Volvo Amazon - Švédská ocel
16.01.2013
Symbolem švédské kvality a odolnosti se staly klasicky střižené automobily Volvo Amazon z let 1956 až 1970.
V září 1956 představila automobilka Volvo sedan střední třídy Amazon, jehož decentně zaoblené tvary navrhl designér Jan Wilsgaard. Pětimístná karoserie byla samonosná, při rozvoru 2,6 m byl vůz dlouhý 4,4 m.
Přední kola měl nezávisle zavěšena na lichoběžníkových polonápravách s vinutými pružinami, vzadu byla poháněná tuhá zadní náprava se dvěma podélnými rameny, příčnou panhardskou tyčí a vinutými pružinami. Amazon debutoval se čtyřválcem OHV o objemu 1583 cm3 a výkonu 60 k (44 kW) a s třístupňovou převodovkou ovládanou pákou pod volantem. Sedan o hmotnosti 1100 kg dosahoval rychlosti 130 km/h.
Nové sedany se v prvních letech až na výjimky dodávaly ve dvoubarevném provedení, většinou se světle šedou střechou. V řadě evropských zemí měl jméno Amazon zaregistrováno německý výrobce malých motocyklů Kreidler, a tak se tam švédský sedan prodával coby Volvo 120.
Sedan, tudor, kombi
V březnu 1958 měl v Ženevě premiéru model Volvo 122 S alias Amazon Sport. Jeho čtyřválec 1,6 l se dvěma karburátory dával 75 k (55 kW), byl spojen se čtyřstupňovou převodovkou s řadicí pákou na středním tunelu a vozu uděloval rychlost 150 km/h. V modelovém roce 1959 se firma Volvo stala první automobilkou na světě, jež na přední sedadla svých vozů standardně montovala tříbodové bezpečnostní pásy.
Od léta 1961 se do všech modelů řady 120 montoval nový čtyřválec 1778 cm3 s pětkrát uloženou klikovou hřídelí, spolu s ním vozy dostaly elektroinstalaci
12 V. V modelu 121 dával nový motor 68 k (50 kW), ve 2karburátorové verzi 122 S
měl výkon 80 k (59 kW) a jím vybavený model dostal přední kotoučové brzdy.
Koncem října 1961 přišel na trh dvoudveřový Amazon, v únoru 1962 bylo na autosalonu ve Stockholmu představeno kombi. To mělo čtvery boční dveře, v zadní stěně byly vodorovně dělené dveře, jejichž horní část s oknem se vyklápěla vzhůru a spodní sklápěla dolů do horizontální polohy. Složením zadního sedadla kombi vznikla ložná plocha dlouhá 1,83 m. Tudory i kombi se prodávaly s oběma verzemi motoru.
Zrály jako víno
Do modelového roku 1965 vstoupily všechny vozy této řady s novou maskou, děrovanými disky kol a předními kotoučovými brzdami, kombi dostalo i posilovač brzd.
V létě 1966 byla představena nová paleta vozů Amazon. Inovovaný model 121 měl výkon 75 k (55 kW), dvoukarburátorový motor modelu 122 S nyní dával 90 k (66 kW) a špičku nabídky tvořil Amazon 123 GT, o němž píšeme zvlášť. Zároveň ale debutoval sedan nové generace Volvo 144, a tak byla koncem roku 1966 zastavena výroba čtyřdveřových vozů řady 120. Modely tudor a kombi se však vyráběly dál. V srpnu 1968 dostaly větší motor 1986 cm3 o výkonu 82, resp. 100 k (60 a 74 kW) a dvouokruhovou brzdovou soustavu.
Výroba kombi byla ukončena v únoru 1969, poslední dvoudveřový Amazon opustil výrobní linku závodu Torslanda 3. července 1970, úplně poslední exempláře byly smontovány koncem roku 1970 v jihoafrickém Durbanu. Z celkového počtu 667 tisíc vozů této řady bylo 360 tisíc tudorů, 234 tisíc sedanů a 73 tisíc kombi. Započteny jsou i automobily exportované v rozloženém stavu a smontované v belgickém Gentu, kanadském Dartmouthu a Halifaxu, jihoafrickém Durbanu a také v chilském přístavu Arica.