Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Chevrolet Corvette 1953–1955 - Americká hvězda

Magazín

03.04.2013

Šedesátiny letos slaví americká ikona jménem Corvette. Debutovala v lednu 1953.

Autor:AutohitFoto:

Ve druhé polovině ledna 1953 probíhala v tanečním sále newyorského hotelu Walldorf Astoria výstava GM Motorama. Koncern General Motors na ní veřejnosti prezentoval koncepty, jež se měly stát předobrazy budoucích automobilů. Největší pozornost publika přitahoval dvoumístný roadster s bílou laminátovou karoserií a červeným interiérem. „Chevrolet Corvette – americký sportovní vůz budoucnosti“, stálo na letácích rozdávaných hosteskami.

Sen z laminátu

Projekt s kódovým označením XP-122 se zrodil v první polovině roku 1952. Navzdory experimentálnímu charakteru a zařazení byl velmi racionální. Jeho iniciátorem byl šéfdesignér a viceprezident koncernu GM Harley J. Earl, pod jehož vedením navrhl linie roadsteru stylista Clare MacKichan. Konstrukci vozu vytvořil Robert McLean, nad nímž držel ochrannou ruku technický ředitel značky Chevrolet Edward N. Cole.
Zatímco půvabná otevřená karoserie z laminátu ztělesňovala snovou vizi amerického sportovního vozu, podvozek s klasickým rámem s centrální vý-ztuhou ve tvaru X a mechanické skupiny pocházely ze sériové produkce.
Traduje se, že Bob McLean vůz koncipoval odzadu dopředu, od poháněné tuhé zadní nápravy s podélnými listovými pery přes prostor pro řidiče a spolujezdce k motoru uloženému podélně za přední nápravou s nezávisle zavěšenými koly odpruženými vinutými pružinami. Při rozvoru 2,59 m a rozchodu kol 1,45 m vpředu a 1,50 m vzadu docílil téměř optimálního rozložení hmotnosti v poměru 53:47 na přední a zadní nápravu. Nebylo náhodou, že se koncepcí a proporcemi roadster podobal britskému konkurentu úspěšně dobývajícímu americký trh, vozu Jaguar XK 120.

Seznam kapitol

Šestiválec a automat

Rozhodnutí o zahájení sériové výroby vozu Chevrolet Corvette padlo záhy po úspěšné newyorské premiéře konceptu, první exempláře určené nedoč-kavým zákazníkům opustily továrnu ve Flintu (Michigan) na přelomu června a července 1953. Do konce roku jich vznikly jen tři stovky, všechny v zářivě bílé barvě se sytě červeným interiérem.
Pro milovníky sportovních vozů měla Corvette v prvním vydání jen jednu vadu na kráse – poháněcí ústrojí. Řadový šestiválec OHV s označením Blue Flame sice z objemu 3859 cm3 s pomocí trojice karburátorů Carter a díky zvýšenému stupni komprese dával
150 k (110 kW), byl však spojen s dvoustupňovou automatickou převodovkou Powerglide. Ta umožňovala pákou na středním tunelu v případě potřeby – nebo prostě chuti – přeřadit o stupeň níž, ale nic víc.
Roadster o hmotnosti kolem 1320 kg dosahoval největší rychlosti 170 km/h a z 0 na 100 km/h dokázal zrychlit za 11 s. Počátkem roku 1954 byla finální montáž vozů Corvette přesunuta do továrny Saint-Louis v Missouri, zákazník si kromě bílé mohl zvolit i červenou, modrou a další barvy karoserie, výkon šestiválce byl lehce zvýšen na 155 k (114 kW). Roční produkce se vyhoupla na slibných 3640 kusů, háček byl jen v tom, že stovky vyrobených vozů stály koncem roku ve skladech dealerů. Ti je horko těžko doprodávali během následující sezony. V centrále General Motors v té době vážně uvažovali o tom, že kariéru sportovního roadsteru ukončí.

Seznam kapitol

Záchrana osmiválcem

Edward N. Cole nakonec pro Corvette vybojoval ještě jednu šanci, když ji v roce 1955 vybavil vyladěnou verzí nového osmiválce, přesněji motoru V8 s obchodním označením Turbo-Fire. Nebyl to ovšem přeplňovaný, ale atmosférický osmiválec o objemu 4342 cm3 a výkonu 195 k (143,5 kW). Jeho přítomnost pod kapotou prozrazoval na blatníku nápis CorVette s velkým V uprostřed.
Navzdory převzaté automatice Powerglide dokázala osmiválcová Corvette ročníku 1955 na patnáctipalcových kolech obutých do pneumatik 6,70 x 15 sprintovat z 0 na 100 km/h za 8,5 s a uháněla rychlostí přes 190 km/h. Do konce roku 1955 se sice prodalo jen necelých sedm stovek vozů Corvette s motorem V8, naplno se však rozběhly práce na přípravě modernizovaného modelu pro sezonu 1956. Konkurenční Ford mezitím úspěšně uvedl na trh obdobně koncipovaný typ Thunderbird a šéfové GM museli hozenou rukavici zvednout. K dalším osudům americké ikony jménem Corvette se ovšem vrátíme až někdy jindy.                          

Seznam kapitol

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: