BMW 320/6 vs. BMW 320d F30: Prsty jedné ruky
18.01.2014
Od chvíle, kdy bylo v roce 1975 poprvé u mnichovského výrobce pro modely střední třídy použito označení řada 3, ušel tento model dlouhou cestu. Změnilo se toho tolik, že by vám k počítání ani zdaleka nestačily prsty jedné ruky.
Před řadou 3 vyrábělo BMW vozy tzv. nuladvojkové série, ale v polovině 70. let přišel zlom. Po řadě 5 dochází k představení nového sedanu střední třídy (dnes by svými parametry patřil do třídy nižší střední), který logicky nese přídomek řada 3. Jedná se o klasický dvoudveřový sedan, což je typ karoserie, který dnes na trhu vlastně nikdo nenabízí. BMW řady 3 s kódovým označením E21 platilo samozřejmě ve své době za sportovní sedan, jenž řidiči přináší skutečný požitek z jízdy. Vnímáno dnešní optikou má tento model k takovému tvrzení docela daleko – měkké pérování zapříčiňuje náklony v zatáčkách, řízení je sice celkem přesné, ale kvůli velkému tenkému volantu není reakce úplně bezprostřední a také trakčně se auto brzy dostává na limit. Jenže má zase na oplátku něco, co dnešní produkce postrádá. Duši. Charakter. A elementární jednoduchost obsluhy.
Když v roce 1975 vstupovala řada 3 na trh, měla pod kapotou výhradně benzinové čtyřválce, přičemž verze 320 a 320i byly k poznání díky dvěma párům předních světlometů. O dva roky později přichází na scénu zcela nová generace tzv. malých mnichovských šestiválců s kódovým označením M20, která v silnějších verzích nahrazuje zmíněné čtyřválce. Právě řadový šestiválec se zdvihovým objemem 1990 cm³, jehož přípravu směsi má na starosti ještě karburátor, je i pod kapotou mého exempláře z října 1978, původem z dovozu ze Švýcarska.
Startování i volnoběh doprovází typické karburátorové chrchlání, jinak je ale chod sametový a reakce 122 koní bezprostřední. Éra šestiválců v modelech 320 trvala hodně dlouho, ale doba se změnila. Hodně změnila. U dnešní trojkové generace s kódem F30 nejenže šestiválec téměř nenajdete (pouze vrcholné verze 335i a ActiveHybrid 3), ale dramaticky se změnily i preference zákazníků. Benzinový model 320i (dnes čtyřválcový) potkáte tak maximálně před ruskou ambasádou, všichni ostatní chtějí diesel…
Jízda v nové trojce je výrazně komfortnější, ale zároveň odtažitější. Samozřejmě je i současný mnichovský produkt naladěn spíše do sportovna, ale postrádá ten blízký vztah řidiče a automobilu, který tak rád pokaždé zažívám při cestách se svým youngtimerem. Každá generace má něco, nejlepší by bylo, kdyby mi v garáži stály obě, ale určitě bych neměnil.