Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Rosberg vyhrál GP Číny

Sport

15.04.2012

Ve svém 111. závodě v kariéře pilota Formule 1 si pro své první vítězství dojel Nico Rosberg. Pro Mercedes to bylo první vítězství od roku 1955. Druhý dojel Jenson Button, který o šanci na vítězství přišel v poslední zastávce v boxech.

Autor:Lukáš NovýFoto:

Velká cena Číny slibovala dramatickou podívanou, když se na čelo startovního roštu postavily vozy Mercedes, o kterých bylo známo, že v závodě postupně vadnou. Jenže tentokrát se vadnutí nekonalo a nebýt chyby mechaniků v boxech, mohl být výsledek pro Mercedes daleko zajímavější. Michael Schumacher, který držel druhé místo, totiž po chybné montáži kola na své auto musel ze závodu odstoupit.

Start závodu proběhl poměrně poklidně, i když k většímu prohození pozic došlo. Mercedesy odjely bez problémů, především Rosberg měl skvělý start. Naopak start hodně pokazil Kamui Kobayashi na Sauberu, spadl až na šesté místo. Propadl se i Webber a hluboko startující Vettel, ale jak ukázal průběh závodu, to nebylo vůbec důležité.

První zastávky v boxech přišly už v sedmém kole, kdy zajel na přezutí Webber. V desátém kole ho napodobil Vettel a pak už začali jezdci zajíždět jeden po druhém. Ve 13. kole přišla osudná zastávka Schumachera a závod pro něj skončil. Už první zastávky ukázaly velmi zajímavý úkaz dnešního závodu. Startovní pole bylo totiž i po delší době velmi sjeto dohromady, krom ujíždějícího Rosberga a odpadajících nejslabších týmů byly rozestupy malé. Každá zastávka v boxech tak znamenala pád třeba z páté pozice hluboko do pole mimo body.

Drama v boxech předvedli Hamilton a Räikkönen. Fin totiž se svým Lotusem vyjel bok po boku McLarenu, na výjezdu z boxů se pak musel zařadit za něj, čímž vlastně ztratil pozici. Na výjezdu bojující dvojice se pokusil využít Mark Webber, který se za oba přiřítil po rovince. Nakonec se dostal před finského jezdce.

Druhé zastávky začal Hamilton ve 23. kole, propadl se až na třinácté místo. O dvě kola později stavěl Button, vrací se na desátém místě, což jasně dokazovalo vyrovnanost pole. Chvíli se Button trápil za Pastorem Maldonadem,dostal se před něj až v DRS zóně. Víc se ale trápil Hamilton za Massou, jeho souboj s ním trval podstatně déle. Jakmile si s Massou poradil, napodobil ho i Mark Webber.

Button si ve 29. kole poradil s osmým Pérezem, v tu dobu míří do boxů z druhého místa Kimmi Räikkönen. Vrací se zpět na třináctém místě, opět důkaz vyrovnanosti pole. Button se rychle prokousal až na čtvrté místo za Sébastiana Vettela, který po zkaženém startu začínal z patnácté pozice. Vettela předjel Button ve 30. kole a jal se stíhat druhého Grosjeana a prvního Rosberga. Grosjean uhnul do boxů a tak se i na trati dalo sledovat, jak se Button s čerstvějšími pneumatikami řítí daleko většími rychlostmi než Rosberg. Ve 33. kole stlačil Button poprvé časy pod 1:41 na kolo, jeho ztráta na Rosberga činila 12,5 sekundy a na jednom kole byl rychlejší o 2 sekundy.

Pro McLaren to v tu chvíli vypadalo velmi dobře. Bylo víceméně jasné, že Oba jezdce čeká ještě jedna zastávka, ale Button měl v rychlosti navrch. Rosberg stavěl ve 35. kole a pochopitelně se vrátil až za Buttonem. Ale předchozí náskok stačil na návrat na druhou pozici před bojující dvojicí Pérez Hamilton. Čerstvější pneumatiky zvrátily časy ve prospěch Rosberga, který začal stahovat Buttona, rozhodnout měla poslední Buttonova zastávka, respektive jeho rychlost po ní.

Jenže zastávka ve 40. kole McLarenu vůbec nevyšla. Mechanici měli potíže s upevněním zadního kola a Button ztratil hodně času. Namísto aby se tak na okruh vrátil sice za Rosbergem, ale s čistou tratí před sebou, propadl se Button až na 6. místo. S Webberem a Grosjeanem si Button poradil poměrně rychle, pak už to bylo horší. Ve 44. kole bylo pořadí následující: Rosberg, Räikkönen, Vettel, Button, Grosjean, Webber, Hamilton, Senna, Maldonado, Pérez, Alonso, Di Resta, Kobayashi, Massa, Hulkenberg, Ricciardo, Vergne, Petrov, Glock, Pic, de la Rosa, Karthikeyan a Kovalainen.

Teprve nyní se začalo startovní pole opravdu pořádně mlít. Jednotlivým jezdcům totiž začali různě odcházet pneumatiky, do boxů už se ale nikomu nechtělo. Räikkonen za sebou dlouho držel vláček a ani Vettel ani Button se před něj nemohli i s použitím DRS dostat. Jenže v jednu chvíli jakoby Lotus přepnul na nižší rychlost a Fin se začal propadat rekordním tempem. Během dvou kol se propadl až na 14. pozici. Při jeho předjíždění svedli krásný souboj týmoví kolegové ze Sauberu. Kobayashi využil větší rychlosti a na DRS rovince, s využitím celé její šířky se dostal jak před Räikkönena, tak před Péreze.

Ještě několik kol před cílem držel druhé místo Vettel, Button ale tlačil, co to šlo. Nakonec se před něj dostal v 52. kole. O kolo později si v DRS zóně poradil s Vettelem Hamilton, který za sebou přivezl i Marka Webbera. Oba Red Bully chvíli s Britem bojovaly, Hamilton nakonec poodjel a ze soubojů vydělal pozici i Webber, který se dostal před Vettela. Na něj tak v cíli zbylo páté místo, což je ale vzhledem ke kvalitám auta a startu z velmi nevýhodné pozice dobrý výkon.

Vpředu nikým neohrožovaný Rosberg si v závěru pošetřil pneumatiky a bez problémů si dojel pro své první vítězství ve Formuli 1. To se stalo zároveň prvním novodobým vítězstvím továrního Mercedesu. Druhý byl Button, třetí Hamilton. Čtvrté a páté místo patřilo Red Bullům v pořadí Webber a Vettel. Následoval Grosjean, který na Lotusu podal na první pohled nenápadný, ale velmi solidní a vyrovnaný výkon.

Slavit může i Williams, Senna dojel sedmý a Maldonado osmý. Alonso s Ferrari se musel spokojit s devátou příčkou. Poslední bodované místo patří Kobayashimu na Sauberu, v minulém závodě skvělý Pérez skončil jako první nebodovaný. Saubery zřejmě v Číně doplatily na taktiku, zatímco na začátku závodu všichni měnili pneumatiky poměrně rychle a několikrát a na konci se snažili nějak vydržet, Sauber to na výdrž pneumatik hrál tradičně od začátku, v závěru závodu mu ale nestačila rychlost, takže už nemohl získávat pozice. Přitom stejně jako řada jezdců stavěli piloti Sauberu třikrát. Při vyrovnanosti startovního pole to znamenalo, že to sotva stačilo na jeden bod.

Dvanácté místo patří v cíli Di Restovi na Force India, až třináctý byl Felipe Massa, pokračuje tak jeho letošní trápení. Čtrnáctý byl Räikkönen, který v posledních kolech zažil ohromný sešup. Patnácté místo patří Hulkenbergovi, 16. a 17. místo patří monopostům Toro Rosso v pořadí Vergne, Ricciardo. 18. byl Caterham Petrova, následovaly monoposty Marussia v pořadí Glock, Pic. Pedro De la Rosa s HRT byl 21. jeho týmový kolega Karthikeyan 22. Poslední místo v cíli patřilo Kovalainenovi na Lotusu. Ten se v průběhu závodu potýkal s technickými potížemi a v boxech byl jako jediný čtyřikrát.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: