Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Vettel zvítězil v Bahrajnu

Sport

22.04.2012

Čtvrtý závod letošní sezóny Formule 1 přinesl už čtvrtého vítěze. A to jak v případě jezdce tak týmu. Mc Lareny nepotvrdily rychlost a nedařilo se jim, skvělý výkon naopak předvedly Lotusy.

Autor:Lukáš NovýFoto:

Protesty ohrožovaná Grand Prix Bahrajnu opět byla velmi pozoruhodným závodem. Možná nenabídla tolik dramatických momentů jako předchozí tři závody, i tak ale nebyla o změny pořadí a vzájemné souboje nouze. Vítězně z celého klání vyšel Sebastien Vettel, který tak v triumf proměnil start z prvního místa.

Příjemným překvapením se v Bahrajnu stala forma Lotusu, Räikkonen skončil druhý a v jednu chvíli měl šanci se před Vettela dostat. Třetí pozice patří jeho týmovému kolegovi Grosjeanovi.

Už start Grand Prix hodně zamíchal pořadím. Propadl se Button, naopak Alonso vysprintoval na  čtvrtou pozici. V kvalifikaci senzačně šestý Ricciardo start doslova zpackal a spadl až na 16. místo. Nedařilo se ani Rosbergovi, naopak dopředu postoupil Kobayashi. Vettel si na čele okamžitě začal vyjíždět náskok, i proto, že za ním se o místa bojovalo. Pořadí po prvním kole bylo Vettel, Hamilton,  Webber, Grosjean, Alonso, Button, Massa, Räikkönen, Rosberg, Pérez, Senna, Di Resta, Kobayashi, Vergne, Maldonado, Ricciardo, Petrov, Schumacher, Hulkenberg, Pic, Glock a De la Rosa.

Dopředu postupoval hlavně Grosjean, který se ve 4. kole dostal před Webber a v 7. kole Hamiltona. První zastávky v boxech začaly už v osmém kole. Rosberg i Button, kteří stavěli jako první, se hodně propadli. V 10. kole stáli Hamilton a Alonso, Hamiltonova zastávka trvala dlouho kvůli vadné matici levého zadního kola. Tím se Hamilton propadl do hloubi pole a v závodě už se výrazně dopředu vrátit nedovedl. Po zastávce se jezdec McLarenu vrátil těsně za Rosberga a následně s ním svedl dramatický souboj, když jej v podstatě předjel ve chvíli, kdy byl jeho vůz mimo trať. Za trochu horečnaté bránění si Rosberg vysloužil vyšetřování komisařů, ti ale mají rozhodnout až po závodě.

Zajímavá situace nastala na chvíli na čele závodu, když se ve vedení ocitl Paul di Resta, který jel strategii na dvě zastávky a hodně šetřil pneumatiky. Na čerstvých pneumatikách opět nebyla nouze o souboje. Vettel si podal di Restu s ojetými pneu, Button předjel Alonsa, Räikkönen bojuje s Webberem a předjíždí ho ve 13. kole. Pak se pořadí vpředu trochu ustálilo a bojovalo se spíš na pozicích v hloubi pole.

V 17. kole bylo pořadí Vettel, Grosjean, Räikkönen, Webber, Button, Hamilton, Alonso, Rosberg, Massa, Pérez, Maldonado, di Resta, Schumacher, Hulkenberg, Kobayashi, Senna, Vergne, Ricciardo, Petrov, Pic, Glo, Kovalainen, De la Rosa a Karthikeyan.

Už ve 23. kole načal Button druhou sadu zastávek v boxech. Následovali ho Rosberg a Massa. Ve 24. kole se před svého týmového kolegu Grosjeana dostal Räikkönen, který v tu chvíli využíval výhody rychlejších měkkých pneumatik. V témže kole byla v boxech celá řada jezdců a mezi nimi třeba Webber, Hamilton, Alonso nebo Schumacher. Alonso se po výjezdu dostal do souboje s Rosbergem a ten opět předvedl stejný obranný manévr jako předtím při souboji s Hamiltonem. Alonso ale neměl takovou kuráž a Hamiltona v předjíždění mimo trať nenapodobil. Zůstal tak za Rosbergem a hodně se vztekal, incident opět prošetří komisaři až po závodě.

Už o kolo později stavěl Räikkönen v boxech, možná trochu překvapivě ho následoval právě i Grosjean a také vedoucí Vettel, to v kole 26. Pořadí na čelních pozicích ale zastávky nijak nezměnily, Räikkönen se ale začal na Vettela dotahovat. Ve 33. kole bylo stabilizované pořadí následující: Vettel, Räikkönen, Grosjean, Webber, Button, di Resta, Rosberg, Alonso, Massa, Hamilton, Pérez, Schumacher, Hulkenberg, Senna, Kobayashi, Vergne, Petrov, Ricciardo, Kovalainen, Glock, De la Rosa a Karthikeyan. Di Resta už ve 34. kole stavěl ze své dobré pozice, na rozdíl od řady ostatních to ale byla jeho poslední zastávka.

K dramatu se schylovalo na čele, protože Räikkönen dotáhl Vettela a v 35. kole už visel na jeho zadním křídle. Jenže více než jeden pokus o předjetí z toho nebylo. Zanedlouho (ve 40. kole) následovala zastávka v boxech, kterou absolvovali oba jezdci současně a mechanici Lotusu byli výrazně pomalejší než ti u Red Bullu. Vettel tak dostal na čele trochu klidu a Räikkönen se opět snažil dotahovat asi třísekundovou ztrátu. Chvíli se mu to dařilo, pak ale jakoby Vettel ožil a rozestup mírně natáhl zpět na zhruba tři sekundy.

První tři místa tak byla poměrně jistě rozdána, protože při své zastávce v boxech nezaváhal ani Grosjean a udržel si třetí místo. Čtvrté místo patřilo poměrně pohodlně Webberovi. Menší rozestupy ale byly mezi jezdci za touto čtveřicí. Hamilton se začínal tlačit na Alonsa, Button postupně stahoval Rosberga, který zase dojížděl di Restu s vadnoucími pneumatikami. Ve 45. kole se Schumacher dostal před Kobayashiho na 11. místo a jal se sápat po bodech. Rosberg předjel di Restu v 53. kole a mezi tím se na ně výrazně dotáhl Button. Už to vypadalo, že si i on s di Restou snadno poradí, jenže v závěru 54. kola se u jeho pneumatiky objevil pomalý defekt a on místo ataku di Resty na rovince zamířil do boxů, čímž přišel o alespoň slušný bodový příděl. V předposledním kole nakonec Button své auto odstavil, objevil se u něj další technický problém.

Buttonovo odstoupení pak znamenalo posun v pořadí pro celou řadu jezdců. Mc Laren tak opět nevyužil svůj výkonový potenciál a ačkoli se zdá, že jeho auto je ze startovního pole nejvyrovnanější ve svých výkonech, chyby jezdců a smolná odstoupení je zatím připravují o výraznější dominanci v šampionátu. Button navíc opět ztratil kontakt se svým týmovým kolegou Hamiltonem, přitom v závodě byl opět rychlejší.

Zatímco u Mc Larenu si budou drbat hlavu a přemýšlet nad tím, jak opravdu využít potenciál jejich vozu, u Lotusu po tomto závodě zavládla jistě velmi dobrá nálada. A taktéž u Red Bullu. Jejich auto konečně letos dosáhlo na vítězství. No a kdo ví, Lotus je možná dalším kandidátem a za tři týdny v Barceloně by mohl být už pátým týmem, který závod vyhraje.

Každopádně v cíli v Bahrajnu bylo pořadí následující: Vettel, Räikkönen, Grosjean, čtvrtý dojel po stabilním výkonu Webber. Pátý byl agresivně jedoucí Rosberg a je otázkou, zda ho komisaři na takové pozici ponechají. Paul di Resta s Force India si vyjel skvělé šesté místo a to především díky strategii. Alonso ubránil sedmé místo před dotírajícím Hamiltonem. Za ním dojel Massa. Schumacher se nakonec po startu z 22. pozice dostal na místo desáté.

První nebodovaná pozice padla na Péreze, který nepotvrdil dosavadní rychlost Sauberů.  Za ním následovali Hulkenberg. Jako 13. se pak v cíli ocitl Kobayashi s druhým Sauberem, který v závěru závodu zdolal Vergneho. Ricciardo startující ze skvělé šesté pozice se závodem protrápil k 15. pozici. Šestnáctý byl Petrov s prvním Caterhamem, kolega Kovalainen se dostal za něj na 17. místo a to i přes potíže v úvodu závodu.  Button byl klasifikován jako 18., za ním už byli jen pomalí Glock s Marussií, De La Rosa, Karthikeyan s HRT a Senna, který ale rovněž odstoupil tří kola před cílem. Pro Williams byl Bahrajn vůbec velkým zklamáním, do cíle nedostal ani jedno auto. Maldonado podobně jako Pic s Marussií opustili startovní pole už před polovinou závodu.

Ani čtvrtý závod sezóny zatím nepřinesl nějaký jasnější obrázek o rozložení sil týmů. Zdá se, že Mc Laren zažívá menší krizi, Ferrari se stále nepodařilo dostatečně zlepšit, Mercedes po dobrém výkonu z Číny výrazné zlepšení nepotvrdil, byť se jeho monoposty alespoň nepropadaly pořadím jako tomu bylo v prvních dvou závodech. Naopak druhý dech chytl Red Bull, podobně jako Mercedes ale bude muset tým nově nabitou formu potvrdit. Naopak Lotus formu již víceméně potvrzuje, vpředu se jeho auta pohybovala ve všech závodech a o skvělé výsledky je připravovaly spíše chyby jezdců nebo technické potíže.

Vyrovnanost startovního pole potvrzuje i pohled do průběžného pořadí. Do čela se díky vítězství dostal Vettel, který má 53 bodů. Hamilton spadl se 49 body na druhé místo, třetí je Webber, který má jen o bod méně. Button s Alonsem mají shodně 43 bodů a dělí se o čtvrté a páté místo. Nico Rosberg má na šesté pozici 35 bodů o bod méně má dnes druhý Raikkönen. Kdokoli z těchto sedmi jezdců se vlastně může při větším výpadku některých ostatních ocitnout ihned po dalším závodě v čele průběžného pořadí. Velký odstup nemají ani Romain Grosjean s 23 body na osmém místě a Sergio Pérez s 22 body na deváté pozici. Desítku uzavírá di Resta s patnácti body.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: