Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Nová Škoda Fabia III (2015): Už jsme ji testovali!

Svezli jsme se

04.09.2014

Škoda sezvala na utajené místo v Německu hrstku evropských novinářů, aby jim umožnila první test nového modelu Fabia III a Autohit.cz byl u toho. Vyzkoušeli jsme všechny motory, mezi nimiž nechyběl ani nový tříválec 1.0 MPI, takže seznámení mělo svou cenu.

Pravidelní čtenáři Autohitu.cz mají novou fabii označovanou pro odlišení číslicí 3 v malíčku: díky zákulisním informacím jsme vás průběžně seznamovali s klíčovými prvky očekávané novinky v několikadílném seriálu, například jsme psali o dalších připravovaných variantách. Nyní odhalování vyvrcholilo jízdními dojmy s vůbec prvními vyrobenými vozy. Během testů byli přítomni i nejvyšší zástupci Škody včetně předsedy představenstva Winfrieda Vahlanda, šéfkonstruktéra motorů a podvozku Martina Hrdličky nebo šéfdesignéra Jozefa Kabaně.

Škoda Fabia III ve stručnosti: klady a zápory
+ -

nová generace úspornějších motorů
schopných plnit Euro 6

xenony ani za příplatek

prostorná kabina

funkčnost MirrorLinku zatím s otazníky

největší kufr ve třídě

tvrdé plasty v interiéru

moderní a užitečné asistenční systémy

 

nově parkovací čidla i vpředu

 


Víte, že i nová Fabia bude závodit v rally? A možná se objeví i v okruhových závodech WTCC!

Připomeňme si důležitá fakta: Škoda Fabia III, patřící již do modelového roku 2015, je od základu nová nebo zásadně modernizovaná. Zatímco délka zůstala prakticky stejná (aby se zdůraznila odlišnost od Rapidu Spaceback, dokonce je o 8 mm menší), výrazně narostla šířka. Přírůstek cenných 90 mm je sice zčásti zásluhou masivních a z obrysu vystupujících klik, jak ale zdůraznil šéf vývoje pohonných skupin Martin Hrdlička, narostla i samotná karoserie. Současně je vůz o 31 mm nižší, což podle autora tvarů Jozefa Kabaně zlepšilo proporce vozu, zároveň to usnadnilo odladění podvozku.

Kratší, přesto prostornější

V praxi je auto příjemně prostorné, vpředu i díky širokému rozsahu seřizování sedadla vyhoví řidičům hodně rozdílných postav. Vzadu je pocitově stísněnější, a to i díky menšímu podílu zasklení, přesto hodnotíme místo jako nadprůměrný v dané třídě. Díky zcela nově uloženým motorům, které jsou „otočené“ a skloněné směrem vzad, se podařilo zvětšit kabinu i zavazadlový prostor.

O jeho rekordním objemu 330 litrů jsme již informovali (údaj platí podobně jako u konkurentů pro verzi s lepicí sadou, tedy bez rezervního kola), zajímavým prvkem je možnost uložit horní plato za opěradla, když převážíte vyšší předmět, případně jej fixovat přibližně do poloviny výšky zavazadlového prostoru. Připravit se ale musíte také na laciněji vyhlížející plasty, které jsou tvrdší než dřív, nicméně ke kvalitě zpracování jsme u prvních aut neměli žádné výhrady - a i tento prvek má přispět k snížení prodejní ceny.

Seznam kapitol

Test Euro NCAP: pětihvězdičkové ambice

Samotné zavěšení kol sice ještě není z nové platformy MQB, zbytek vozu už ale ano, jde o motory, převodovky, asistenční systémy nebo řízení. Výsledkem je vůz, který je prostornější, lehčí, výrazně úspornější, ale také pohodlnější. Na automobilu se ve větší míře uplatnily vysokopevnostní oceli, ty nejpevnější tvoří čelní příčku nebo prahy, sloupky A a B nebo zadní čelo.

Škoda si od novinky slibuje pětihvězdičkový výsledek v nárazovém testu Euro NCAP, a to i díky široké nabídce elektronických vychytávek, které se nyní významně podílejí na výsledku. Výrobce například slibuje, že díky příznivé ceně bude mít nejméně polovina prodaných fabií ve výbavě pokročilý systém udržování odstupu od vpředu jedoucího auta kombinovaný se schopností brzdit před překážkou. Všechny fabie pak dostanou nejmodernější stabilizaci ESC s automatickým osušováním kotoučů za mokra a multikolizní brzdou, která po nehodě aktivuje brzdy pro omezení rizika dalšího střetu.

Seznam kapitol

První jízdní dojmy: solidní komfort

Ačkoliv byly první jízdy pochopitelně stručné, měli jsme během asi dvou hodin možnost vyzkoušet zástupce všech tří motorů. Nejlepší je samozřejmě 1.2 TSI, jeho nová generace slibuje ještě nižší spotřebu a lepší životnost. Zátah přeplňovaného motoru je příkladný stejně jako komfort.

Horší zvukovou kulisou se projevuje tříválcový hliníkový turbodiesel 1.4 TDI, u něhož je třeba hlídat i nízké otáčky, v nichž se snadno přidusí. Výhodou je oproti předchozí generaci největší úspora hmotnosti (podle výbavy až 65 kg) jako předpoklad reálného snížení nároků na palivo. Jsme zvědavi, zda se motor i v běžném režimu dostane na slibovanou spotřebu 3,5 l nafty na 100 km.

Zásadní část prodeje však bude nejspíš tvořit benzinový tříválec 1.0 MPI ve výkonových verzích se 44 a 55 kW. Ta silnější je spojena s kratšími převody, což spolu s ochotou točit až 6000/min znamená příznivé dynamické vlastnosti, velmi dobré je akustické utlumení. O tom, že jedete s tříválcem, se dozvíte krátce při zrychlování, běžná jízda je tichá, třebaže s nezaměnitelným zvukovým projevem.

Podobně solidní vystupování předvádí podvozek: je čitelný, zvládne i ostřejší jízdu, ale hlavně potěší klidným chováním a příjemně nastaveným pérováním. Právě na zavěšení kol se konstruktéři zaměřili nejvíce, aby se neopakovaly „opravy“ naladění jako u modelu Rapid.

Seznam kapitol

Fabia III předpoví počasí a ohlásí kolony

Novinkou je absence vestavěné navigace, která podle zástupců Škody stejně nepatřila mezi oblíbené doplňky předchozí generace, hlavně kvůli vysoké ceně. U III. generace si zájemci buď pořídí přenosné přístroje jako dosud, nebo vsadí na údajný hit budoucnosti: spojení chytrých mobilních telefonů a palubního infotainmentu.

Zařízení nazvané MirrorLink má mít o nejméně třetinu nižší cenu a umožní navigaci prostřednictvím aplikace v mobilu, díky datovému spojení však zobrazí také co nejaktuálnější dopravní zpravodajství a ukáže i předpověď počasí pro vybranou oblast až na sedm dní dopředu. Systém se ovšem při testech zrovna neosvědčil, přístroje se v prototypech s palubním systémem občas nespojily, v oblasti bez signálu navigaci zcela rezignovaly.

Přítomní odborníci ale přislíbili do zahájení prodeje doladění nového systému. MirrorLink navíc pracuje jen s některými telefony na bázi Androidu nebo Windows Mobile. Na populární iphony se prý také dostane, nejdříve však v první půli příštího roku.

Seznam kapitol

Cena fabie? Na 219 900 Kč zapomeňte!

Cena nového modelu bude oznámena podle všeho na pařížském autosalonu 2. října, prodej se spustí následně a první čeští zákazníci se v novince svezou ještě letos. Dosavadní, II. generace se v provedení Tour doprodávala za 219 900 Kč s motorem 1.2 HTP/51 kW a zájem o ni údajně překonal očekávání, novinka tedy pravděpodobně přijde s mnohem sebejistější cenovkou. Srovnatelný „litr“ s 55 kW bude podle našeho odhadu stát okolo 245 000 Kč (například konkurenční Peugeot 208 1.0/50 kW se prodává za 241 500 Kč), vstupní varianta o výkonu 44 kW by pak mohla začínat na tradičně „baťovské“ ceně 229 900 Kč.

Seznam kapitol

Kombi nečekanou premiérou v Paříži

Podle našich informací urychlila Škoda odhalení verze Fabia III Combi, a tak se nejspíš stane překvapivou premiérou na nadcházejícím pařížském autosalonu. Podle těch, kteří vůz již viděli, bude kombi tvarově vyváženější a atraktivnější, díky delšímu zadnímu převisu nabídne objem zavazadlového prostoru kolem 530 l, čímž se téměř vyrovná stále populární první generaci octavie. Prodej by se měl rozběhnout ale až začátkem roku 2015.

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: