Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Maserati Ghibli: Safraporte!

Fascinace

30.01.2014

Je to jen malý krok pro třídu byznys sedanů, ale velký skok pro Maserati. Raketový nárůst jeho produkce má zajistit menší sourozenec modelu Quattroporte, nový sedan Ghibli. A světe, div se, zejména díky dieselu pod kapotou!

Nýtování, které se ozývá na volnoběh zpoza Neptunova trojzubce na přídi, po rozjezdu nahrazuje burácení. Jako byste se mávnutím kouzelného proutku přenesli do Chevroletu Corvette. Mají ho na svědomí aktivní rezonátory ve výfukovém potrubí, zvuk však místy působí trochu uměle.

Třílitrový šestiválec od společnosti VM najdete i v Lancii Thema a Jeepu Grand Cherokee, ale technici původně pracující pro tým Ferrari F1 ho poladili k obrazu svému. Místo 176 kW má výkon zvýšený na 202 kW a točivý moment vrcholí hodnotou 600 Nm.

Dát vznětový agregát pod kapotu maserati se může zdát jako svatokrádež, ale u modenské značky si jsou vědomi, že nejvíce prorazit mohou právě s touto verzí. Diesely totiž dnes v Evropě tvoří těžiště prodejů prémiové vyšší střední třídy.

Výborné bixenony přijdou na 22 000 Kč, ve standardu ale už máte jednodušší xenony.


Konkurent Audi A7, BMW řady 5, Mercedesu CLS, ale i Jaguaru XF má jasný úkol. Společně s chystaným SUV Levante zajistit skokový nárůst produkce Maserati. Zatímco v roce 2012 vyrobilo 6204 vozů, za dva roky to má být již 50 000!

Stylizovaný Neptunův trojzubec na přídi lze v případě ghibli získat oproti minulosti téměř za „hubičku“. Vstupenka do světa věhlasné značky Maserati vyžaduje investici 1,8 mil. Kč, přičemž kdo chtěl dosud nový čtyřdveřový sedan z Modeny, musel za quattroporte odepsat z konta téměř dvojnásobek. V porovnání s přímými konkurenty je ale ghibli dražší, což vyvažuje bohatou výbavou, ale i větší dávkou individuality. Postrádá však moderní bezpečnostní asistenční systémy a v ČR má zatím prodejnu a servis jen v Praze, již počátkem roku 2014 má být ale otevřena druhá v Brně.

S kůží na trh: jemná teletina Poltrona Frau je ve standardu.


O 29 cm kratší a o 100 kg lehčí sourozenec quattroporte, z něhož se i s ohledem na asijské zákazníky stala již spíše komfortní limuzína, má uspokojit tradiční zákazníky orientované na sportovně laděný sedan.

Oba modely stavěné na stejném podvozku, ale s rozdílným rozvorem si jsou podobné jako vejce vejci. Přece jen o dost menší ghibli poznáte z boku podle toho, že nemá třetí boční okénko.

Trojzubec se spolehlivě dostane „pod kůži“ i zadním cestujícím..


Kabina provoněná kvalitní kůží Poltrona Frau působí útulně. Palubní deska nezatěžuje smysly řidiče přemírou tlačítek, provedení i grafika displeje multimédií, jenž pocházejí z dalších modelů koncernu, však působí lacině a na slunci není dobře čitelný. Ještě hůře jsou na tom symboly tlačítek pod ním.

Vpředu je místa dostatek, ale předním sedadlům by prospělo lepší boční vedení. Vzadu je to přes téměř třímetrový rozvor spíše pro vyznavače středomořské stravy než pro milovníky prorostlého bůčku. Integrované hlavové opěrky přitom evokují dojem jakéhosi čtyřdveřového kupé, což podporují i bezrámové dveře, způsobující drobné kroucení karoserie.

Sto kilometrů pod šest litrů? Ale kdeže. Kvůli takové jízdě si maserati rozhodně nekupujete.


Dynamika je subjektivně dobrá, zrychlení z 0 na 100 km/h absolvuje ghibli za 6,3 s. A spotřeba? Na tabulkových 5,9 l/100 km zapomeňte, tedy pokud nebudete jezdit jako babička po nákupech. V praxi se lehce dostanete na dvojnásobek. I tak vám 80litrová nádrž zajišťuje velmi slušný dojezd, byť německá prémiová konkurence umí jezdit při porovnatelné dynamice mnohem úsporněji.

Sladění osmistupňového „automatu“ s motorem není zcela ideální. Odspodu nechá převodovka motor vytáčet trochu více, než je nutné. Páka voliče převodovky navíc nemá jasně vymezené polohy, a tak požadovaný režim jízdy mnohdy netrefíte napoprvé. Příplatková pádla pod volantem jsou snadno po ruce, překážejí ale v přístupu k páčce směrovek.

Bezrámové dveře z hliníku umocňují luxusní pocit, snižují však torzní tuhost.


Volant z quattroporte je pro sportovnější ghibli již možná až příliš velký. Řízení si ale budete pochvalovat. Je ukázkově přesné a přímé, navíc ideální pro každodenní používání.

I v případě rozložení hmot Italové vážili na lékárnických vážkách. Nejmenší sedan z Modeny je dobře čitelným vozem. A zásluhou velkého rejdu předních kol i obratným. Zadní poháněná kola ve spojení se samosvorným zadním diferenciálem se starají o to, aby svezení bylo zábavné. I v zatáčkách zakroucených jako italské špagety si ghibli vede stejně suverénně jako italský kuchař při přípravě pasty. A na brzdy je spolehnutí.

S příplatkovými elektronicky řízenými adaptivními tlumiči za 68 000 Kč se navíc toto maserati i po rozbitých silnicích jakoby vznáší. Stejně jako správné těstoviny není ani příliš měkké, ani tvrdé, ale zkrátka al dente. Buon appetito!

Trojzubec v kompaktním balení, to je novinka. Částka, od které je možné získat maserati, se o polovinu snížila.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: