Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Crash-test opravených vozů: Lepší je nešetřit

Servis

24.01.2014

Jak to může dopadnout, když na vás bude chtít servis ušetřit? Rozdíly mezi správnou a odbytou opravou nabouraného auta mohou být fatální, jak dokazuje crash-test dvou na pohled stejných octavií.

Pro obě to začalo stejně. Simulovaným bočním nárazem v rychlosti 30 km/h, jehož výsledkem byla škoda, kterou pojišťovny nepovažují za totální. Pak se ale jejich cesty rozešly: modrá octavia zůstala v Kosmonosích, kde se jí dostalo opravy do písmene podle předepsaného postupu, červená zamířila do Německa, kde technologický institut KTI v Kasselu nasimuloval opravu v neautorizovaném servisu, který správný postup nezná.

A následovalo lámání chleba, tedy vlastně oceli, návrat do Čech měl jediný účel: opětovný boční náraz. Tentokrát v rychlosti 50 km/h. Vzhledem k tomu, že obě auta vypadala jako nová, rozhodně byste neočekávali tak rozdílné výsledky. Zatímco modrý vůz dopadl jako by právě sjel z linky, u červeného byly deformace struktury větší, a co je nejhorší, došlo dokonce ke zlomení zatíženého B-sloupku a jeho proniknutí do kabiny.

U žádné nehody ale nejde jen „o plechy“, řidič červeného vozu by musel strávit několik týdnů v nemocniční posteli, a pokud by se tam nedostal včas, mohlo by dojít k nežádoucím komplikacím. Měl by totiž s velkou pravděpodobností zlomená tři žebra a také krev a vzduch v pohrudniční dutině. Šofér z modré octavie by si přitom pravděpodobně jen stěžoval na bolavý pohmožděný hrudník. Jeho servis totiž provedl opravu po první havárii tak, jak se má. Podle postupu určeného výrobcem.

Rozdíl nepoznáte. Auta opravená podle předpisu výrobce a v neautorizovaném servisu nerozlišíte.


Ocel použitá pro výrobu moderních vozů, jako je octavie druhé generace, totiž nejde spravit jen tak. Vysokopevnostní strukturální díly jsou vyrobeny z mangan-borové oceli tvářené za tepla, která se v případě B-sloupku tvaruje tzv. kontinuálním válcováním. Výsledkem je proměnná tloušťka plechu a to, že v horní části je sloupek pevnější než dole, kde musí deformací pohltit energii při nárazu. Pokud takový díl při opravě kvůli lepší tvarovatelnosti zahřejete, degraduje a ztrácí svoje vlastnosti. Nejlepší je ho tedy úplně vyměnit, jak se stalo v případě modré škodovky. B-sloupek červené praskl ale i proto, že byl rozříznut, aby k němu mohla být navařena nová spodní část postranice. Ostatní díly (kromě dveří) neautorizovaný servis pouze vyrovnal za studena, čímž pochopitelně také ztratily svoji pevnost. Podobně jako když ohýbáte kovový drátek tak dlouho, dokud nepraskne.

Aby mohli auto správně opravit, potřebují mechanici tzv. dílenskou příručku se správným postupem, ale také potřebné vybavení (např. vyrovnávací stolici s přípravky pro dané auto) a v neposlední řadě i potřebná proškolení. S patřičným vybavením pak lze opravit prakticky každé auto, jen částka, kterou vám servis naúčtuje, může přesáhnout cenu nového vozu.

Jak ovšem v bazaru poznat správně opravené auto? Bez odstranění pohledových dílů nemáte šanci. A bohužel se ani neví, kolik špatně opravených vozů naše silnice brázdí.

Oprava v neautorizovaném servisu byla simulována v německé laboratoři KTI.


Rozdíl v ceně? 70 000 Kč
Na kolik vyjde jaká oprava a jak poznat zfušovanou? Odpovídal Petr Kraus z technického vývoje Škody Auto.

Jaký je cenový rozdíl mezi oběma typy oprav? Bude pojišťovna ochotna lepší opravu hradit?
Cena opravy tak, jak byla provedena ve zkušebně KTI, je proti ceně zakázky autorizovaného servisu Škoda v Kosmonosech zhruba poloviční. Konkrétně mluvíme o cca 90 000 vs. 160 000 Kč. U každého konkrétního servisu ovšem záleží na jeho cenách práce a dílů. Kvalitnější oprava je v zájmu pojišťovny, při další havárii nesprávně opraveného vozu může dojít k závažným poraněním, nebo dokonce úmrtí a to je spojeno s mnohem vyšším plněním.

A jaký je rozdíl v časové náročnosti?
Simulace opravy bez dodržení pokynů výrobce zabrala 50 hodin, oprava s dodržením pokynů výrobce 80 hodin. Na každé opravě se podíleli dva karosáři.

Při levnější opravě byly také použity běžné svařovací kleště, které ovšem nevyvinou dostatečný proud ani přítlak pro svařování moderních karosářských ocelí.


Dokáží důkladnější typ opravy provést i neautorizované servisy?
Pokud budou postupovat dle pokynů výrobce, tedy používat doporučené postupy i předepsané dílenské vybavení, tak ano. Vzhledem k vývoji materiálů a technologií při výrobě nových karoserií je důležité i vzdělávání mechaniků. Pak se ovšem i nezávislé servisy dostávají na cenovou úroveň autorizované servisní sítě. My ovšem nedokážeme kvalitu oprav mimo naši autorizovanou síť zaručit.

Po jakých detailech by se měl laik pídit, aby odhalil nesprávnou opravu? Jde to vůbec?
Laik nedokáže rozdíl při obhlídce opraveného vozu poznat. I při našem testu vypadala po opravách obě auta stejně. Strukturální díly karoserie jsou nalakovány a překryty pohledovými díly, které by pro úplnou jistotu ověření postupu opravy musely být znovu demontovány.

Autorizovaná oprava proběhla v servisním centru v Kosmonosích. Poškozené díly: boční rám (B-sloupek, práh, postranice), část střechy a dveře, byly odříznuty a nahrazeny novými.


Z lékařské zprávy: Až několik týdnů na lůžku
Autorizovaná oprava
45 letý muž by si v nejhorším případě odnesl zhmoždění hrudníku či nekomplikovanou zlomeninu jednoho až dvou žeber, další zranění jsou nepravděpodobná. Hospitalizace by nebyla nutná.

Neautorizovaná oprava
V tomto případě by si 45letý muž s 50% pravděpodobností závažně poranil hrudník. Došlo by např. ke zlomení přinejmenším tří žeber, pohmoždění vnitřních orgánů, hemotoraxu (přítomnost krve v pohrudniční dutině), pneumotoraxu (vzduch v pohrudniční dutině, může způsobit kolaps plic). Se 16% pravděpodobností by šofér přišel k více než pěti zlomeným žebrům, rozsáhlému hemotoraxu a poškození vnitřních orgánů. Řidiče by bylo nutné hospitalizovat, zapotřebí by byla i invazivní léčba, se kterou se navíc musí začít co nejdříve s ohledem na možné následné komplikace. Práceneschopnost by trvala několik týdnů. Pro starší posádku by následky nehody patrně byly mnohem závažnější.

První nárazová zkouška dopadla pro oba vozy stejně. Rozdíl v provedení opravy však znamenal značně odlišné výsledky testu druhého.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: