Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Zimní pneumatiky: Je větší lepší?

Magazín

29.10.2014

Větší kola líp vypadají, přináší ale i nějaké praktické výhody? Na to se zaměřil test zimních pneumatik, který srovnává vlastnosti tří různých rozměrů se stejným dezénem. Referenčním obutím je Continental WinterContact TS850 s průměrem 15, 16 a 17 palců.

Česká legislativa předepisuje povinné použití zimních pneumatik na sněhu, v praxi to ale znamená, že většina řidičů je má na svých autech obuté od listopadu do března. Nezávislý test Autoklubu ČR se proto zaměřil na provozní vlastnosti pneumatik na všech druzích povrchu: sněhu i suchém a mokrém asfaltu.

Jako referenční pneumatika posloužila Continental WinterContact TS850, která pravidelně obsazuje čelní příčky v testech zimního obutí, a to ve třech nejžádanějších rozměrech od 15 do 17 palců. Tyto pneumatiky jsou určené pro celou řadu nejprodávanějších aut, jako příklady jmenujme octavii, golf, cee'd nebo i auris.

Na celkové hodnocení má zásadní vliv především brzdění – na suchu a na mokru ze 100 km/h do úplného zastavení, na sněhu pak z poloviční rychlosti. V testu se ale také měřila rychlost průjezdu testovací trati a další důležité parametry: ovladatelnost na mokru, trakce na sněhu a komfortní a ekologické vlastnosti (hlučnost, valivý odpor).

Jako univerzální vítěz vychází 16palcové obutí. Sedmnáctky vždy lépe brzdí, patnáctky jsou pro změnu nejtišší a nejdéle odolávají akvaplaningu.

195/65 R15 91 T

Na mokru (jako nejužší pneumatika) 15palcový plášť exceluje v odolnosti proti akvaplaningu. Naopak menší styčná plocha s vozovkou má negativní vliv na brzdné dráhy, ať už na suchu, mokru nebo na sněhu. Také v ovladatelnosti na mokru má nejhorší výsledky v testu.

Na suchu úzká stopa nedovoluje dosažení úrovně vlastností 16“, ale hlavně 17“ pneu. Subjektivně se jeví jako komfortnější řešení, s nižší úrovní vnějšího hluku.

Na sněhu je s celkovým počtem bodů na úrovni 17palcových pneu. Oproti nim ale patnáctipalcový plášť zaostává v brzdění a akceleraci, lepší je ovšem v záběru a ovladatelnosti.

Seznam kapitol

205/55 R16 91 H

Na mokru brzdí lépe než 15“ pneu (ale hůř než 17“), dosahuje lepších výsledků v kategorii zatáčení a ovladatelnost, ale ztrácí na užší rozměr v akvaplaningu (je horší než 15“ pneu).

Na suchu ve srovnání s patnáctipalcovým  provedením lépe brzdí, má lepší výsledky v ovladatelnosti, v kategorii valivý odpor je lepší než 15“ i 17“ pneu.

Na sněhu je v brzdění i v trakci horší než 15“ i 17“ pneu.

V celkovém souhrnu vlastností představuje zimní pneumatika o průměru 16“ ideální kompromis mezi silnými stránkami 15“ a 17“ obutí.

Seznam kapitol

225/45 R17 91 H

Na mokru nejlépe brzdí, dosahuje nejlepších výsledků v kategorii zatáčení a ovladatelnost. Větší šířka pneumatiky má naopak negativní vliv na akvaplaningové vlastnosti, tedy prorážení vodního klínu a odvod vody bočními drážkami.

Na suchu nejlépe brzdí, skvěle reaguje na práci s volantem, pro dálniční jízdu má nejlepší předpoklady z hlediska bezpečnosti.

Na sněhu nejlépe brzdí, má nejlepší akceleraci s ASR; v ovladatelnosti zaostává (o 1,2 %).

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: