Mazda Cosmo Sport - Z jiného světa
04.02.2013
Dvoukomorový motor Wankel s krouživými písty, karoserii osobitých linií a jméno Mazda Cosmo Sport dostalo do vínku dvoumístné japonské kupé z let 1967 až 1972. Působilo jako zjevení z jiného světa.
Německý konstruktér Felix Wankel (1902–1988) představil v lednu 1960 svůj revoluční motor s krouživým pístem, který léta na vlastní pěst konstruoval a posléze dále vyvíjel ve spolupráci s automobilkou NSU. Už koncem února 1961 koupila licenci na motory Wankel o výkonu do 200 k (147 kW) japonská společnost Toyo Kogyo, výrobce automobilů Mazda.
Během následujících tří let vznikly v Hirošimě první prototypy motorů i vozů, na podzim 1964 bylo na tokijském autosalonu představeno dvoumístné sportovní kupé Mazda Cosmo Sport určené k sériové výrobě. K té však došlo až na jaře 1967, po vyléčení řady dětských nemocí.
První sériové kusy
Mezitím už na jaře 1966 vyjelo 80 předsériových vozů Cosmo Sport, z nichž tři čtvrtiny byly přiděleny dealerům značky Mazda po celém Japonsku ke zkušebnímu provozu. Tyto automobily absolvovaly stovky tisíc kilometrů a posloužily k doladění sériové podoby kupé, jež bylo oficiálně uvedeno na japonský trh koncem května 1967. Do července 1968 opustilo továrnu jen 343 exemplářů první série s označením L 10 A.
Měly rozvor náprav 2200 mm, celkovou délku 4155 mm a vyznačovaly se krátkou kabinou a dlouhým zadním převisem karoserie. Pod plochou kapotou ukrývaly dvoukomorový motor s krouživými písty, který z objemu 2 x 491 cm3 dával výkon 110 k (81 kW). Byl uložen podélně nad přední nápravou a navazovala na něj čtyřstupňová manuální převodovka ovládaná krátkou řadicí pákou na středním tunelu.
Dvoumístné kupé mělo přední kola nezávisle zavěšena na lichoběžníkových polonápravách doplněných vinutými pružinami a příčným stabilizátorem, poháněná zadní kola nesla náprava De Dion s podélnými listovými pery. Brzdy byly vpředu kotoučové a vzadu bubnové, vůz jezdil na čtrnáctipalcových kolech s pneumatikami 6,45 – 14. Při pohotovostní hmotnosti 940 kg dosahoval největší rychlosti 180 km/h a běžně spotřeboval 12 l benzinu na 100 km i víc, takže jeho palivová nádrž o objemu 57 l nebyla nijak předimenzovaná.
Druhé vydání
V polovině července 1968 debutovala Mazda Cosmo Sport druhé série s označením L 10 B. Při prakticky stejné délce měla rozvor prodloužený o 150 mm na 2350 mm, čímž se zkrátil zadní převis. Odlišovala se výraznější maskou pod předním nárazníkem a většími patnáctipalcovými koly s radiálními pneumatikami 155 HR 15.
Objem dvoukomorového motoru Wankel zůstal stejný, jeho výkon se ale podařilo vyladit na 128 k (94 kW). Do vozů druhé série se montovala pětistupňová převodovka, s níž dosahovaly rychlosti kolem 190 km/h a z 0 na 100 km/h uměly sprintovat za necelých 8 sekund. Není divu, že tentokrát už brzdová soustava s předními kotouči a zadními bubny dostala posilovač.
Stejně jako v případě první série, i tentokrát drtivá většina kupé Mazda Cosmo Sport zůstala v Japonsku, jen jednotlivé kusy byly vyvezeny do USA a několika dalších zemí. Do ukončení výroby v září 1972 vzniklo celkem 1176 kupé druhé série, pokud připočteme vozy první série, osm desítek zkušebních exemplářů a několik prototypů (údajně jen tři), vyjde nám číslo těsně převyšující 1600 kusů.
Dnes je Mazda Cosmo Sport vyhledávanou sběratelskou raritou, po níž pasou milovníci automobilové jinakosti.