Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Zmije je poprvé krotší

Magazín

23.12.2012

Viper je s každou generací silnější. Ze zákeřného tvora, který uštkl každého, kdo ho správně nedržel pod hlavou, se nyní stal ohleduplnější vůz s umírněnějším vzhledem, luxusnějším interiérem a stabilizačními systémy...

Autor:AutohitFoto:

Dodge Viper je pojmem, který od zahájení prodejů v roce 1992 jen zraje. Každý si přece vzpomene na „béčkový“ seriál Zmije, jenž zahraniční televize vysílaly od roku 1994.
Právě v něm tento stejnojmenný vůz působil jako hlavní hrdina a svojí těžko překonatelnou aurou zastínil snad všechny ostatní herce. Lidé tento vůz milují, aniž by věděli proč. Pro mladé generace je to podobný symbol auta snů, jakým je pro starší Ferrari F40 nebo Porsche 959. Viper je supersportem příznačným svým chuligánským chováním daným desetiválcem s původem z náklaďáku o objemu dost šíleném i pro nenasytnou ameriku. Jak asi správně tušíte, majitelé Viperu byli k vidění nejčastěji na čerpacích stanicích. A jak plynul čas, objevovaly se další, vždy o něco lepší generace. Ještě před dvěma lety to vypadalo, že další pokračování nevznikne, nakonec se ale přece jen objevila třetí generace (počítáme-li modernizované verze, pak jde již o 5.).

Viper pro širší publikum

Předně nutno říci, že novinka již neponese ve svém názvu jméno Dodge, a to kvůli interním změnám ve vedení značek Chrysler Group. Nová zmije se jmenuje SRT Viper podle samostatné divize SRT (Street and Racing Technology).
V posledním vydání se bude nabízet dokonce ve 2 verzích, přičemž ta vrcholní nazvaná GTS bude mít bohatší výbavu a daleko méně spartánský interiér než předchůdce. To vše kvůli snaze prodat Viper širšímu okruhu zákazníků.
Základní tvar celého vozu, dlouhá kapota, vyboulení na střeše i výfuky v prazích zůstávají. Výraznější proměny hledejme v novém výrazu. Novinka už není na první pohled ostrá jako břitva. Zjemnila a tváří se přátelštěji. Nových log s vyobrazením zmije se jménem Stryker si všimnou jen fajnšmekři, ale nové světlomety s LED pozná každý. Lepší aerodynamika zajistí stabilitu i ve vysoké rychlosti.

Seznam kapitol

Podstatnější změny

Poslední zmije má o 50 % vyšší tuhost v krutu a zhubla s pomocí karbonové kapoty a širokého využití hliníku o 45 kg. Novinkou budiž příplatkový paket SRT Track pro sportovnější řidiče. Ten může hmotnost ještě dále snížit dle výbavy až na opravdu zajímavých 1495 kg.
Pod kapotou je nadále atmosférický desetiválec, jenž poháněl předchůdce. Jedná se o 8,4litrovou bestii s výkonem 640 koní a maximálním krouťákem 814 N.m! Obří agregát točí maximálně 6200 otáček. 30 kW navíc získal použitím vysokoprůtokového sacího potrubí z kompozitů, vysokopevnostních kovaných pístů, sodíkem plněných výfukových ventilů, katalyzátorů snižujících zpětný tlak a hliníkového setrvačníku. O 11 kg lehčí motor nadále trápí 19palcová zadní kola prostřednictvím 6stupňové manuální převodovky Tremec, na níž se změnilo zpřevodování pro lepší akceleraci. Poslední edice je tedy ještě
o 30 kW silnější, lehčí, ale také lépe brzdově vybavená. Do děrovaných kovaných kotoučů s průměrem 355 mm se pořádně zakusují čtyřpístková Bremba. To je potřeba, vezmeme-li v úvahu neuvěřitelný výsledný poměr 428 koní na tunu, maximálku atakující hodnotu 330 km/h a zrychlení 0–100 km/h za 3,3 s.

Seznam kapitol

Sportuje bezpečněji

Skvělé jízdní vlastnosti na úrovni nejlepších supersportů slibuje koncepce
s motorem vpředu uprostřed a takřka ideální rozložení hmotnosti na nápravy (téměř 50:50). První testy některých amerických časopisů naznačují, že je nová zmije ještě rychlejší než Porsche Turbo, Corvette ZR1 a jim podobné.
Oproti minulé generaci urazila pořádnou cestu vpřed. Není to ale už tak drsný nástroj pro puristy jako jeho předchůdci, nebude kousat ani se vás snažit omotat o strom. Vůbec poprvé je totiž Viper vybaven elektronickou kontrolou stabilizace (lze ji stále vypnout), kontrolou trakce a funkcí Launch control pro ideální rozjezdy bez „hrabání“.
Ostatně ledacos naznačuje nový interiér, který bychom si už s ostatními lacinými americkými vnitřky nedovolili srovnávat. Evropskou atmosféru. Kvalitnější materiály, prémiová kůže, dotykový multimediální displej s krásnou grafikou a navigací nebo digitální přístrojový štít jsou dostatečnými argumenty. Podívejte se sami na ta parádní sedadla z kevlaru a s pláštěm ze skelných vláken. Forma však nedostala přednost před funkcí.
V Detroitu se rozhodli usadit dvoumístnou posádku o 20 mm níže k silnici, pevně ji udržet v zatáčkách a dát jí možnost širokého nastavení jízdní pozice.

Seznam kapitol

Luxusněji? jde to!

Zejména zmíněná verze GTS láká nové zákazníky bohatou výbavou. Kůže, audio-aparatura Harmann Kardon či jiná kola? Není problém. Pro ty, co raději lámou rekordy, je zde paket SRT Track s černými koly, adaptivními tlumiči Bilstein DampTronic Select s módem na okruh, měkčími pneumatikami Pirelli P Zero Corsa a ještě lepšími dvoudílnými kotouči StopTech. O ceně ale zatím není zmínka. O levný ani úsporný vůz rozhodně nepůjde.

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: