Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Nissan GT Academy: Z obýváku až na okruh

Reportáž

19.07.2014

Nissan + PlayStation + Gran Turismo 6 = šance být skutečným závodním pilotem, třeba i formule 1. Stát se nejlepším z nejlepších však není o jen o sezení v bačkorách za plastovým volantem. Přinášíme exkluzivní reportáž z Varšavy, kde se konalo regionální finále Nissan GT Academy. O vstupenku do světového finále tu bojovalo 18 Čechů a Poláků.

Nissan ve spolupráci se společností Sony (výrobce playstationů a vydavatel Gran Turisma) již šestým rokem vypisuje soutěž zvanou Nissan GT Academy. A o co v ní vlastně jde? Dovolíme si rovnou citovat oficiální stránky: „Celkový vítěz podstoupí Nissanem připravený intenzivní program pro rozvoj jezdců a jako profesionální jezdec se zúčastní řady závodů po celém světě.“

Sen každého virtuálního pilota? Na to vemte jed.

Cesta za životním snem začíná doma u playstationu, na něm nainstalované závodní hry nebo spíše automobilové simulace Gran Turismo a do usb připojeného herního volantu s pedály (protože na gamepadu fakt nemáte šanci). Potom to chce jezdit a jezdit a jezdit… a možná svůj čas na kolo na kvalifikační trati stlačíte tak nízko, že se dostanete mezi devět šťastlivců z Česka, kteří pojedou reprezentovat zemi do regionálního finále.

Pokud byste si ale mysleli, že tím už máte úspěšnou kariéru na dosah ruky, můžete zůstat v klidu – nemáte. Soutěž teprve začíná a cíl v podobě skutečné závodní sedačky je daleko.

Čtyři výzvy na cestě k cíli

Do Varšavy se regionální finále sjelo tento rok 18 pilotů z České republiky a Polska. A jestli dostat se sem závisí výhradně na zajetí dobrého času s virtuálním Nissanem 370Z v Gran Turismu 6 (a na splnění obligátních podmínek jako být plnoletý či vlastnit řidičský průkaz), dostat se odsud do světového finále na Race Camp do Silverstone představuje daleko, daleko větší výzvu.

Na programu jsou čtyři soutěžní disciplíny: jízdy na simulátoru, jízdy za volantem reálného vozu, kamerové zkoušky a fyzické testy. A všem přítomným je už definitivně jasné jedno: přerod z virtuálního „ufona“, jak se říká nedostižně rychlým pilotům na simulátorech, ve skutečného pilota nebude zrovna nedělní procházka.

Seznam kapitol

Sedáme za volant – virtuální i reálný

Soutěžící jsou hned v úvodu rozděleni do tří skupin po šesti, z nichž každá absolvuje disciplíny v odlišném pořadí. Pouze na fyzické testy půjdou všichni společně, ale to až na závěr dne.

Jízdy na simulátoru Gran Turismo 6 probíhají opět s virtuálním Nissanem 370Z. Nejprve je potřeba po krátkém tréninku zajet dvě rychlá kola za sebou, jejichž časy se sčítají. Dalším testem je 15minutová kvalifikace, ze které se počítá jedno nejrychlejší kolo. A nakonec se jede jedno tzv. superkolo.

Každý s dílčích testů tak zkouší jiné dovednosti, ať už jde o schopnost rychle číst neznámou trať, postupně zlepšovat svůj výkon na nové trati nebo zajet co možná nejlepší čas pod psychickým tlakem.

IGqMBR8yn_A

Pro splnění další zkoušky už soutěžící usedají za volant skutečného automobilu. Je jím Nissan Juke Nismo, 200koňová bestie s převodovkou CVT a pohonem všech kol.

Jede se na úzké trati ohraničené plastovými panely. V autě sedí vždy soutěžící a komisař, který dbá na dodržování regulí, ale také hodnotí styl řízení. Úspěch tedy nestojí pouze na absolutním dosaženém čase, ale rovněž na čistotě jízdní stopy a schopnosti držet silný vůz na uzdě. Každý absolvuje vždy jedno zkušební kolo, načež jede dvě ostrá, jejichž časy se sčítají.

Obě tyto disciplíny byly k dispozici k vyzkoušení i pro novináře. V krátkosti tedy vlastní zkušenost: 200koňový Juke je na úzké trati jak slon v porcelánu. A zajet na playstationu čas blízký soutěžícím? Nemožné. A to autor tohoto článku strávil tisíce kilometrů v kokpitu virtuálních závodních automobilů…

gAG3iTuW-wI

Seznam kapitol

Před kamerou a "v zákopech"

Třetí disciplína zvaná „media challenge“, neboli hezky česky kamerové zkoušky, spočívala v odpovídání na otázky přítomných zástupců Nissanu a Sony. A to ve světle reflektorů a před tabulí se sponzory, tedy v prostředí více než podobném pozávodním tiskovým konferencím. Hovořilo se samozřejmě v angličtině.

Každý soutěžící si odnesl hodnocení od čtyř tazatelů, které odráželo jeho schopnost čelit nečekaným dotazům a v přeneseném smyslu tedy schopnost prezentovat sebe a své sponzory na veřejnosti.

Třešničkou na dortu pak byly závěrečné fyzické testy. Kdo by si snad myslel, že půjde o symbolické cvičení, které zvládne každý druhý levou zadní, hodně by se zmýlil.

Jako zahřívací kolo byl na programu skok do výšky – nikoliv tedy přes laťku a po zádech, ale tzv. „sergeant jump“, ve kterém šlo o to dosáhnout ve výskoku rukou co možná nejvýše.

Ve druhém kole už značně přituhlo – soutěžící museli vydržet co možná nejdéle v poloze „na prkno“, tedy jakoby v kliku, opřeni o lokty. Maximum leželo na hodnotě čtyř minut… No, zkuste si sami.

Třetí kolo znamenalo pro mnohé konečnou pro dosažení nadějného výsledku. Šlo o kliky, avšak na povel. Zpocené tváře všech soutěžících značily, že to skutečně nebyla žádná legrace. Ostatně, podívejte se do fotogalerie…

Posledním fyzickým testem pak byl běh mezi dvěma čarami vzdálenými od sebe 25 metrů, přičemž se neustále snižoval časový interval nutný k přeběhnutí této vzdálenosti.

Nebylo zrovna překvapení, že fyzické testy ovládl jeden z Poláků, který se živí jako vojenský pilot…

Seznam kapitol

Dreams coming true

Z regionálního kola do světového finále v Silverstone postoupili dva Češi a dva Poláci. Jsou to tedy Antonín Bláha a Michal Šmídl (případným náhradníkem je Jaroslav Honzík), kteří budou reprezentovat Českou republiku v Anglii a pokusí se prorazit do velkého světa automobilových závodů.

I kdyby to ale ve finále nakonec nevyšlo, už teď se jim otevírají dveře do skutečného závodního světa. Už fakt, že se dostali mezi elitu, která cestuje do závěrečného Race Campu, představuje totiž skutečně solidní výkon a byť profesionální smlouva od Nissanu přistane na stole až celkovému, světovému vítězi, i regionální šampioni mají dobré šance na uplatnění.

Jako vzor jim ostatně může sloužit vítěz minulého regionálního finále, Polák Jacek Górlicki, který se díky Nissan GT Academy dostal k testování závodních vozů a dokonce na závody vytrvalostní série VLN na německém Nürburgringu. Krátký rozhovor s ním si můžete přečíst níže.

Seznam kapitol

Zkusíte to taky?

Možná to vypadá, že dostat se na vrchol je věc takřka nemožná. Rozlučme se však povzbudivě.

Neházejte flintu do žita! Každý má šanci úměrnou své píli a talentu obrátit svůj život vzhůru nohama. Proto směle do toho, uvidíme se příští rok v domácí kvalifikaci…

Více informací včetně výsledků naleznete na oficiálním webu nebo facebooku Nissan GT Academy.

Seznam kapitol

Jacek Górlicki: I regionální vítězství je velký úspěch

Vyhrál jsi loňské regionální finále, a přestože v Silverstonu už to na stupínek nejvyšší nebylo, dokázal ses prosadit do reálného závodění. Znamená to, že dveře do světa motorsportu nejsou otevřeny pouze pro absolutního výherce?

GT Academy je skutečně výborná příležitost pro každého talentovaného jezdce k tomu, aby uplatnil svůj talent nejen ve virtuálních kláních a stal se skutečným pilotem. Možnost jet jako vítěz regionu na světové finále v Silverstone je samozřejmě úžasná věc, ale šance tam vyhrát je statisticky skutečně nízká. I vítěz lokálního finále má však před sebou mnoho příležitostí. Konkrétně já jsem jako nejlepší polský soutěžící minulého ročníku odstartoval závodní kariéru, získal sponzory a dokázal se prosadit.

Co jezdíš momentálně?

Jsem testovacím jezdcem jednoho nového autodromu v Polsku a chystám se tento rok na Nürburgring na tři závody v rámci série VLN. Hledám sponzory pro další sezonu, abych mohl jet celý kalendář.

Jako zkušený virtuální jezdec a začínající závodní pilot máš zkušenosti s oběma světy. Mohl bys porovnat závodění na playstationu s tím reálným?

Simulátory jsou skvělé, protože jejich prostřednictvím se skutečně lze naučit skoro všechny dovednosti potřebné k ovládání závodního auta. Zjistíš, jak se chová v různých podmínkách, naučíš se jezdit správnou závodní stopu a získáš i slušný vhled do fungování auta po technické stránce, protože simulátory dnes nabízejí velice detailní možnosti nastavení vozu od motoru a pohonného ústrojí až po podvozek či aerodynamické prvky. Jsou zkrátka dobrým začátkem a přípravou pro skutečné závodění, ale v neposlední řadě také pro provoz na běžných silnicích. Oproti reálu tam chybí „pouze“ působení sil od zrychlení na tělo.

Každopádně ti, kteří dokážou skloubit dovednosti nabyté na simulátoru s přizpůsobením se reálnému vozu, mají slušný základ k tomu být potenciálně dobrými závodními piloty. Úspěchy vítězů Nissan GT Academy toho jsou ostatně důkazem.

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: