Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Porsche 914 - Lidový vůz jinak

Magazín

16.12.2012

V létě 1969 debutoval sportovní VW-Porsche se vzduchem chlazeným motorem před zadní nápravou, buď čtyřválcem Volkswagen, nebo šestiválcem Porsche.

Autor:AutohitFoto:

Karoserie vozů VW-Porsche vyráběla karosárna Karmann v Osnabrücku, která také prováděla finální montáž čtyřválcových modelů. Šestiválce 914/6 montovala továrna Porsche v Zuffenhausenu.
Osobnost
Linie dvoumístného vozu s mohutným bezpečnostním obloukem a odnímatelnou střechou navrhli designéři studia Gugelot v Neu-Ulmu, kteří se jinak zabývali hlavně nábytkem. Vůz se nepodobal žádnému z konkurentů, v Evropě jeho tvary vyvolaly rozpačité reakce, zatímco Američané je přijali s nadšením. Mimochodem – v USA tyto automobily nesly značku Porsche, včetně čtyřválcových modelů. VW-Porsche měl samonosnou karoserii, motor podélně před zadní nápravou a dva zavazadlové prostory. Vpředu o objemu 160 l, vzadu 210 l, přičemž pod víko zadního kufru se dal uschovat laminátový panel střechy. Typickým prvkem byly elektricky ovládané vyklápěcí světlomety. Všechna čtyři kola byla nezávisle zavěšena, přední na příčných ramenech s podélnými zkrutnými tyčemi a svislými tlumiči, zadní na vlečených závěsech se šikmou osou kývání doplněných vinutými pružinami se souosými tlumiči. Brzdy byly kotoučové, u šestiválce měly přední vnitřní chlazení. Patnáctipalcová kola byla u čtyřválce obuta do pneumatik 165 SR 15, šestiválec měl pneu 185 HR 15.
Základní model 914 poháněl čtyřválec VW 1,7 l, jenž se vstřikováním dával
80 k (59 kW). Dražší 914/6 měl za sedadly šestiválec Porsche 2,0 l s karburátorem a výkonem 110 k (81 kW). Oba motory byly spojeny s pětistupňovou převodovkou. Zatímco čtyřválcový model se prodával od podzimu 1969, na šestiválec si zákazníci museli počkat do jara 1970.

Hlavně pro Ameriku
Šestiválcový VW-Porsche 914/6 se vyráběl jen krátce, do jara 1972 se prodalo málo přes 3300 exemplářů. Od léta 1972 jej nahradil model 914/2.0 se čtyřválcem VW zvětšeným na 1971 cm3, jenž se vstřikováním dával 100 k (74 kW) a vozu uděloval rychlost 190 km/h. Od srpna 1973 se místo čtyřválce 1,7 l montoval větší motor 1795 cm3 s dvojicí karburátorů a výkonem 85 k (63 kW). Do zámoří se dodával se vstřikováním a výkonem sníženým na 76 k (56 kW). Od léta 1974 měly všechny vozy VW-Porsche větší černé nárazníky z polyuretanu, které plnily americký „pětimílový“ předpis.
V roce 1974 začala vzduchem chlazeným „boxerům“ VW zvonit hrana a blížil se i konec automobilů VW-Porsche. Ze scény zmizely na podzim 1975, jejich poslední série byly určeny jen pro americký trh. Ten ostatně pohltil tři čtvrtiny ze všech 119 tisíc vozů VW-Porsche vyrobených v letech 1969 až 1975.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: