Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Hamilton vyhrál Kvalifikaci GP Itálie

Sport

08.09.2012

Kvalifikaci na zítřejší velkou cenu Itálie vyhrál Lewis Hamilton, který se už od pátečních tréninků přetahoval o nejrychlejší časy s Alonsem. Španěla ale zradila taktika a odstatruje až desátý, vpředu Hamiltona doplní Button, Massa a Schumacher.

Autor:Lukáš NovýFoto:

Kvalifikace na italském okruhu Monza slibovala zajímavé souboje. V dopoledním tréninku se totiž Hamilton dostal před Alonsa jen o pouhou tisícinu sekundy. S jistotou dvojnásobné penalizace ztráty pěti míst nastupoval do kvalifikace Pastor Maldonado s Williamsem - za ulitý start a za kolizi během GP Belgie. V kokpitu Lotusu nahradil potrestaného Grosjeana D'Ambrosio. Red Bully tradičně v trénincích nezajížděly příliš rychlé časy a jejich výkon v kvalifikaci tak byl otázkou.

Jako první se na trať v úvodní části vydal Ricciardo s Toro Rosso. Následoval ho Vergne a náhradník za Grosjeana, D'Ambrosio. Jezdci alespoň z počátku volili tvrdší směs pneumatik, tu měkčí nasadili jen jezdci HRT a Marussie.

První dobrý čas zajel Di Resta, pak jej přeskočili Schumacher a Rosberg. Jenže pilot Force India si to nenechal líbit a zlepšil se, na prvním místě vydržel jen chvilku, než jej předehnal otéměř půl sekundy Alonso. Druhý pilot Force Indie, Nico Hülkenberg musel zastavit na trati pro poruchu a byl tím z kvalifikace vyřazen.

To dávalo ostatním trochu klidu a nemuseli se hnát za časy, bylo jasné, že tradičně nepostupující šestici tvořenou vozy HRT, Marussia a Caterham doplní právě Hülkenberg. Jenže zajet dobrý čas se nedařilo D'Ambrosiovi a tak byl Kovalainen necelých 8 minut před koncem limitu na postupové  17. pozici. Překvapením bylo, že Caterhamy se držely na tvrdších pneumatikách a totéž platilo i pro zatím tápajícího pilota v Lotusu.

D'Ambrosio pro své další pokusy přezul na  měkčí směs, stejně jako piloti monopostů Toro Rosso. Na prvních místech bylo v tu chvíli pořadí Alonso, Hamilton a Button. Provoz na trati byl klidný, protože většina jezdců se rozhodla už dále nebojovat. Na měkkých pneumatikách si Belgičan v kokpitu Lotusu čas znatelně vylepšil a prosmýkl se na 17. místo. Kdovíjakou rychlost zatím neukázaly ani Red Bully, Vettel byl s vypršením časového limitu sedmý, Webber čtrnáctý.

Kovalainen posledním kolem zavelel k útoku na postup, v posledních dvou sektorech zajel své maximum, ale nakonec to na Lotus nestačilo. Nepostupující sedmička se tedy seřadila v pořadí Kovalainen, Petrov, Glock, Pic, Karthikeyan, De la Rosa a Hülkenberg s porouchaným vozem.

Do druhé části kvalifikace se začali jezdci hrnout jeden za druhým, vyčkávaly jen McLareny. Všichni jezdci, překvapivě kromě D'Ambrosia, zvolili měkčí směs pneumatik. První rychlý čas zaznamenal opět Di Resta a znovu jej rychle předstihl Alonso. Všech 17 jezdců bylo po necelých pěti minutách na trati. Dobrou formu ukázal Button, když zajel absolutně nejlepší čas v prvních dvou sektorech, v tom třetím trochu ztratil a zařadil se tak s malou ztrátou za Alonsa. Vklínil se tak mezi dvojici Ferrari. Hamilton se chvíli poté zařadil na třetí místo.

Příliš se zatím nedařilo Red Bullům, Vettel byl devátý a Webber třináctý. Ani často rychlé Williamsy a Saubery zatím nic nepředvedly, Maldonado s jistotou pádu o deset míst byl zatím jen desátý. A více se čekalo i od Räikkönena na prozatímní osmé pozici. Takový byl stav necelých šest minut před koncem, kdy většina jezdců byla v boxech na výměnu pneumatik před závěrečnými pokusy.

Dvě a půl minuty před koncem limitu zůstávaly v boxech Ferrari, McLareny a Mercedesy. Jejich nadvládu ve výsledkové listině narušoval jen Di Resta, který se dokonce posunul z šestého místa na třetí. Nakonec se už žádné velké drama nekonalo, Red Bully opravdu nic neukázaly a tak zatímco Vettel do závěrečné části postoupil, Webber byl prvním nepostupujícím. Jeho doplnili Maldonado, Pérez, Senna, Ricciardo, D'Ambrosio a Vergne.

V první desítce bylo pořadí Alonso, Button, di Redsta, Hamilton, Massa, Rosberg, Schumacher, Kobayashi, Vettel a Räikkönen. Krom limonádových monopostů tak nemohli být příliš spokojeni ani u Lotusu a také Sauber (a vlastně i Williams) jistě čekal od kvalifikace více. Zatím to vypadalo, jako by to v kvalifikaci nikomu krom Mc Larenů, Ferrari, Mercedesů a překvapivě rychlého Di Resty moc nejelo. Jeho výkon ale trochu kalil fakt, že Di Resta měl jistou penalizaci pěti míst na startu. Dle časů se dalo usuzovat, že kandidáti na pole-position jsou jenom dva - Alonso a Hamilton, překvapit ještě mohl Button.

Třetí část kvalifikace zahájila brzkým výjezdem dvojice vozů z Maranella. Teprve minutu po nich je následoval Di Resta a pak se přidávali ostatní. První rychlý čas zaznamenal Massa, který se dokázal v každé části kvalifikace zlepšit. Ferrari využívalo zajímavou taktiku, kdy se vozy vzájemně "tahaly" po dlouhé rovince a využívaly tak aerodynamického pytle. Za Massu se zařadil Button a před oba šel rychle Hamilton s nejrychlejším časem dne.

Obě Ferrari byly v tu chvíli v boxech, zřejmě ladily taktiku na další rychlý pokus, tentokrát s "lanem" pro Alonsa, jehož čas zatím nestál za řeč. Trápil se Vettel, který zajel čas pomalejší než jeho nejlepší v obou předchozích částech. V první části přitom měl nazuty tvrdší pneumatiky, zatímco teď měkčí. Dvě minuty před koncem byla na trati opět všechna auta a schylovalo se k závěrečnému souboji.

Výborným výkonem se na druhé místo vyšvihl Di Resta, který ukázal, že Force Indii to po Belgii jede i v Itálii. Škoda jeho penalizace. Tahací taktika Ferrari zcela selhala, Alonso vsadil na jediné rychlé kolo a to bylo v porovnání s konkurencí hodně pomalé. Pilot, který tak udával v kvalifikaci společně s Hamiltonem tón, se musí na startu spokojit s desátou pozicí. Za Hamiltona se probojoval Button a Di Restu předstihl ještě i Massa. Vettel vymáčkl ze svého Red Bullu maximum a  zařadí se za pátého Schumachera. Sedmý skončil Rosberg, na lepší než osmé místo nestačil Räikkönen. Devátá pozice patří Kobayashimu.

Schumacher, Vettel, Rosberg, Räikkönen i Kobayashi se ale posunou před rychlého Di Restu díky jeho penalizaci. To může na startu opět přidělat vrásky Alonsovi. Všichni jeho vážní soupeři budou před ním, nejblíže Räikkönen o dvě auta vpředu. A rychlý Di Resta se jistě nebude chtít vzdát a Alonsovi stíhací jízdu neusnadní. Zajímavé také bude sledovat, zda konečně dovedou Mercedesy udržet v závodním tempu krok s ostatními, jejich výchozí pozice není špatná.

Pořadí v kvalifikaci:
Hamilton, Button, Massa, Di Resta, Schumacher, Vettel, Rosberg, Räikkönen, Kobayashi, Alonso, Webber, Maldonado, Pérez, Senna, Ricciardo, D'Ambrosio, Vergne, Kovalainen, Petrov, Glock, Pic, Karthikeyan, De la Rosa, Hülkenberg

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: