Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Bentley ContinentaL GT Speed Convertible

Magazín

12.04.2013

Přes 300 km/h ve čtyřech lidech a s větrem ve vlasech? V Bentley to nyní možné je. Přesto se nabízí otázka, zda to vůbec v praxi někdo udělá.

Autor:Tomáš DusilFoto:

Posun ve výkonech jako by neznal hranic. Co bylo dříve vyhrazeno jen těm nejostřejším supersportům, je již nějaký čas možné zažít se třemi dalšími spolujezdci. A nyní dokonce s volným nebem nad hlavou. Nedávno představený nejvýkonnější otevřený (Convertible) Bentley, tradičně pojmenovaný GT Speed, totiž umí 325 km/h. Jen pro porovnání, lépe aerodynamicky řešené kupé jede o 5 km/h více.

40:60 místo 50:50

Základem vynikající dynamiky vozu je 12válcový, dvakrát přeplňovaný motor, v tomto případě ve verzi s nepřímým vstřikováním paliva (viz box). A protože Bentley již řadu let patří do portfolia koncernu VW, je tím motorem z A8 a Phaetonu známý agregát s uspořádáním válců do W. Jeho první verze je stará již více než
10 let, přičemž motor vznikl spojením dvou původních agregátů VR6. Ten se poprvé představil v roce 1991. Předností motorů koncepce VR byly a jsou (současný Passat V6 či Superb V6 mají taktéž motor VR6, jen druhé generace – pozn. autora) nebývale kompaktní rozměry v kombinaci s příznivou hmotností. Na rozdíl od vidlicových motorů se tento spokojí pouze s jednou hlavou válců zakrývající nezvykle úzký blok. A totéž můžeme říci i o takto koncipovaném 12válci. Tím, že jsou válce tzv. „cik-cak“, je motor neobvykle krátký. Jeho zástavbová délka je v zásadě na úrovni řadového čtyřválce!!! Díky tomu se nejen vejde pod nepříliš dlouhou kapotu, nýbrž lze v této kombinaci lépe uplatnit použitou koncepci pohonu 4x4, kopírující slavné Quattro u Audi. Druhá generace novodobého Continentalu z roku 2010 dělí hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. U minulé generace to bylo 50:50. Je to možné díky použití diferenciálu Torsen T3, namísto T2. Použitá převodovka je ta nejlepší, jaká je v současnosti k dispozici, osmistupňový automat od ZF, dobře známý z vozů Audi a BMW.

Seznam kapitol

Tuhý, leč těžký

Continental GT Speed Convertible se vyznačuje řadou high-tech. Jedním z nich je i mimořádná torzní tuhost karoserie 22 500 N.m/stupeň, dle výrobce nejlepší v daném segmentu. Daň za to je ovšem docela krutá v podobě značné pohotovostní hmotnosti. Popisovaný vůz připravený k jízdě vychýlí ručičku vah na neskutečných 2495 kg, což je o 175 kg více než ekvivalentní kupé. Jen pro zajímavost, 12válcové BMW 760i začíná na 2105 kg, Audi S8 s osmiválcem 4.0 TFSI a hliníkovým rámem ASF váží od 1975 kg. Z toho je zřejmé, že Bentley je prostě snad až příliš těžké. To se pak nabízí otázka, jak při tak šílených jízdních výkonech budou pracovat jeho brzdy. Ty standardní mají vpředu průměr kotoučů 405 mm, vzadu 335 mm. Na přání dodávané karbonové brzdy, které vřele doporučuji, mají obdobné hodnoty dokonce 420 mm a 356 mm. I s nimi však bude dobré, aby majitel vozu při hrátkách s 300km rychlostí vzal rozum do hrsti. Přece jen, zákony fyziky platí stále.

Seznam kapitol

Nebe na zemi

Bentleye však byly hlavně o pohodlí a ani tou se výkonný Convertible nezpronevěřuje. Třeba čalounění sedadel je standardně Mulliner Driving Specification. To první slovo tradičně označovalo jakousi tovární úpravu vozu, samozřejmě s plnou zárukou. Použitý tmavě broušený hliník na palubní desce má zase evokovat přístrojové desky Bentlyeů z 20. let. Nezapomnělo se ovšem ani na moderní techniku, takže zde najdete moderní rozhraní či audiosystém s reproduktory typu Balanced Mode Radiator, sdružující v jedné jednotce výškový i středový reproduktor.

Seznam kapitol

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: