Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Volvo P 1800 - Švédský elegán

Magazín

11.05.2013

V roce 1960 představila automobilka Volvo elegantní kupé P 1800, jež pak vyráběla třináct let.

Autor:AutohitFoto:

Zrod tohoto zajímavého vozu byl poněkud komplikovaný. Jeho tvary údajně navrhl v roce 1957 Pelle Petterson, syn tehdejšího šéfa vývoje automobilky, jenž pobýval na zkušené v turínském studiu Ghia. Podle některých pramenů byl přinejmenším spoluautorem linií kupé italský stylista Pietro Frua, v jehož dílně poté vznikly tři první prototypy.

Švéd z Anglie

Veřejnosti se kupé Volvo P 1800 představilo v lednu 1960 v Bruselu, výroba se však začala rozbíhat až na podzim a zákazníci se prvních vozů dočkali na jaře 1961. Švédská automobilka neměla volné výrobní kapacity, a tak produkci kupé zadala do Anglie. Karoserie dodávala firma Pressed Steel ze skotského Linwoodu, montáž vozů probíhala v automobilce Jensen na předměstí Birminghamu. Mechanické skupiny tam přicházely ze Švédska.
Všechny dokončené vozy putovaly z Anglie do Švédska ke kontrole kvality, včetně kupé určených pro britský trh. Tímto způsobem vzniklo prvních 6 tisíc kupé P 1800, na jaře 1963 byla finální montáž převedena do továrny Volvo ve švédském Lundby. Karosářské díly tam ale ještě dalších pět let dodávala firma Pressed Steel.
Základem 4,4 m dlouhého kupé byla podlahová plošina s rozvorem 2,45 m, nápravy byly převzaty z typu Amazon. Přední kola byla nezávisle zavěšena na lichoběžníkových polonápravách, vzadu se uplatnila poháněná tuhá náprava, odpružení obstarávaly vinuté pružiny. Brzdy byly vpředu kotoučové a vzadu bubnové. Zavazadlový prostor v zádi měl objem 380 l, pod ním umístěná nádrž pojala 45 l benzinu.
Kupé P 1800 první série poháněl čtyř-válec 1778 cm3 o výkonu 90 k (66 kW) spojený se čtyřstupňovou manuální převodovkou, jež mohla být za příplatek doplněna elektricky ovládaným rychloběhem. Ten se zapínal páčkou pod volantem při zařazené „čtyřce“ a umožňoval snížit otáčky motoru a šetřit benzin. Kupé vykazovalo hmotnost kolem 1100 kg a dosahovalo rychlosti 170 km/h.

Seznam kapitol

Zrálo jako víno

Po dokončení dvou tisíc kupé rozpracovaných v Anglii začali v létě 1963 v Lundby vyrábět inovovaný model s označením P 1800 S, jenž dostal nová sedadla a motor vyladěný na 96 k (71 kW). V srpnu se změnil vzhled kupé: mělo novou masku, rovné nárazníky s pryžovou lištou a děrované disky kol s menšími poklicemi. Z označení vozu přitom zmizelo písmeno P. V létě 1965 díky novému výfukovému potrubí a dalším úpravám vzrostl výkon čtyřválce 1,8 l na 103 k (76 kW), takže kupé jezdilo až 180 km/h. Od léta 1966 už Volvo 1800 S nemělo původní boční lištu, jež se obloukem zvedala vzhůru, nová lišta byla rovná a končila nad výřezem zadního blatníku.
Pro modelový rok 1968 kupé dostalo modernizovaný interiér a volant se třemi příčkami a bezpečnostním sloupkem. Od podzimu 1968 se pod kapotu montoval čtyřválec 1986 cm3, jenž se dvěma karburátory dával 107 k (79 kW). V létě 1969 jej nahradil motor B 20 E téhož objemu, ale s elektronicky řízeným vstřikováním paliva Bosch. To mu pomohlo k výkonu 120 k (88 kW) při 6000 min-1.
Místo nové čtyřstupňové manuální převodovky ZF mohl být tento motor spojen s třístupňovou automatikou Borg-Warner. Tato kombinace se uplatnila především u vozů exportovaných do zámoří.
Kupé s černou mřížkou masky, litými koly a označením 1800 E už mělo kotoučové brzdy vpředu i vzadu. Dvouokruhová soustava byla propojena do trojúhelníků – každý spojoval brzdy obou předních a jednoho zadního kola. Na pneumatikách 165 HR 15 kupé uhánělo až 185 km/h. Modernizované Volvo 1800 E se splývavou zádí se vyrábělo do června 1972, v posledních měsících prakticky už jen pro americký trh. Kvůli tamějším emisním předpisům mělo výkon dvoulitrového motoru snížený na 112 k (82 kW).

Seznam kapitol

Sportovní kombi

V srpnu 1971 debutoval nový model 1800 ES s prodlouženou střechou a nahoru vyklápěcím skleněným víkem v zadní stěně karoserie. Sportovní kombi dlouhé 4385 mm s přední a střední partií identickou s modelem 1800 E, nabízelo po sklopení zadního opěradla ložnou plochu dlouhou 1,5 m a širokou 1,22 m, vnitřní výška po strop měla hodnotu 0,55 m.
Za předními sedadly tak mohl vzniknout nákladní prostor až 1 m3 dobře přístupný již zmíněným vyklápěcím oknem opatřeným dvojicí plynových vzpěr. Pro Evropu mělo Volvo 1800 ES (stejně jako poslední verze 1800 E) motor o výkonu 124 k (91 kW) a na pneumatikách 185/70 HR 15 dokázalo flirtovat s rychlostí 190 km/h.
Do USA a Kanady putovaly vozy 1800 ES s výkonem sníženým na 112 k (82 kW). Zpřísněné americké emisní a bezpečnostní předpisy také urychlily odchod atraktivního modelu do výslužby. Poslední Volvo 1800 ES opustilo montážní linku 27. června 1973, produkce těchto vozů jen o málo překročila 8 tisíc. Všech kupé Volvo řady P 1800 vyjelo do světa přes 47 tisíc.

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: