Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Den s policejním superbem: Stop, policie!

Reportáž

24.04.2014

Od začátku roku hlídá dodržování předpisů na našich dálnicích sedm zbrusu nových policejních superbů. Jak ale vypadá jejich služba a co všechno auto dokáže? Strávili jsme jeden den s českou Kobrou 11.

Každodenní šichta policisty, který slouží na dálničním oddělení v Pravech na 76. kilometru dálnice D11 na hranici Královehradeckého a Pardubického kraje, trvá jedenáct hodin. Dvě z nich připadají na nutné (a nudné) papírování, zbylých devět tráví v terénu, za volantem Škody Superb 3.6 FSI 4x4. Je to devět hodin naplněných adrenalinovými honičkami, které známe z Kobry 11? A co jejich nové auto?

Stop! Policie

Při usedání na zadní sedadla policejního speciálu máme v hlavě na dvojici praporčíků Martina Vlka a Jana Rozsévače spoustu otázek.

Z jedenáctihodinové služby stráví posádka superbu až devět hodin v terénu.


Oba přiznávají, že jejich úsek, který tvoří 25 kilometrů na obě strany od exitu 76, patří k těm klidnějším. Nejčastěji dávají pokuty za rychlost a za neplatné nebo chybějící dálniční známky. S fotografem proto zkoušíme hledat auta s prošlými známkami, v únoru jich není málo a starou samolepku podle barvy snadno rozpozná i autor těchto řádek, který na rozdíl od zbytku posádky superbu nosí dioptrické brýle. Pikantní situace nastává poté, co naši průvodci zastaví volvo s prošlou „dálničkou“. Na krajnici za ním zastaví octavia, jejíž řidič se sám přiznává, že nemá platnou známku. To se prý často nevidí, i když je rozhodně lepší zaplatit pokutu na místě, ve správním řízení totiž hrozí až 100 000 Kč.

Složitější už je to s měřením rychlosti, radarem RAMER AD-9C je totiž vybavena jen jedna ze sedmičky nových škodovek, ostatní spoléhají na systém Polcam PC 2006, který měly již původní stíhací Passaty R36. Polcam registruje rychlost policejného vozu a pomocí kamery za čelním sklem snímá měřené vozidlo. S ním řidič srovná rychlost a musí se ho „udržet“ po dobu deseti sekund. Pokud takto zjistí překročení povolené rychlosti, mohou provinilce pokutovat. V praxi nám to ale neukázali, nebylo proč. Šoféři se prý poslední dobou nějak zklidnili.

Dokud se nerozsvítí majáky a displej  na sluneční cloně, je policejní superb prakticky k nepoznání.


Po většinu času vypadá klidně i jízda policejního superbu. Řidič v pravém pruhu jen málokdy překročí 100 km/h, spolujezdec mezitím obsluhuje polcam, displej s předprogramovanými nápisy, vysílačku a sleduje řidiče, zdali jsou připoutaní, netelefonují za jízdy a tak dále.

Kontrola dodržování pravidel ale není jediným úkolem dálničních policistů, často jsou totiž první u dopravní nehody, kde poskytují první pomoc, řeší krádeže na čerpacích stanicích, odchytávají auta v protisměru nebo pronásledují prchající řidiče.

Teď už je pozdě. Měli jsme si všimnout dvojice antén a výrazně tmavších zadních oken.


Když se stočí řeč k honičkám, začínáme být zvědaví. Je tu nějaká, která by stála za zmínku? „Vloni jsme tu měli motorkáře, který nám ujížděl rychlostí okolo 240 km/h. Jel po krajnici, podjížděl auta a otáčel se do protisměru... Nakonec si usmyslel, že když vjede do pole, tak tam za ním nepojedeme. Spletl se a sám zapadl,“ vzpomíná šéf dálničního oddělení v Pravech nadporučík Ivan Halberštát. „Celou dobu přitom vezl spolujezdkyni,“ dodává. Passat tehdy výlet na trávu přežil.

Místní ostrá R36 najezdila více než půl milionu kilometrů a naši průvodci na ni rádi vzpomínají. Nenápadnější superb oproti ní totiž působí jako limuzína, je pohodlnější, ale více se naklání. „U passatu jenom pískaly gumy a auto drželo jako přibité,“ hodnotí vůz, který nyní dosluhuje na jednom z blízkých dopravních inspektorátů.

Magnetický maják na střechu se dá používat i v rychlosti 250 km/h.


Superb za měsíc ujede 11 000 km, za čtyři roky by tak měl vyrovnat nájezd svého předchůdce. Na dálnici také nebývá sám, když je na služebně dost lidí, doplní ho ještě octavia, která umí poznat i kradená auta.

Že by v Pravech každý den prožívali epizodu německého akčního seriálu? To ne. Když se ale praporčíků Vlka a Rozsévače ptáme, jestli by měnili, vrtí hlavou. Na D11 jsou spokojení. Adrenalinová honička, při které před nějakou dobou skončilo rychlé audi v poli, jim stačí...

Nejčastější přestupky? Rychlost a chybějící nebo prošlé dálniční známky.

Seznam kapitol

Třicet šest diod

Na přídi superbu najdete trojici výstražných světelných zdrojů, každý z nich je tvořen dvanácti světelnými diodami. Magnetický maják na střechu se napájí ze dvou speciálních 12V zásuvek, umístěných u obou B-sloupků. Pokud není připojen, nefunguje siréna, která umí vyluzovat zvuk s frekvencí až 2250 Hz. Na sluneční cloně u spolujezdce je ještě umístěn displej, který zobrazuje nápis STOP POLICIE.

Šestatřicet diod se postará o to, že superb v akci nepřehlédnete.

Seznam kapitol

Pod kapotou série

Zážehový šestiválec nedoznal v policejním superbu žádných změn, stejné je tedy zrychlení z nuly na 100 km/h za 6,4 s i nejvyšší rychlost omezená na 250 km/h. Ze sedadla spolujezdce vám pružné zrychlení přijde více než dostatečné. Rozdíly oproti sériovému autu nehledejte ani na podvozku a standardní jsou i brzdy. Do budoucna však nejsou vyloučeny úpravy.

Policejní superb schovává pod kapotou sériový tovární motor. Jeho 260 k však zajišťuje slušnou dynamiku.

Seznam kapitol

Dvojitá přepážka

Elektronické mozky všech přídavných palubních systémů (včetně měřicího polcamu) jsou schovány mezi zadními sedadly a druhou přepážkou v zavazadlovém prostoru. Kromě nich zde najdete druhou 62Ah baterii, měnič napětí nebo 2kg hasicí přístroj. Pod krytem zavazadlového prostoru, který je oproti běžnému sériovému vozu pevně zafixován, jsou umístěny držáky na obušky.

"Ústředna" policejního superbu je schovaná za zadními sedadly.

Seznam kapitol

Šestnáct nápisů

Kromě klasické výzvy k zastavení, univerzálního STOP POLICIE, vás hlídka může upozornit třeba na to, že nemáte rozsvícená světla. Dohromady může displej na krytu zavazadelníku zobrazit až šestnáct různých nápisů. Počítá se i s cizinci, některá z hesel jsou i v angličtině a němčině. Ovládácí panel je umístěn místo držáků na pití vedle voliče automatu. Drobná nevýhoda: přes zatmavené sklo není displej ze strany vidět.

Displej za zadním oknem může řidičům zobrazovat až 16 různých informací, některé i v cizích jazycích.

Seznam kapitol

Měření bez radaru

Dálniční superby nemají radar, ale záznamový systém Polcam (prozradí ho 7“ displej na palubní desce). Ten měří na základě rychlosti policejního vozidla (od 10 do 299 km/h) a videozáznamu. Řidič musí na deset sekund srovnat rychlost se sledovaným autem. Kameru najdete za čelním sklem, mohla by ale směřovat i dozadu. Její rozlišení je 720x576 bodů, nechybí 26násobný optický zoom a stabilizace obrazu. 32GB disk pojme nejméně deset hodin záznamu. Při výměně pneumatik se systém musí znovu nakalibrovat.

Nevýhodou meřicího systému Polcam je nutnost srovnat rychlost se stíhaným vozem na dobu deseti sekund.

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: