osvědčené koncepce, na mnoha místech však můžeme pozorovat průnik prvků dobře známých z Renaultů. První, co vás uhodí do očí, je nevábný klíček, který nahradil dřívější stylový oválný, dále třeba tlačítka elektrického ovládání oken, hlavice řadicí páky, modul infotainmentu a mnoho dalšího. Tato ztráta exkluzivity asi některým dřívějším zákazníkům vonět nebude.
Přitom funkčně je vše v pořádku, snad jen centrální displej by mohl být propojen s palubním počítačem, který naopak vykazuje známky příbuznosti s Mercedesem. Kabina je nyní o plných jedenáct centimetrů širší, takže uvnitř se dýchá volněji. Madlo vnitřní kliky je však hodně vpředu a z dlouhých dveří se hůř vystupuje v těsnějších prostorách.
Za sedadly dlí atmosférický litrový tříválec známý z Twinga, který je v naladění na 71 k pro Smart střední variantou. Novinkou je i pětistupňový manuál, který nahradil dřívější pomalou robotizovanou převodovku. Motůrek má do města elánu tak akorát, trochu více života z něj dostanete, držíte-li jej nad 2500 otáček. Spotřeba se i vinou toho pohybovala mezi 6,5 a 7,3 litru. Před frenetickým vrněním motoru jsou uši posádky chráněny uspokojivě.
Mnohem kultivovanější je nyní jízda. Podvozek je sice stále tuhý, nyní však už celkem snesitelně. Autíčko je také stabilnější v přímém směru a přesnější v nájezdech do zatáček – zejména v těch ostrých si vede velmi zdatně. Také díky famóznímu rejdu (7,30 m) nemá smart při těsném městském manévrování sobě rovného.
Názor autora
Nový Smart je navenek i uvnitř velmi podobný tomu starému a to je jen dobře. Snižování nákladů vládne světem, takže se musíte smířit s několika prvky známými z levnějších francouzských a rumunských vozů, v praxi nicméně smart funguje lépe než dříve paradoxně i díky použití manuální převodovky. Na pováženou je cena, která notně zužuje okruh potenciálních zákazníků.
Celkové hodnocení
Cena základního modelu | 277 000,- Kč |
---|---|
Cena testovaného modelu | 437 329,- Kč |
originální vzhled zevnějšku i interiéru |
vynikající manévrovatelnost ve městě |
pohodlnější podvozek než dříve |
solidní dynamika, kvalitní zpracování |
výrazně vyšší reálná spotřeba |
cizorodost některých interiérových prvků |
omezené využití |
vysoká cena a drahé příplatkové prvky |