Porsche 911 GT3 (991) - Jubilejní 6válcová „pila“
11.06.2013
Porsche letos oslavuje 50 let legendární devětsetjedenáctky. A nemohlo si snad nadělit lepší dárek než novou edici sportovnější varianty GT3. Agresivnější kabát je jen počátek, protože to důležité se skrývá vzadu. 6válcová „atmosféra“, objem 3,8 litru, 475 koní, pohon zadních kol a omezovač zasahující až při závratných 9000 otáčkách! Jenomže ledacos je u nové generace bohužel úplně jinak...
Už jste to zapili? Ne, opravdu! Ať už jste příznivci značky Porsche či nikoliv, 50. výročí modelu 911 by mělo být povinnou oslavou každého automobilového nadšence. Právě díky němu totiž vzniklo při honbách za titulem nejlepšího sportovního vozu tolik prima aut. A verze GT3? Ta od roku 1996 supluje roli sportovnější 911, s níž lze jezdit legálně po silnici a zároveň zdolávat závodní tratě v rekordních časech (verze RS jsou ještě ultimativnějším náčiním). To vše vždy s 6válcovým atmosféricky plněným boxerem a pohonem zadních kol. A v tomto ohledu se nic nadále nemění.
Dárek k padesátce
Jenomže... Byla by to krásná oslava, kdyby se Porsche nerozhodlo osadit GT3 výhradně dvouspojkovou 7stupňovou převodovkou PDK. Manuál nová GT3 nedostane a bude zázrak, pokud se objeví v ostřejší verzi RS. Automobilka samozřejmě volbu PDK obhajuje – řadí rychleji (0,1 s) a údajně jde o zatím nejpropracovanějšího zástupce dvouspojek, neboť dokáže i simulovat situaci, kdy vyšlápnete spojku (pro driftování). My ale přesto chceme o 30 kg lehčí manuál! Vždyť GT3 byla vždycky o minimální hmotnosti. Kritizovaný elektrický posilovač řízení je údělem moderní doby – z hlediska jeho zpětné vazby ale v gététrojce slibuje revoluci.
Další ránou puristům je záměna Mezgerova agregátu (závodní technologie na silnice) za přímovstřikový, i když nutno říci, že neméně působivý motor. Ten, který používala brilantní 4litrová GT3 RS (zřejmě nejlepší 911 všech dob), už totiž byl na hranici možností a jeho oprava údajně není jednoduchá. Jako náhrada tedy přichází přímovstřikový šestiválcový boxer s objemem 3,8 l z Carrery S, který je ovšem značně pozměněn a přizpůsoben pro hrubiánské zacházení. Speciálně pro GT3 byly nově navrženy klikový hřídel, titanové ojnice, kované písty, rozvody a mnoho dalších komponentů.
Skvostný boxer
Výsledkem je nářez v podobě 350 kW při 8250 otáčkách. Atmosférický motor s výkonem 125 koní na litr rozhodně neumí každý a 6válec s omezovačem až v 9 tisících už vůbec ne (to se vám zježí chlupy!). Při pohotovostní hmotnosti 1425 kg nám i přes mezigenerační příbytek na váze vychází úchvatný poměr 3 kg/koně. Dynamika? Zrychlení z klidu na 100 km/h za 3,5 s a z 0–200 za méně než 12 s! Maximální rychlost? 315 km/h. Severní smyčku nové Porsche zvládne za 7:30 min, což je o 3 sekundy kratší doba než v případě GT3 RS (997), a to je úctyhodný výsledek! Kromě rychlejší převodovky se na zlepšení podílí nový systém aktivního řízení zadních kol. Ta se natáčejí buď ve, nebo proti směru zatočení těch předních (v závislosti na rychlosti), čímž je zlepšena ovladatelnost a stabilita v zatáčkách. Velkým pomocníkem je také nově navržený zadní diferenciál s elektronicky řízenou svorností a dynamické aktivní závěsy motoru.
Seznam kapitolVětší univerzál
Zcela nový podvozek sice pomůže k ještě extrémnějším jízdním vlastnostem, ale zároveň by měl být i ohleduplnější k posádce na normálních silnicích. Jeho okruhovou doménou bude možnost specifické konfigurace, stavitelná je světlá výška, sbíhavost a odklon kol. Na lepším přítlaku a celkové aerodynamice má lví podíl macaté zadní křídlo a optimalizovaná karoserie. 20palcová kola s pneumatikami Dunlop Sport Maxx Race a centrální maticí skrývají ve standardu jak jinak než superúčinné ocelové brzdy. Keramické budou za příplatek, stejně jako hydraulický zdvih přední nápravy (kvůli retardérům) či paket Club Sport s vícebodovými pásy a ochrannou klecí. Kabina poskytne na přání všechny luxusní prvky z běžných 911. Nová GT3 se u nás má objevit v srpnu a to se startovací cenou 3,4 mil. Kč.
Seznam kapitol