Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Euro 6: Kladivo na emise

Servis

27.02.2014

V září 2014 vstoupí v platnost emisní norma Euro 6, která zpřísňuje emisní limity zejména pro vznětové motory. Co to ale znamená pro zákazníky?

Podstatnou změnou oproti normě Euro 5 je snížení maximálních možných emisí jedovatých oxidů dusíku (NOx) z 0,18 na 0,08 g/km a kombinace uhlovodíků a oxidů dusíku (HC + NOx) z 0,23 na 0,17 g/km. Na první pohled není zásah nikterak výrazný, pro techniky je to ale pořádný oříšek. Aby mohli omezit produkce výše zmíněných škodlivin, musí se výfukové plyny po opuštění spalovacího prostoru dostatečně upravit tzv. selektivní katalytickou redukcí pomocí vstřikování roztoku močoviny (AdBlue).

Automobilky proto musí do svých vozů vybavených vznětovým motorem namontovat nejen přídavný katalyzátor, ale i speciální nádržku. Močovina v ní by měla vystačit na ujetí vzdálenosti dané servisním intervalem, tedy tak, aby majitel vozu nemusel močovinu dolévat svépomocí. Může se ovšem stát, že při vyšší spotřebě paliva dojde k jejímu dřívějšímu vyčerpání. Vše sleduje elektronika a svítící nebo blikající kontrolka upozorní na nutnost dočerpání AdBlue.

Automobilky se však k tomuto problému postavily různě. Některé preferují jednodušší řešení (např. Mercedes-Benz nebo BMW) a hrdlo pro doplnění AdBlue je snadno přístupné: nachází se hned vedle víčka palivové nádrže. Těžkopádnější postup zvolili u Citroënu: močovinu budete dolívat ze speciálních lahviček (pouze jejich hrdlo pasuje na nádržku), které si musíte zakoupit jako náhradní díl. A nové vznětové motory Skyactiv od Mazdy se bez speciálních katalyzátorů obejdou úplně.

Pokud by vám náhodou močovina došla během jízdy – což by se nemělo stát, protože řídicí elektronika vás na nedostatek kapaliny včas upozorní – motor se nezastaví okamžitě. Jen se přepne do nouzového režimu se sníženým výkonem, který by vám měl umožnit dojet k nejbližšímu servisu. Po zhasnutí motoru ho ale bez doplnění močoviny znovu nenastartujete. Jinak celý systém nevyžaduje žádnou pozornost a přináší i výhody: pohonné jednotky už není zapotřebí tolik škrtit, což teoreticky umožní snížit spotřebu paliva o 5–8 %, menší jsou i nároky na chlazení.

Z NOx neškodné látky
Kapalina AdBlue je 32,5% vodný roztok technicky čisté močoviny CO(NH2)2 a demineralizované vody. Je to bezbarvá čirá kapalina, která slabě zapáchá po amoniaku. Roztok není toxický a na lidský organismus nepůsobí agresivně. U vznětových motorů se používá jako činidlo k odstranění silně jedovatých oxidů dusíku při selektivní katalytické redukci ve speciálním SCR katalyzátoru. Při vysoké teplotě se roztok na povrchu katalyzátoru rozkládá na amoniak (čpavek) NH3 a oxid uhličitý CO2. Oxidy dusíku následně za přítomnosti kyslíku reagují se čpavkem (katalytická redukce) a výsledkem je neškodný dusík a vodní pára. Spotřeba AdBlue se pohybuje na úrovni 4–6 % spotřeby nafty. 10l kanystr pořídíte asi za 200 Kč.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: