Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Mercedes-Benz SL (R 107) - Vytrvalci

Magazín

19.03.2013

Celých osmnáct let se vyráběly sportovní vozy Mercedes-Benz SL řady R 107. V období 1971 až 1989 se jich prodalo přes 237 tisíc.

Autor:AutohitFoto:

Dvoumístný roadster Mercedes-Benz 350 SL s interním označením R 107 debutoval na jaře 1971. Do vínku dostal elegantní 4,4 m dlouhou samonosnou karoserii se skládací plátěnou střechou, alternativou do nepohody byla pevná odnímatelná střecha. Šéf vývoje automobilky Hans Scherenberg jen horko těžko prosadil, že otevřený vůz nedostal nad sedadla bezpečnostní oblouk – jeho úlohu plnil zesílený rám čelního skla.

První SL s osmiválcem

Poprvé se sériový automobil s označením SL dočkal montáže osmiválcového motoru, přesněji V8 o objemu 3,5 l, který s pomocí vstřikování paliva dával rovných 200 koní (147 kW). Standardně jej doplňovala čtyřstupňová manuální převodovka, za příplatek mohl dostat čtyřstupňovou automatiku, od léta 1972 nahrazenou třístupňovou.
Poháněná zadní kola byla nezávisle zavěšena na trojúhelníkových ramenech se šikmou osou kývání, odpružení vpředu i vzadu obstarávaly vinuté pružiny. Samozřejmostí byly kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech s dvouokruhovým ovládáním a posilovačem, na pneumatikách 205/70 VR 14 roadster uháněl přes 210 km/h. Dostatečný dojezd bez tankování mu zaručovala nádrž o objemu 90 l umístěná nad zadní nápravou.
Novinkou podzimu 1971 bylo 4,75 m dlouhé čtyřmístné kupé 350 SLC blízce příbuzné s roadsterem. Mělo rozvor prodloužený o 360 mm, interní označení C 107 a zaslouží si, abychom se k němu někdy v budoucnu vrátili samostatně.
Na jaře 1973 se na evropských trzích objevil roadster 450 SL s osmiválcem 4,5 l naladěným na 225 k (165 kW), který s automatickou převodovkou dosahoval rychlosti 215 km/h. Tentýž motor, ovšem se sníženým stupněm komprese a nižším výkonem, se už od podzimu 1971 montoval do roadsterů s označením 350 SL 4.5 určených na vývoz do USA.

Seznam kapitol

Šestiválce a modernizace

V roce 1973 udeřila v Evropě palivová krize a i ve Stuttgartu museli reagovat. Od léta 1974 nabízeli úspornější roadster řady R 107 s označením 280 SL, jenž měl pod kapotou řadový šestiválec OHC o výkonu 185 k (136 kW). Umožňoval mu překonat hranici 200 km/h, přitom na každých 100 km spotřeboval o 3 až 5 l benzinu méně než osmiválec.
Většina skalních příznivců vozů SL, zejména v zámoří, však nadále dávala přednost motorům V8. Ty prošly na přelomu let 1975 a 1976 řadou úprav, jež mírně omezily jejich apetit.
V březnu 1980 byly v Ženevě představeny modernizované modely řady R 107 s hliníkovou přední kapotou a decentním předním spoilerem. Šestiválec 280 SL dostal standardně pětistupňovou převodovku, oba osmiválcové modely nové motory. Nástupcem roadsteru 350 SL se stal model 380 SL s hliníkovým motorem V8 o objemu 3,8 l a výkonu 218 k (160 kW).
Na vrcholu nabídky nahradil dosavadní 450 SL nový 500 SL s motorem 4,9 l vyladěným na 241 k (177 kW) a dodávaným pouze se čtyřstupňovou automatikou. Vůz s hliníkovým víkem kufru opatřeným malým spoilerem z černého plastu dosahoval rychlosti 225 km/h a z 0 na 100 km/h sprintoval za 8,5 s.

Seznam kapitol

Dlouhá kariéra

Po čtrnácti letech existence se roadstery řady R 107 dočkaly na podzim 1985 poslední modernizace, při níž prošel inovací i interiér. Základ nabídky tvořil šestiválec 300 SL s třílitrovým motorem o výkonu 188 k (138 kW), úlohu modelu 380 SL převzal nový 420 SL s motorem V8 nabízejícím 218 k (160 kW).
Třešničkou na dortu zůstával roadster 500 SL, jehož pětilitrový motor s novým vstřikováním dával 245 k (180 kW). Díky němu vůz dosahoval rychlosti až 225 km/h a dokázal z 0 na 100 km/h zrychlit za 7,5 s. Všechny modernizované modely automobilka nabízela také s katalyzátorem a lehce sníženým výkonem.
Specialitou určenou jen na export do USA (a v malých počtech také do Japonska a Austrálie) byl v letech 1985-89 model 560 SL poháněný ekologicky šetrným motorem V8 odvozeným z pětilitrového osmiválce. Motor s delším zdvihem dával z objemu 5,6 l výkon 231 k (170 kW), roadster se specificky zvolenými převody uháněl přes 220 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládl za necelých 8 s.
Připomeňme, že vozy pro americký trh měly rozměrnější nárazníky, kvůli nimž roadster do délky povyrostl o 250 mm, a jejich příď zdobily dva páry kruhových světlometů.
Výroba automobilů Mercedes-Benz SL řady R 107 pokračovala až do srpna 1989, jejich úhrnná produkce dosáhla 237 287 kusů. V posledních letech kariéry putovala převážná většina vyrobených roadsterů SL na americký trh.      

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: