Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Mazda Cosmo Sport - Z jiného světa

Magazín

04.02.2013

Dvoukomorový motor Wankel s krouživými písty, karoserii osobitých linií a jméno Mazda Cosmo Sport dostalo do vínku dvoumístné japonské kupé z let 1967 až 1972. Působilo jako zjevení z jiného světa.

Autor:AutohitFoto:

Německý konstruktér Felix Wankel (1902–1988) představil v lednu 1960 svůj revoluční motor s krouživým pístem, který léta na vlastní pěst konstruoval a posléze dále vyvíjel ve spolupráci s automobilkou NSU. Už koncem února 1961 koupila licenci na motory Wankel o výkonu do 200 k (147 kW) japonská společnost Toyo Kogyo, výrobce automobilů Mazda.
Během následujících tří let vznikly v Hirošimě první prototypy motorů i vozů, na podzim 1964 bylo na tokijském autosalonu představeno dvoumístné sportovní kupé Mazda Cosmo Sport určené k sériové výrobě. K té však došlo až na jaře 1967, po vyléčení řady dětských nemocí.

První sériové kusy

Mezitím už na jaře 1966 vyjelo 80 předsériových vozů Cosmo Sport, z nichž tři čtvrtiny byly přiděleny dealerům značky Mazda po celém Japonsku ke zkušebnímu provozu. Tyto automobily absolvovaly stovky tisíc kilometrů a posloužily k doladění sériové podoby kupé, jež bylo oficiálně uvedeno na japonský trh koncem května 1967. Do července 1968 opustilo továrnu jen 343 exemplářů první série s označením L 10 A.
Měly rozvor náprav 2200 mm, celkovou délku 4155 mm a vyznačovaly se krátkou kabinou a dlouhým zadním převisem karoserie. Pod plochou kapotou ukrývaly dvoukomorový motor s krouživými písty, který z objemu 2 x 491 cm3 dával výkon 110 k (81 kW). Byl uložen podélně nad přední nápravou a navazovala na něj čtyřstupňová manuální převodovka ovládaná krátkou řadicí pákou na středním tunelu.
Dvoumístné kupé mělo přední kola nezávisle zavěšena na lichoběžníkových polonápravách doplněných vinutými pružinami a příčným stabilizátorem, poháněná zadní kola nesla náprava De Dion s podélnými listovými pery. Brzdy byly vpředu kotoučové a vzadu bubnové, vůz jezdil na čtrnáctipalcových kolech s pneumatikami 6,45 – 14. Při pohotovostní hmotnosti 940 kg dosahoval největší rychlosti 180 km/h a běžně spotřeboval 12 l benzinu na 100 km i víc, takže jeho palivová nádrž o objemu 57 l nebyla nijak předimenzovaná.

Seznam kapitol

Druhé vydání

V polovině července 1968 debutovala Mazda Cosmo Sport druhé série s označením L 10 B. Při prakticky stejné délce měla rozvor prodloužený o 150 mm na 2350 mm, čímž se zkrátil zadní převis. Odlišovala se výraznější maskou pod předním nárazníkem a většími patnáctipalcovými koly s radiálními pneumatikami 155 HR 15.
Objem dvoukomorového motoru Wankel zůstal stejný, jeho výkon se ale podařilo vyladit na 128 k (94 kW). Do vozů druhé série se montovala pětistupňová převodovka, s níž dosahovaly rychlosti kolem 190 km/h a z 0 na 100 km/h uměly sprintovat za necelých 8 sekund. Není divu, že tentokrát už brzdová soustava s předními kotouči a zadními bubny dostala posilovač.
Stejně jako v případě první série, i tentokrát drtivá většina kupé Mazda Cosmo Sport zůstala v Japonsku, jen jednotlivé kusy byly vyvezeny do USA a několika dalších zemí. Do ukončení výroby v září 1972 vzniklo celkem 1176 kupé druhé série, pokud připočteme vozy první série, osm desítek zkušebních exemplářů a několik prototypů (údajně jen tři), vyjde nám číslo těsně převyšující 1600 kusů.
Dnes je Mazda Cosmo Sport vyhledávanou sběratelskou raritou, po níž pasou milovníci automobilové jinakosti.   

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: