Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 63 AMG 4Matic S-Model
14.01.2014
Zaujalo vás nové CLS Shooting Brake? Pokud vás přitahuje okázalý luxus zahalený do elegantního hávu, divit se vám nebudu. Když už ale vybíráte motorizaci, zapomeňte na „slabé“ šestiválce. Potřebujete AMG a nejlépe esko ve čtyřkolce!
Vzhledem k výkonu, který luxusní mercedes nabízí, je otázka přenosu síly na silnici logická. A jelikož Mercedes v současném modelovém roce ještě posílil svůj oturbený osmiválec 5,5 litru na finálních 585 koní (a 800 Nm), je přímo zásadní. Inženýři proto začali pro CLS i CLS Shooting Brake nabízet i sportovně naladěnou čtyřkolku 4Matic (cenový rozdíl zadokolky a čtyřkolky činí cca 100 000 korun). I díky tomu u testovaného vozu dosáhnete stovky za 3,7 s, což je vzhledem k dobře maskované hmotnosti dvou tun drtivá hodnota. Verze S se vyznačuje kromě jiného také použitím samosvoru, upraveným předním odpružením a v neposlední řadě efektními, 19palcovými koly.
K dispozici máte několik různých módů sedmistupňové převodovky Speedshift včetně manuálního, ovšem rychlejší budete při použití S či S+. Nastavovat si můžete také tuhost tlumičů a faktem je, že při jízdě v komfortním režimu se CLS relativně (vzhledem ke sportovnímu charakteru auta) plavně přenáší přes nerovnosti.
Přeplňované srdce ožívá s hrubým hukotem. Zrychlení v praxi vymazává předchozí představy a nechává okolí rozmazat. Uvnitř je stále pohodlí, klid, skoro ticho, narušované jen vzdáleným barytonem výfuků. Občas zaslechnu odfouknutí turbodmychadel, která mají plnicí tlak zvýšený na 1 bar. A rychlosti? CLS AMG fakt jede! Jako z praku, akcelerace z místa je drtivá, neskutečná. Stačí jezdit na 10 % auta a stejně budete v cíli dřív, než jste předpokládali. Při tom všem vás bude doprovázet sice utlumený, ale příjemný zvuk.
Během víkendu jsem s AMG najel asi 600 km a musím uznat, že samotná jízda mě překvapila nejvíc – přímé, přesné řízení (s proměnným účinkem) umožňuje řezat milimetry asfaltu. Auto je nečekaně víc neutrální a možná i lehce přetáčivé než nedotáčivé, je vidět, že práce na naladění podvozku se zhostili ti správní lidé. V tomto kontextu nepotěší zimní pneu Pirelli, se kterými si velký „kombík“ příliš nerozumí. Jízda na mokru už tak vzrušující zážitek není... Práce pohonného ústrojí, řízení a podvozku zaslouží pochvalu a uznání. Jak se někomu podařilo udělat tak jízdní auto z takové „obludy“, to se jen těžko chápe.
Výborné je, že při tom všem CLS spotřebuje klidně jen 10 l/100 km, když se budete trochu krotit. I rychlejší jízda, stále na hraně předpisů, znamená 12 až 13 l/100 km, což je velmi dobré. Tedy ne že by na tom při ceně 3 650 004 Kč záleželo... Přitom výbava činí v našem případě pouhých 476 532 Kč.
Se základní cenou 3 073 400 Kč se dostáváme do revíru, kde loví také Audi RS7 Sportback (560 k, od 2 975 000 Kč, s pohonem všech kol quattro) nebo BMW M6 Gran Coupe (560 k, od 3 387 500 Kč).
Ty sice nenabízejí „kombi“, ale jsou CLS AMG asi konkurenčně nejblíže. A audi má dokonce pohon všech kol, čímž se blíží ještě víc. Upřímně řečeno, mercedes mě z celé trojice přitahuje nejvíc, a není to dáno pouze tím, že jsem v něm nedávno spálil desítky litrů vysokooktanového benzinu...