Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Alpine A 1101600 SX (1977)

Magazín

17.04.2013

Sportovním symbolem Francie šedesátých a sedmdesátých let bylo kupé Alpine A 110 s laminátovou karoserií a motorem v zádi.

Autor:AutohitFoto:

Závodník a konstruktér Jean Rédélé (1922–2007) založil značku Alpine v polovině padesátých let v Dieppe, na břehu kanálu La Manche. Jejím prvním vozem určeným k prodeji zákazníkům bylo kupé A 106 postavené na upraveném podvozku Renaultu 4 CV. Laminátová karoserie a motor v zádi zůstaly charakteristickými prvky vozů Alpine i v následujících čtyřech desetiletích.

S kódem A 110

Kupé Alpine A 110 debutovalo v říjnu 1962 na pařížském autosalonu. Navazovalo na předcházející typ A 108, převzalo podvozek s páteřovým rámem tvořeným ocelovou rourou kruhového průřezu. Dvoumístná laminátová karoserie dostala nově tvarovanou kabinu a záď, v níž se objevil nový čtyřválec OHV s pětkrát uloženým klikovým hřídelem. Ten stejně jako čtyřstupňová převodovka, brzdová soustava se čtyřmi kotoučovými brzdami a řada dalších dílů pocházel z tehdy nového Renaultu 8 a v kupé dával výkon 44 k (32 kW). Jen 3,85 m dlouhá a 1,13 m vysoká „alpinka“ o hmotnosti necelých 600 kg s ním uháněla rychlostí až 170 km/h.
Během šedesátých a počátkem sedmdesátých let se kupé A 110 dočkalo montáže řady motorů Renault v různých úpravách. Od podzimu 1964 byl základním motorem čtyřválec 1108 cm3 o výkonu 58 nebo 77 k (43, resp.
57 kW), v létě 1965 následoval model A 110 1300, který se čtyřválcem 1296 cm3 z Renaultu 8 Gordini vyladěným na 102 k (75 kW) jezdil přes 200 km/h.
Raritou zůstalo kupé A 110 1500 poháněné motorem 1470 cm3 z Renaultu 16, ovšem přemístěným za zadní nápravu. Za necelé dva roky (1966–67) se prodaly jen čtyři desítky exemplářů, zatímco odbyt ostatních verzí se počítal na stovky.
Na přídi vozů Alpine ročníku 1967 se poprvé objevil známý kosočtverec značky Renault signalizující podíl státního podniku v automobilce v Dieppe.

Seznam kapitol

Dva páry světel

Od léta 1968 měla „alpinka“ novou příď, do níž byl vestavěn pár přídavných dálkových světlometů. Řešení, které dříve výrobce používal na soutěžních vozech a zákazníkům je nabízel za příplatek, se stalo standardem a dodalo kupé typickou tvář. Špičku výrobního programu, v němž nadále figurovaly vozy s motory 1,1 a 1,3 l, tvořil nový model A 110 1600 vybavený čtyřválcem 1565 cm3 z Renaultu 16 TS o výkonu 92 k (68 kW).
Na podzim 1969 následovalo špičkové kupé A 110 1600 S s motorem 1565 cm3 osazeným dvěma dvojitými karburátory Weber a vyladěným na 125 k
(92 kW). Díky němu a pětistupňové převodovce kupé dosahovalo rychlosti až 210 km/h. Nejdostupnějším modelem z Dieppe bylo v letech 1970 až 1976 kupé A 110 1300 85 s motorem 1289 cm3 o výkonu 72 k (53 kW), jenž pocházel z Renaultu 12 TS.
V lednu 1971 vybojovaly tovární vozy Alpine A 110 trojnásobné prvenství v Rallye Monte Carlo, zvítězil Ove Andersson, druhou a třetí příčku obsadili Jean-Luc Thérier a Jean-Claude Andruet. Na konci sezony slavil tým Alpine titul mistra Evropy mezi značkami.
Počátkem března 1971 bylo v Ženevě představeno nové 2+2místné kupé Alpine A 310, kariéra oblíbených „alpinek“ A 110 však pokračovala dál. Právě v roce 1971 dosáhla jejich produkce rekordních 1403 kusů, z nichž 802 poháněl motor 1,3 l v různých úpravách a 601 nejvýkonnější čtyřválec 1,6 l.

Seznam kapitol

Se ctí do finále

Sportovní úspěchy vozů Alpine A 110 kulminovaly v sezoně 1973 vítězstvím v seriálu mistrovství světa, ale o tom píšeme zvlášť. V září 1973 získal Renault většinový podíl ve firmě z Dieppe a převzal ji pod svá křídla. Od jara 1973 tvořilo špičku nabídky kupé A 110 1600 SC s karburátorovou verzí čtyřválce 1605 cm3 o výkonu 126 k (93 kW) a zavěšením zadních kol na trojúhelníkových ramenech převzatých z modelu A 310. Exportní verze opatřená vstřikováním paliva nesla označení A 110 1600 SI.
Od podzimu 1975 už zákazníci mohli volit jen mezi krotkou „třináctistovkou“, jež zmizela z nabídky v létě 1976, a nově nabízeným kupé A 110 1600 SX se čtyřválcem 1647 cm3 o výkonu 95 k (70 kW), který jinak poháněl přední kola rodinného vozu Renault 16 TX.
Poslední vozy Alpine A 110 1600 SX opustily montážní linku koncem července 1977, celkem bylo od roku 1962 vyrobeno necelých 8 tisíc „alpinek“ tohoto typu. Více než polovina z nich měla motory 1,3 l, přes 2,5 tisíce byly s motory 1,6 l. V licenci se vozy Alpine A 110 vyráběly ve Španělsku, Brazílii a Mexiku, koncem šedesátých let bylo několik desítek kupé A 110 smontováno i v Bulharsku pod značkou Bulgaralpine.      

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: