Škoda Superb III (2015): Už jsme ho řídili!
EXKLUZIVNÍ TEST Půl roku před zahájením prodeje a více než tři měsíce před očekávanou výstavní premiérou sezvala Škoda vybrané novináře z Evropy, Ruska a Číny, aby vyzkoušeli a zhodnotili model, který bude novou a mnohem hodnotnější výkladní skříní české automobilky
Dosud se vozů jménem Superb vyrobilo přibližně 750 tisíc kusů a od novinky, vyráběné v Kvasinách a v čínském závodě, se očekává, že obě generace svým odbytem hravě překoná. Jakou tedy má šanci postavit se silným soupeřům v čele s nedávno uvedeným sesterským modelem VW Passat?
Nepřehlédněte: vše, co víme o Škodě Superb
Hned na úvod můžeme české patrioty nebo fanoušky značky uklidnit: šanci má velkou. Na rozdíl od první generace, což byl jen protažený a postarší passat, i od druhé, která zase s sebou nesla řadu omezení úzké platformy minulé octavie, je Škoda Superb III nejen plnohodnotným vozem střední třídy, ale jedním z nejlepších: ať už mluvíme o vnějším designu, vnitřním prostoru nebo dostupné výbavě, která s výjimkou pár prvků odpovídá prvotřídně řešenému VW Passat. Škoda zatím nezveřejnila žádné podrobné údaje, ale podle našich informací novinka narostla o přibližně 20 mm, rozvor se však natáhl o zásadních 80 mm, přitom se o 60 mm zkrátil přední převis (díky prostorově úsporné platformě MQB). Výsledkem je mnohem více místa v interiéru. Potvrzeno máme zvětšení šířky karoserie o zásadních 47 mm.
Design můžeme bohužel jen popsat, nikoli ukázat, třebaže my jsme v utajení a s přelepenými čočkami na mobilních telefonech mohli reálné auto vidět i bez „maskáčů“. Díky tomu vznikla poměrně reálná kresba, abyste si mohli udělat představu o budoucím modelu. Testovací vozy byly důsledně kamuflovány nikoli snad proto, že by se na designu toho ještě hodně měnilo (upravit se mají už jen zadní svítilny, jinak má tým Jozefa Kabaně „hotovo“), ale jednoduše z toho důvodu, že Škoda chce informace o novince pouštět postupně. Finální automobil má být k vidění až v únoru, krátce před oficiální světovou premiérou na autosalonu v Ženevě.
Takže k tvarům: na první dojem je to mnohem širší, noblesnější a také dravější auto než současný baculatý superb. Hranaté přední světlomety s tolik diskutovaným trojhránkem v duchu světel studie VisionC tvoří působivé lákadlo, které právem přitahuje pozornost. Vedle bixenonových projektorů je totiž čistě designový prvek v podobě „křišťálu“, jakýsi kvádřík s naznačeným výbrusem. „Chtěl jsem na autě ukázat něco typicky českého a alespoň na některých detailech dodat vozu méně formální výraz,“ vysvětlil šéfdesignér. Další takový „výbrus“ najdete na zadních svítilnách, i když už v menším provedení. V předních světlometech se podobně jako u fabie nacházejí podélné linky navazující na lamely v mohutné a nízko posazené masce chladiče, v noci jsou tyto linky osvětlené LED diodami.
Za designérskou a zároveň konstruktérskou lahůdku můžeme vyhlásit ohromnou kapotu, která přesahuje až do blatníků. Autu přidává na luxusním a až nečekaně sportovním výrazu. Dobrá zpráva pro praktiky: kapotu zdvihají dvě plynové vzpěry – jedna, která se dnes stává z úsporných důvodů standardem i u drahých aut, by tak obří díl nejspíš ani neunesla.
Sportovní dojem dělá také zadní zdvižená linie oken a velmi pozvolný sklon zadního okna. Nejen konstrukčně, ale i proporčně je vůz více liftbackem než sedanem a není to na škodu. Když to trochu zjednodušíme: superb je vlastně passat se splývavou zádí. V ní ukrývá tradičně gigantický zavazadlový prostor, který vzrostl o 30 l na ve střední třídě rekordních 625 litrů, pod dnem přitom zůstalo místo na „opravdovou“ rezervu. A k otvírání může posloužit z jiných aut známý zlepšovák: čidlo reagující pod nárazníkem na kopnutí nohou. Auto jako by nakopnete a elektromotor zdvihne velký zadní díl.
Splývavá karoserie vykazuje dobrou aerodynamiku, špičková varianta v tomto směru se má pochlubit součinitelem čelního odporu jen 0,26 – zjevně to bude příští rok uvedený GreenLine s motorem 1.6 TDI/88 kW. Podle zákulisních zpráv má být celkový odpor vzduchu, navzdory větší čelní ploše, nižší než dosud, což spolu s nižší hmotností v průměru o 75 kg přispěje k reálně lepší spotřebě. Konkrétně u GreenLinu slibují konstruktéři laboratorních 3,7 l nafty, což je výrazně méně než současných 4,2 l. Realitu si ale raději sami ověříme, při rozumně dimenzované 66litrové nádrži by pak jízdní dosah mohl překročit i 1650 kilometrů...
A naše dojmy z jízdy? V interiéru se dobře zabydlíte jako v každé škodovce (nebo koncernovém autě), k funkčnosti jsme neměli výhrady. Zásadní inovaci představuje nejen podvozek moderní platformy, ale poprvé také elektronicky řízené tlumiče. I ve sportovním (z celkem pěti jízdních) režimů je superb pohodlný, jen u vozu s motorem 1.8/132 kW jsme zaznamenali trochu větší vibrace, ty ale přičítáme předprodukční fázi. Zato v komfortním módu bylo auto neskutečně pohodlné a plavné, a to i na 18“ kolech. Maximum mimochodem představují „devatenáctky“.
Asistenční systémy jsou také velkým kladem luxusní škodovky. Co podstatného tedy naopak superbu schází? V zásadě nic: LED světlomety v klidu oželíme, protože ne vždy vykazují lepší svítivost než dobře navržené bixenony. Nová generace světel AFS nyní umožňuje neoslnit protijedoucí auto pomocí stínítka v projektoru. Šéf Škody Winfried Vahland nám také vysvětlil absenci digitálního přístrojového displeje a silného biturbodieselu (oba top prvky má jen nejen VW Passat, ale třeba i Opel Insignia): rozhodla prý cena a očekávaný (ne)zájem zákazníků. „Důvodem nebyla koncernová politika,“ zdůraznil Vahland.
A další vývoj modelové řady Superb? V září se můžeme těšit na kombi, o němž zákulisní zdroje hovoří jako o ještě atraktivnějším voze. O rok později se dočkáme i sportovnější varianty – nikoli RS, ale pravděpodobně stylistického paketu. Zatím není rozhodnuto o verzi s alternativním pohonem, údajně se však počítá se zavedením plug-in hybridu, podobného, jaký již nyní existuje v Passatu GLE. Nejdříve však v roce 2017.