Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

McLaren MP4-12C Spider - Tak tohle už nerozčešeš!

Magazín

20.02.2013

Na světě je jen hrstka aut, která vám dokážou zacuchat vlasy takovým způsobem jako tenhle britský McLaren MP4-12C Spider. S pevnou skládací střechou však nepřišel ani o špetku ze své, na supersport až ohromující, univerzálnosti. A když přijde na věc, sklonit hlavu před ním musí i vypiplaný hřebec z Maranella.

Autor:Adam ŠrámekFoto:

Když se řekne McLaren, většině z vás se vybaví epochální F1 z roku 1992, který držel ještě na počátku roku 2005 žezlo mezi nejrychlejšími vozy planety. Na okruhu v Nardu totiž v roce 1993 dosáhl rychlosti 371,8 km/h a stal se nepřekonatelnou ikonou supersportovních vozů moderní doby. Další, v čem měla britská malosériová automobilka prsty, bylo dílo stvořené se stuttgartskou značkou. Mercedes SLR McLaren (2003–2009) se sice prodával se svojí cenovkou přesahující 14 milionů Kč jako žádný vůz této cenové relace, ale do mysli se fandům nevryl ani v nejmenším tak jako právě F1. Po odmlce, během níž téměř nikdo nevěděl, co se děje, oznámila automobilka velkolepý návrat. Spolu s plánem vyrábět 4000 vozů ročně se s velkou parádou představil v loňském roce model MP4-12C. 

Opět něco extra

Dvoumístný lehký supersport, jehož základ tvoří karbonový monokok (MonoCell), má svojí koncepcí připomínat legendárního předchůdce a monoposty formule 1.
Ostatně jejich základní stavební prvek je shodný. U McLarenu váží rám vozu pouhých 80 kg, zajišťuje ovšem také tuhost, které nedosahují ani celohliníkoví konkurenti. V přední a zadní části vozu jsou k rámu připevněny hliníkové rámy, které mají za úkol zabránit poškození monokoku v případě lehčí nehody.
Skvostem celé konstrukce a zároveň srdcem MP4-12C je však také vypiplaný vidlicový osmiválec uložený podélně uprostřed vozu, který váží pouhých 199 kg. Navíc umí z objemu 3,8 litru s pomocí dvojice turbodmychadel vyprodukovat až 460 kW (modelový rok 2013) v 7500 otáčkách, což znamená poměr téměř 165 koní/litr objemu! Točivý moment  600 N.m přenášený (přes ultrarychlou dvouspojkovou 7stupňovou převodovku) na zadní kola je dostupný v rozmezí 3–7 tisíc otáček, a tak si můžete být absolutně jistí, že vám nikdo neujede. Zajímavostí je také mazání se suchou klikovou skříní a navzdory přeplňování i neuvěřitelná chuť po vysokých otáčkách, o zběsilé reakci na sešlápnutí plynu ani nemluvě. Dosud jsme se bavili o dvoumístném kupé, McLaren ale potěšil pří-znivce otevřených vozů a nedávno představil také verzi Spider s pevnou skládací střechou.

Seznam kapitol

To mu vážně neškodí

Dvoudílná střecha skládající se za pomocí elektromotoru za sedadla přidala spolu s vyladěným výfukem oproti uzavřené verzi jen 40 kg, čímž se inženýři dostali na provozních 1474 kg. To je na dnešní dobu úctyhodné číslo. Vezmeme-li v potaz, že 0–100 km/h zrychlí za 3,1 s a z klidu na dvojnásobek jen za 9 s, pak už nad tím není třeba polemizovat. A se střechou dole umí tahle parádička až 329 km/h! Dále se v tiskové zprávě píše, že nejde o žádný derivát kupé, nýbrž o samostatně vyvíjený vůz. Zmínku zaslouží i zadní spoiler, který funguje při razantním brzdění jako aerodynamická brzda (odkaz na SLR).

Seznam kapitol

Technologicky nabitý

Zdaleka největším kouzlem tohoto skvostu ovšem není supersportovní zaměření ani rekordní časy na okruhu (to umí mimo jiné také), ale bezkonkurenční univerzálnost. Díky adaptivním tlumičům nastavitelným ve 4 úrovních tuhosti (včetně funkce eliminace bočních náklonů) a 4 režimům nastavení zvuku, odezvy plynového pedálu, mapy motoru a převodovky je MP4-12C Spider schopen jezdit s noblesou i po nekvalitním asfaltu. Navíc disponuje luxusní výbavou a další chytrou elektronikou, čímž připomíná Ferrari 458 Spider. Právě úhlavní nepřítel z Maranella s tímhle Britem drží krok jen stěží. A tomu odpovídá i cena. V přepočtu vychází na 6,2 milionu Kč.  

Seznam kapitol

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: