Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Puma GTS

Magazín

31.10.2012

Ruku na srdce, kdo zná brazilského výrobce sportovních aut Puma? No, nehlaste se všichni... My v Autohitu jsme měli tu čest se svézt raritní otevřenou verzí Puma GTS z roku 1979!

Autor:AutohitFoto:

Puma GT patří do kategorie aut, která spatříte tak jednou, možná dvakrát za život. A když už se vám poštěstí na nějakou narazit, určitě vás podle vizáže nenapadne, že pod laminátovou karoserií se ukrývá technika VW.
Brazilská sportovní značka Puma vznikla v roce 1964 jako DKW-Malzoni. Jiho-
americký farmář Malzoni byl nadšeným amatérským závodníkem a chtěl si postavit vlastní závodní automobil. Vystavěl ho okolo tříválcového dvoudobového agregátu DKW, který měl výkon cca 100 koní, a aby všech 100 koní bylo využito naplno, auto muselo vážit co nejméně. Proto Malzoni vsadil na laminátové panely karoserie.
První kousky s motorem vpředu a pohonem přední nápravy se objevily ještě v roce 1964 a zprvu šlo o čistě závodní vozy. Později Malzoni vycítil tržní potenciál a nechal auta homologovat pro silniční provoz.
Když se výroba rozběhla naplno, byl Malzoni kvůli velkému množství objednávek nucen ke spojení s dalšími třemi nadšenci do automobilů. Společně pak založili společnost Sociedade de Automóveis Luminari, jež se nakonec transformovala v roce 1967 na firmu Puma Indústria de Veículos S.A.


Karmann jako dárce
Ve stejný rok však Volkswagen kupuje v Brazílii firmu Vemag, jež vyrábí věci DKW, a ruší veškeré její aktivity. To se pochopitelně dotklo Malzoniho a jeho podniku.  Náhradním řešením bylo využití platformy vozu Karmann Ghia a motorů VW, přičemž logicky nově vzniklý automobil už není předokolkou, ale zadokolkou s motorem vzadu.


Ukázkové vlastnosti
K pohonu Puma využívala zpočátku  Karmannův boxer o objemu 1493 cm3. Na počátku 70. let s příchodem otevřené verze GTE Spyder (nabízel se s hardtopem a plátěnou střechou) přišel boxer 1584 cm3 a příplatková osmnáctistovka stejné koncepce.
S vypuštěním Karmannu z výrobního programu přišel na řadu další Volkswagen s motorem uloženým za poháněnou zadní nápravou – VW Brasilia. Motor
1584 cm3 zůstal v nabídce, navíc se objevují čtyřválcové boxery 1.7, 1.8 a 2.0.
My jsme měli možnost se svézt  vozem z roku 1979, jenž byl vybaven sedmnácistovkou z brazilského Transporteru T2.
Třebaže váha vozu se pohybuje výrazně pod jednou tunou, chování na limitu je přímo ukázkové. Žádná tendence odcestovat mimo silnici se nekoná. Zadní masivní pneumatiky se drží asfaltu jako žvýkačka podrážky a utrhnout tohle auto je těžké i na mokru. Jeho podvozek vykazuje skvělé nastavení a závodní geny.
Maximální rychlost lehce přes 150 km/h je na dnešní poměry nicotná, ovšem za volantem se jedná o dost silnější kafe, to nám věřte. Už jen hutný zvuk slyšitelný na kilometry a fakt, že boxer za zadní nápravou celým autem třese jako Homer Simpson nezbedným synkem Bartem, bohatě stačí, abyste z Pumy GTS měli řádně nahnáno.
Moc se nám líbil manuální čtyřkvalt, jeho dráhy ani nemohly být vymezeny lépe, a také řízení bez posilovače – stará škola podle našich přání. Koupit Pumu ať už ve variantě kupé či spyderu je takřka nemožné. Do Evropy se totiž vyvezlo hodně málo kusů.

Tagy: Puma, GTS, GT, DKW, VW, Karmann
Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: