Porsche Cayman - Zrozen pro zatáčky
26.03.2013
Cayman. Dvoumístné sportovní kupé s motorem uprostřed postavené na základech kabrioletu Boxster mělo automobilce Porsche dostat zákazníky, pro které byl ikonický imagemaker 911 příliš velkým soustem. Ovšem jak se ukázalo, v Zuffenhausenu dokázali sami sebe překonat a postavili vůz, který vystoupil ze stínu populárního a o dost dražšího modelu. Druhá generace Caymanu je ještě lehčí, rychlejší a zase o kus obratnější.
Jakmile Porsche v roce 2005 zveřejnilo technická data, fotografie a podrobnosti k tehdy zcela novému modelu Cayman, začaly se objevovat názory, že díky lepšímu rozložení hmotnosti danému koncepcí s motorem uprostřed (konkrétně před zadní nápravou) a pohonu zadních kol bude tenhle dvoumístý vůz obratnější než „nevyvážená“ 911 s motorem zcela vzadu. A jak se později ukázalo, silnější verze S opravdu dokázala zejména na technických okruzích zajetým časem dražší 911 pokořit. Cayman se nejlépe cítil v zatáčkovitých pasážích, rád si s vámi hrál a zákeřné chování v jeho repertoáru schopností nedostalo místo. O kouzla klasického Porsche přesto nebyl ani v nejmenším připraven.
V harmonii s ostatními
Cayman druhé generace představený na autosalonu v Los Angeles se drží trendu nastoleného poslední devětsetjedenáctkou a Boxsterem, s nímž sdílí opět v hojné míře technická řešení. Využívá tedy daleko více hliníku (44 % konstrukce) a k tomu roste, byť jen nepatrně. Mezigenerační dieta se podepsala na úbytku hmotnosti, řečí čísel přesně 30 kg v případě verze S. Kvůli lepší stabilitě ve vysokých rychlostech byl zároveň zvětšen rozvor náprav, a to o 60 mm. Aby nový Cayman nepůsobil disproporčně, zkrátily se převisy karoserie a její délka narostla o 33 mm. Kvůli jízdním vlastnostem, které tady hrají prim, mu konstruktéři vetkli větší rozchod kol obou náprav a celý vůz nepatrně snížili. Výsledkem je nejen svalnatější silueta, ale také vytříbenější chování.
Seznam kapitolTechnika jako klíč
Kompletně přepracovaný podvozek a brzdový systém převzatý částečně
z Carrery jsou vynikajícím základním stavebním kamenem pro výrazné mezigenerační vylepšení. Přidejme k tomu ještě o 40 % vyšší torzní tuhost skeletu, ležaté motory z posledního Boxsteru posílené a naladěné tak, aby si řidič nemohl stěžovat na nedostatek dynamiky. A ladné drifty má i nový Cayman v popisu práce.
Poháněná zadní náprava osazená samosvorným diferenciálem je poháněna poslední generací efektivních atmosférických šestiválcových boxerů s proměnným časováním a zdvihem ventilů VarioCam Plus (na straně sání). Tím je zajištěna nejen rychlá odezva na sešlápnutí plynu, ale také vyšší efektivita a ten správný „Porsche sound“. Základní verze Cayman umí s motorem 2.7 o výkonu 275 koní (více než 100 koní na litr!) zrychlit z 0–100 km/h za 5,4 s a rozjet se až na 266 km/h, přičemž silnější Cayman S s 3,4litrovou jednotkou (325 koní) zvládne tyto disciplíny s výsledky 5 s a 283 km/h. Uvedené platí při použití puritánského manuálního šestikvaltu. Jakmile sáhnete po dvouspojkovém 7stupňovém PDK a paketu Sport Chrono Plus, tak Cayman akceleruje ještě svižněji. Akceleraci zkracuje i funkce Launch Control. Oba motory jsou navíc o 15 % úspornější než předtím.
Otázkou zůstává, jak bude naladěn nový elektromechanický posilovač řízení nahrazující původní hydraulický člen. Tak či onak lze Cayman připravit na sportování lépe než předtím. Funkce PTV (Porsche Torque Vectoring) ve spojení s adaptivním a konkrétním situacím se přizpůsobujícím podvozkem PASM (Porsche Active Stability Management) dokáže přibržďovat zadní kola nezávisle na sobě, čímž zvyšuje ochotu zatáčet. Na přání se v nabídce objevují také keramické brzdy nebo 20palcová kola s lepivějšími pneumatikami. A uvnitř? Cayman je univerzálem na každodenní použití. Ostatně, věděli jste, že do tohoto sporťáku naložíte až 425 litrů zavazadel? Nové barvy, materiály a inspiraci 911 netřeba déle popisovat, snad jen, že Cayman může být nově obohacen audiosystémem Burmester a bezklíčkovým přístupem, ve verzi s PDK i adaptivním tempomatem.
Hrabat může i předními
Objednávku na tohle parádní nové Porsche můžete podat v březnu 2013, s lidovou cenou ale nepočítejte. Základní verze se bude prodávat za 1,41 milionu Kč, zájemci o silnější esko si připlatí 339 tisíc (třeba místo koupě základního Nissanu Juke). S příplatky se obě sumy ještě značně navýší. Spekuluje se také o silnější verzi s 350koňovým 4válcovým boxerem, té ale vzhledem k famózním atmosférickým boxerům rozhodně fandit nebudeme!
Seznam kapitol