Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Saab Sonett - Švédská hračka

Magazín

23.03.2013

Hbité dvoumístné kupé Saab Sonett si pěstovalo image zábavné hračky pro velké kluky a holky.

Autor:AutohitFoto:

Jen 3,77 m dlouhý sportovní vůz s předním pohonem měl premiéru v březnu 1966 na ženevském autosalonu a o pár týdnů později se představil v New Yorku. Do léta 1966 vznikly jen tři desítky exemplářů včetně pětadvaceti kupé ověřovací série. V definitivní podobě byl Sonett II vystaven v září 1966 na veletrhu v Brně.

Sonett II

Římská dvojka připomínala, že jméno Sonett už dříve neslo šest roadsterů z let 1955–56. O těch se zmíníme samostatně. První vozy Sonett II se od pozdějších lišily chromovanými uzávěry odklápěcí přídě laminátové karoserie, oválným otvorem ve spodní partii přídě a blikači umístěnými na předních blatnících.
Sériový Sonett II měl v přídi obdélníkový otvor krytý vodorovnými lamelami a černé uzávěry kapoty. Jeho přední kola poháněl kapalinou chlazený dvoudobý tříválec s odděleným mazáním, který z objemu 841 cm3 dával výkon 60 k (44 kW). Byl spojen se čtyřstupňovou převodovkou s řadicí pákou pod volantem doplněnou volnoběžkou.
Měl nezávislé zavěšení předních kol na lichoběžníkových polonápravách a lehkou tuhou zadní nápravu vedenou dvojicí podélných ramen, odpružení vpředu i vzadu obstarávaly vinuté pružiny. Brzdy byly vpředu kotoučové a vzadu bubnové s diagonálně propojenou dvouokruhovou soustavou, řízení hřebenové. Skelet kupé byl z ocelového plechu, povrchové díly karoserie byly z laminátu.  Celá příď karoserie se odklápěla kupředu, panoramatické zadní okno bylo pevné, přístup k zavazadlovému prostoru o objemu 250 l umožňovalo sklopné víko v zadní stěně karoserie. Do nádrže umístěné před zadní nápravou se vešlo 60 l benzinu.
Při rozvoru náprav 2,15 m bylo kupé dlouhé 3,77 m, široké 1,45 m a vysoké jen 1,16 m. Vůz o hmotnosti 710 kg jezdil na patnáctipalcových kolech obutých do pneumatik 155 SR 15 rychlostí přes 150 km/h a z 0 na 100 km/h sprintoval za 12,5 s. Spotřeboval 9 až 11 l benzinu na 100 km.
Finální montáž kupé Sonett II i jeho následovníků probíhala v bývalé vagonce ASJ v Arlövu nedaleko Malmö, většina mechanických dílů tam přicházela z mateřské továrny v Trollhättanu. V letech 1966 a 1967 vzniklo jen 258 vozů Sonett II s dvoudobým motorem, z nichž většina byla vyvezena do USA. Některé z nich byly vybaveny tříválcem zmenšeným na 816 cm3, aby nemusel plnit přísnější emisní limity platné pro vozy s motory nad 50 krychlových palců – tedy 819 cm3.

Seznam kapitol

Sonett V4

V září 1967 byl na frankfurtském autosalonu představen Sonett V4. Místo dvoudobého tříválce měl před přední nápravou čtyřdobý čtyřválec Ford o objemu 1498 cm3 a výkonu 68 k (50 kW). Motor V4 byl o 35 kg těžší než původní tříválec a vyžádal si zesílení podvozku a použití pružin a tlumičů se zvýšenou tuhostí. Nabízel však největší točivý moment 115 N.m už při 2500 min-1, zatímco tříválec dával 94 N.m až při 4000 min-1.
Navenek se Sonett V4 od svého předchůdce odlišoval vybouleným podélným výstupkem na kapotě. Uvnitř měl novou palubní desku v černém provedení. Dynamické vlastnosti kupé se prakticky nezměnily, jen maximální rychlost lehce vzrostla na 160 km/h.
Prvních sedm desítek vozů Sonett V4 bylo vyrobeno v rámci modelového roku 1967, ostatní pak v modelových letech 1968 a 1969. Novinkou modelu 1969 byla sedadla, jejichž zvýšené opěradlo přecházelo v opěrku hlavy. Celkem bylo do léta 1969 vyrobeno 1610 kupé Sonett V4.

Seznam kapitol

Sonett III

Na jaře 1970 debutoval Sonett III s modernizovanou karoserií. Její linie navrhl italský stylista Sergio Coggiola, do praktické podoby je upravil tovární designér Gunnar Sjögren. V ploché přídi byly zasazeny vyklápěcí světlomety, přístup k zavazadlovému prostoru otvíralo vyklápěcí zadní okno. Ve sloupcích za dveřmi přibyla malá okénka. Palubní deska byla zcela nová, se třemi velkými kruhovými přístroji v „kapličce“ místo dvou, řadicí páka se přestěhovala na podlahu, mezi sedadla. Ta měla opět opěradlo přecházející v opěrku hlavy.
Kupé s nezměněným rozvorem bylo dlouhé 3,90 m, široké 1,50 m a vysoké 1,19 m, jeho pohotovostní hmotnost vzrostla na 820 kg. Pro americký trh dostalo větší motor V4 o objemu 1698 cm3 a výkonu 65 k (48 kW), s nímž díky zlepšené aerodynamice (cx = 0,31) dosahovalo rychlosti 170 km/h. Od sezony 1971 se tento motor montoval i do vozů určených pro Evropu.

Seznam kapitol

Odchod ze scény

Kupé ročníku 1973 dostalo rozměrné pružné nárazníky, které jeho délku zvětšily na 4,06 m, většina vozů měla ve standardní výbavě litá kola opatřená pneumatikami 165 SR 15. Za příplatek byla k mání i klimatizace.
Vzhledem ke stále přísnějším emisním a bezpečnostním americkým předpisům byla v roce 1974 výroba vozů Sonett III zastavena. Dosáhla 8368 exemplářů, všech vozů Saab Sonett II, V4 a III bylo v období 1966 až 1974 vyrobeno 10 236.                 

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: