Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Maserati Ghibli a Quattroporte S Q4: Quattro Italiano

Svezli jsme se

03.04.2014

Zásluhou Audi je dnes pohon všech kol u luxusního sedanu stejně samozřejmý jako kožená sedadla. A protože to Maserati s tažením proti německé trojce myslí vážně, vyzkoušeli jsme v zasněžených italských Alpách jeho první čtyřkolku. Jaká je Q4?

Začněme jedním smělým plánem. V roce 2015 chce Maserati prodat na celém světě 50 000 aut, přičemž na začátku tohoto desetiletí v Modeně vyrobili jen lehce přes 6000 vozů. Klíčem k úspěchu má být dvojice luxusních sedanů Ghibli a Quattroporte. Třeba s dieselem pod kapotou nebo s pohonem všech kol Q4.

Zábavná, čitelná a zvladatelná, taková jsou obě maserati s pohonem 4x4.


Zatoužili jste teď po svůdné italské konkurenci pro Audi A6 nebo A8 3.0 TDI quattro? Musíme vás zklamat. Podobně jako u jaguarů se pohon všech kol u maserati kombinuje jen se zážehovým šestiválcem o výkonu 301 kW. Vyšší spotřebou ale špatné zprávy v podstatě končí. Třílitr s dvojicí paralelních turbodmychadel sprintuje z nuly na sto za méně než pět sekund a je spojen s geniální osmistupňovou převodovkou ZF, která řadí s hladkostí italského hedvábí. Z výfuků si přitom chraptí, v otáčkách řve a při přeřazení vzdychá jako osmiválec. Není se čemu divit, motor se totiž vyrábí v Maranellu u Ferrari.

Ani pohon všech kol nepřipravil maserati o italskou DNA a chuť k životu. Lamelová spojka totiž většinou preferuje kola zadní nápravy. Jen v extrémních případech pošle dopředu 50 % z 550 Nm točivého momentu. Na silnici tak stále máte pocit, že řídíte obratnou zadokolku se správným rozložením hmotnosti 50:50. Tam, kde by BMW řady 7 se systémem xDrive působilo těžkopádně, Quattroporte S Q4 ochotně naslouchá pokynům řidiče a hbitě se s lehkostí stáčí do požadovaného směru. To vše se sportovně ostrými brzdami a skvělou trakcí nejen na sněhu.

Sportovnější ghibli s kratším rozvorem vyžaduje trochu rychlejší ruce než quattroporte.


Na něm se vám bude líbit i to, že ve sportovním režimu si stabilizační systém MSP dopřává pořádnou siestu, než se vůbec rozhodne zasáhnout. Možnost ho úplně vypnout samozřejmě také nechybí. Pak stačí jen opatrně bez plynu najet do zatáčky tak, aby se auto nedotáčivě nevysunulo ven, na výjezdu prošlápnout plyn a užít si snadno kontrolovatelný drift. Jízdní vlastnosti jsou zadokolkově čitelné, zábavné a jednoduše je zvládne i méně zkušený řidič. A pokud byste si i tak náhodou nevěřili, je tu ještě mód I.C.E., což neznamená „In case of emergency“ (v případě nouze) ale „Increased control and efficiency“, tj. velice opatrné nastavení MSP a úspornější setup motoru a převodovky.

Jaké jsou mezi oběma auty rozdíly? Úlohu sportovního sedanu v nabídce modenské automobilky převzal konkurent BMW řady 5, Ghibli, proto je o něco agresivnější, záď se při driftu pohybuje rychleji (ale stále snadno zvladatelně). Delší a měkčí quattroporte je stabilnější, přetáčivý smyk je plynulejší. Výhody na sněhu se ale otáčejí na silnici, komfortně nastavený adaptivní podvozek Skyhook u většího sedanu občas nedokáže udržet ideální kontakt s vozovkou a řízení působí mimo sportovní režim trochu uměle. Inu, je z něj teď přece spíše luxusní limuzína se spoustou místa pro dvojici zadních pasažérů.

Rozdělení točivého momentu můžete sledovat mezi budíky, pokud na to budete mít čas...


Škoda, že oproti německé konkurenci Italové dávají více najevo svoji koncernovou příslušnost. Komiksová grafika na displeji navigace z chryslerů nepůsobí zrovna prémiovým dojmem a přední sedadla v quattroporte postrádají lepší boční vedení opěradel. Žádné materiály ovšem nejsou falešné: dřevo je dřevo, karbon je karbon a žádný hnědě nebo černě nalakovaný plast.

V USA se dnes 70 % maserati prodá s pohonem všech kol, v Evropě 40 % quattroporte. Není se čemu divit, systém Q4 totiž funguje skvěle, váží pouhých 60 kg (o deset kilogramů méně než 4Matic od Mercedesu) a ani příplatek není velký, u ghibli v přepočtu nedosahuje ani 70 000 Kč. Vzhledem k základní ceně auta okolo 1,9 milionu korun je to pro nás jasná volba. S trojzubcem na přídi už totiž pod sjezdovkou nebudete jen pro parádu.

„Co mají společného Ghibli S Q4 a Alberto Tomba? Milují sníh a se zápalem řežou oblouky.“


Systém 4x4 váží jen 60 kg
Maserati při vývoji první čtyřkolky nechtělo příliš ovlivnit spotřebu ani jízdní vlastnosti. Klíčovým cílem proto bylo zachování rozdělení hmotnosti v poměru 50:50. Základem je lamelová spojka, která zvládne za 150 ms poslat 50 % točivého momentu na kola přední nápravy (při rozjezdu putuje dopředu 35 %). Kvůli snížení těžiště prochází 11kg přední otevřený diferenciál olejovou vanou motoru, vzadu je mechanický samosvor s 35% svorností pod plynem a 45% po jeho uvolnění.

Maserati čtyřkolkou svým vozům příliš nepřitížilo.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: