Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

V Austrálii vyhrál Button

Sport

18.03.2012

Prví letošní závod Formule 1 se nakonec stal podle očekávání kořistí McLarenu. Překvapením ale může být fakt, že vítězem se stal Button namísto v kvalifikaci triumfujícího Hamiltona, před kterého se ještě vklínil Vettel s Red Bullem.

Autor:Lukáš NovýFoto:

Úvodní závod šampionátu Formule 1 konečně ukázal reálné rozložení sil jednotlivých týmů. McLaren může být spokojený nejenom s kvalifikační, ale i závodní rychlostí. Red Bully jsou na trati konkurenceschopnější a to také platí především pro Ferrari, které v kvalifikaci zcela propadly, rychlost v závodě ale byla podstatně lepší. V dobrém světle se předvedly také týmy Mercedes, Renault a také Sauber a Williams, byť jejich konečné výsledky nemusí vypadat tak dobře, jako jejich skutečná rychlost.

Zklamaní mohou být především u Mercedesu – nepřivezli žádné body, byť to vypadalo na podstatně lepší výsledky.

Start GP přinesl první dramatické momenty. Button ze špinavé stopy předehnal Hamitlona a za ně se tlačil Schumacher. Propadl Grosjean, který ze třetí startovní pozice klesl na šestou, před něj šli Rosberg a Vettel. Na startu propadl i Mark Webber, který si také stěžoval, že schytal několik ran od soupeřů, nakonec se to ale obešlo bez vážnějšího poškození jeho vozu. Ferrari Fernanda Alonsa a Felipho Massy postoupila na osmé a desáté místo a hned se zařadila do soubojů o lepší body. Především Massa se ale v průběhu závodu poměrně trápil.

I ve druhém kole se měnilo pořadí. Vettel předjel Rosberga a posunul se tak na čtvrté místo. Grsojean urychlil svou zkázu, když v souboji s Pastorem Maldonadem přišel o závěs pravého předního kola a musel svůj Lotus-Renault odstavit. Tím se mimo jiné dostal Sergio Pérez na Sauberu na páté místo – po výměně převodovky přitom startoval 22.

Dopředu postupoval i navrátilec Kimmi Räikkönen, který byl po pěti kolech dvanáctý a ve vláčku aut před sebou tlačil Kobayashiho, Pereze a Massu. V jedenáctém kole skončil dobře rozjetý závod pro Schumachera, který se po problémech s převodovkou nevešel do první zatáčky, pokračoval velmi pomalu a nakonec odstoupil. Ve dvanáctém kole zahájil zastávky v boxech Massa, o kolo později stál Rosberg a po něm už začalo zastávek přibývat. Ve čtrnáctém kole stavěli Alonso a Kobayashi – ten tak mimo jiné uvolnil cestu Räikkönenovi.

Díky rychlejší zastávce se podařilo Alonsovi přeskočit Rosberga. Také Mark Webber se po své zastávce vrátil až za Alonsa i Rosberga. Buttona do boxů následoval Vettel, ten se nakonec musel po výjezdu bránit Alonsovi. Zdálo se, že v těchto fázích závodu má Ferrari nejlepší závodní rychlost. Hamilton se svou zastávkou propadl za Räikkönena i Péreze, kteří dál pokračovali na původních pneumatikách. Fin s Lotusem zajel k mechanikům až ve 20. kole. Pérez se Sauberem v tu chvíli jezdil na neuvěřitelném druhém místě po startu z 22. Na něj tlačil Hamilton a za ním se tvořil vláček jezdců.

Ti si postupně všichni s Pérezem poradili, ale rozhodně pozici nezískali zadarmo. Defenzivní stopu se dařilo Mexičanovi držet velmi dobře. Hamilton šel dopředu v 21. kole, chvíli po něm se před Péreze dostal Vettel, Hamilton mu ale mezi tím stihl kousek poodskočit. Ve 23. kole se před Sauber dostali Alonso a Rosberg, po nich také Webber. Pérez zamířil do boxů až ve 24. kole z 58 naplánovaných a po návratu se vrátil na 13. místo. Tím však rozhodně neřekl v závodě své poslední slovo.

Krátce po zastávce Péreze začaly už podruhé odcházet pneumatiky Massovi, který tak ztratil pozici ve prospěch Räikkönena a Kobayashiho. Massa pak v nájezdu do 29. kola zamířil podruhé do boxů a ukázal, že Ferrari letos nebude příliš šetrné k pneumatikám. V této fázi závodu za sebou držel Rosberg Webbera a následně i Maldonada, který ukazoval výjimečnou formu letošního Williamsu.

Red Bull se nemohl dostat před Mercedes na topspeed a to ani s využitím KERS a DRS. Rosberg mírnou tlačenici za ním vyřešil tak, že v závěru svého 31. kola zajel do boxů. Alonso byl v boxech v kole 34 a vrátil zpět se zpátky na osmém místě mezi Kobayashiho a Péreze se Saubery. Na konci 36. kola zamířil k mechanikům Button a po něm hned také Hamilton. Díky asi 11 sekundovému odstupu mezi nimi byl i druhý Button odbaven bez čekání.

Hned po této neobvyklé dvojzastávce u McLarenu bylo zaděláno na pěkné drama. Na cílové rovince totiž odstavil svůj Caterham do té doby na 17. místě jedoucí Petrov. Auto ale zůstalo ještě na trati, čímž způsobil výjezd safety caru. Do boxů tak ihned při výjezdu zaváděcího vozu zamířil Vettel, který se stačil vrátit před Hamiltonem. Stavěli i Webber, Maldonado, Räikkönen, Pic a další.

Za Safety carem se seřadili jezdci v pořadí Button, Vettel, Hamilton, Webber, Alonso, Maldonado, Pérez, Rosberg, Räikkönen, Kobayashi, Di Resta, Vergne, Massa, Senna, Ricciardo, Kovalainen, Glock a Pic. Kovalainenův Caterham ale nevydržel jízdu za Safetycarem a i druhý vůz týmu tak v závodě skončil.

K restartu závodu došlo v nájezdu do 42. kola. Button zvládl restart naprosto skvěle a odjel Vettelovi rovnou asi na sekundový náskok. Vůbec v první zatáčce k mnoho dramatům nedošlo, mohl za to i fakt, že podobně jako po startu závodu nebylo možné ani dvě kola po zajetí safety caru používat systém DRS v žádné ze dvou určených zón. O chvíli později se ale mezi sebou poťukali Massa se Sennou. Massa skončil prakticky hned, Senna odstavil svůj Williams o pár kol později.

Hamilton i přes zjevnou vyšší rychlost McLarenu nemohl najít recept na Vettela, kterému stačilo držet čistou stopu. Britovi nepomáhal ani systém DRS a to i přesto, že na maximální rychlosti byly Red Bully opravdu pomalé. Ze stejného důvodu se ale zároveň před Hamiltona nemohl dostat čtvrtý Webber.

Boje se tak odehrávaly především v zadnějších pozicích. Räikkönen se snažil dostat před Kobayashiho, ale nešlo mu to. Podobně se snažil na pátého Alonsa tlačit Pastor Maldonado, který si v tu chvíli jel nejen pro svůj nejlepší výsledek ve svém dosavadním působení ve Formuli 1, ale také pro skvělé umístění pro vloni doslova tragický Williams. Jenže sotva půl kola do konce udělal Maldonado obrovskou jezdeckou chybu, když šel až příliš prudce na plyn v táhlé levotočivé zatáčce, kde se jeho levé zadní kolo stále ještě nacházelo na obrubníku. Následovala katapultace jeho monopostu do betonové bariéry. Ačkoli náraz působil hrozivě, Maldonado byl v pořádku, ale mírně zkomplikoval situaci některým jezdcům za sebou.

Ti se totiž museli vyhýbat troskám jeho auta. Rosberg přišel v tlačenici o tlak v zadní pneumatice – těžko říci, jestli to způsobil tvrdý souboj se soupeř nebo zda ztrátu tlaku způsobily trosky Maldonadova vozu. Každopádně Rosberg se takto ze slibného osmého (po havárii Maldonada vlastně sedmého) místa pro Mercedes propadl mimo body. Podobně ztratil v posledních zatáčkách rychlost Pérez se Sauberem, ale ten nakonec dokázal až na cílovou čáru udržet vláček jezdců za sebou.

V cíli tedy bylo konečné pořadí následující – vyhrát Button před Vettelem, třetí byl Hamilton. Čtvrtý dojel Webber, pátý Alonso. Šestý byl Kobayashi, sedmý Räikkönen, osmý Pérez, devátý si první body připsal nováček Ricciardo a poslední body bral za desáté místo Di Resta. Jedenáctý skončil další nováček Vergne, za ním byli Rosberg, Glock, Pic. V klasifikaci byli uvedeni i Maldonado a Senna, kteří ale byli mimo hru.

První letošní závod tak přinesl řadě týmů velmi rozporuplné výsledky. Zklamáni mohou být po výtečné kvalifikaci u McLarenu – čekali double, namísto toho byl Hamilton až třetí. Naopak lepší náladu mají zřejmě u Red Bullu, kterým se podařilo takříkajíc minimalizovat ztráty. I Ferrari může hledět do budoucích závodů s větším optimismem, byť není letošní rudý monopost z nejrychlejších, je konkurenceschopný a pokud se inženýrům podaří vyřešit žravost pneumatik, můžou pomýšlet na lepší výsledky.

Zklamání jistě vládne i u Mercedesu – dobře rozjetá kvalifikace byla proměněna v závod bez bodů. Rosberg o ně přišel až v závěru, Schumacher naopak na jeho začátku kvůli technickému defektu. Stejné zklamání může vládnout u Williamsu, jeho auta totiž dokázala držet tempo s Ferrari, Mercedesy i Renaulty, jen do cíle se nedostalo ani jediné.

U Renaultu by také byli spokojenější, pokud by v začátku závodu neskončil Grosjean. Sedmé místo exmistra světa Räikkönena je jen takovou slabší náplastí. Velká spokojenost určitě po dnešku vládne u Sauberu – šesté a osmé místo jsou skvělé výsledky, byť dosažené na úkor odstoupení silných  soupeřů. I Saubery mají slušnou závodní rychlost a zdá se, že střed pole letos bude opravdu široký a vyrovnaný.

Přidat musí pořádně také nejmladší týmy. Caterham (dříve Team Lotus) nebyl v závodě téměř vidět, nebýt Petrovova nešťastně odstaveného vozu. Marussia  (dříve Virgin) dostala do cíle obě auta, ale na obligátních posledních místech. HRT vůbec do závodu nenastoupilo, jeho jezdci nedostali po nepovedené kvalifikaci výjimku pro start v závodě.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: