Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Ferrari Berlinetta Boxer - Nechtěná, ale nutná

Magazín

26.06.2013

Koncepce motoru za řidičovými zády se starému Enzovi doslova příčila, jenže výsledky na okruzích a také bývalý nespokojený zákazník Ferrucio Lamborghini donutili „Il Commendatora“ ke změně názoru...

Autor:AutohitFoto:

Supersport s motorem uprostřed byl pro Enza Ferrariho naprosto nepřijatelnou koncepcí. Jakožto špičkový konstruktér si byl dobře vědom nesporných výhod (především dobré rozložení hmotnosti), ale také se mu hrubě nelíbila negativa v podobě omezeného zavazadlového prostoru a velmi špatného výhledu vzad, což byly pro cestovní vozy stěžejní záležitosti.
Jenže na přelomu 50. a 60. let bylo jasné, že svůj postoj bude muset chtě nechtě přehodnotit. Vozům se vzpínajícím se koněm na kapotě se přestávalo dařit na okruhových kolbištích, jelikož monoposty s motorem uprostřed stále jasněji dokazovaly svoji dominanci nad vozy s motorem vpředu. Také Ferrucio Lamborghini, který se svou Miurou způsobil doslova revoluci, uspíšil Enzovo rozhodování. Pionýrem se stal model Dino, jenž Ferrarimu dokázal, že se jedná o správnou cestu. Cestovní podoba na sebe nedala dlouho čekat.
Na počátku 60. let Ferrari poprvé vyzkoušel tuto koncepci v F1 a také u dvanáctiválcových strojů určených pro čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans.

Zcela nové auto

Nicméně běžný zákazník si na plnohodnotný supersport s motorem za řidičovými zády musel počkat až na počátek 70. let. Ferrari už několik let avizoval příchod nástupce modelu 365 GTB Daytona (viz boxík), nicméně až v roce 1971 poprvé ukázal prototyp připravovaného vozu. Stalo se tak na podzim v Turíně.
Prototyp nesl označení 365 GT4 BB, přičemž písmena BB v názvu znamenala zkratku pro Berlinetta Boxer. Enzo tak reagoval na klínovitý supersport Lamborghini Countach, jenž si svou premiéru odbyl na ženevském autosalonu na jaře téhož roku.


Z 4,4 až na pět litrů
Design měl na svědomí Leonardo Fioravanti, který pracoval pro Pininfarinu. Vycházel ze studie P6, kterou také navrhl. První sériový automobil byl hotov v roce 1973, a přestože měl shodné číselné označení jako Daytona, šlo o zcela jiný automobil. Za řidičovými zády se nacházel dvanáctiválcový motor typu boxer, jenž technicky vycházel z třílitrových pohonných jednotek primárně určených pro formuli 1. Zde však měl zvýšený objem na 4,4 litru. Výkon 257 kW a točivý moment 409 N.m se zasloužily o skvělé výkonnostní parametry – 356 GT4 BB zrychlovalo z 0–100 km/h během 5,6 vteřiny a maximální rychlost dosahovala 291 km/h! První „Boxer“, jak se tomuto vozu do dnešního dne říká, vydržel v nabídce tři roky (do roku 1976) a podle výrobce vzniklo 387 kusů.
Evolucí se stal model 512 BB a už ze samotného označení je evidentní,  že dvanáctiválec doznal výrazného nárůstu objemu, konkrétně vzrostl na 4942 cm3. Výkon kvůli emisním normám lehce klesl na 250 kW, nicméně důležitý točivý moment doznal nárůstu (450 N.m).
Po stránce vzhledu se na 512 BB změnil přední spoiler, přibyly otvory NACA na bocích pro přívod vzduchu k brzdám, vůz dostal také širší zadní pneumatiky a čtveřici zadních koncových světel (předchůdce jich měl šest). Motoráři také kvůli snížení těžiště využili mazání se suchou klikovou skříní. Za pět let vyrobil Ferrari 929 kusů modelu 512 BB.

Seznam kapitol

Drží si cenu

Poslední evolucí Berlinetty Boxeru se v roce 1981 stalo Ferrari 512i BB. V jeho případě Ferrari nahradilo karburátory mechanickým nepřímým vstřikem a lehce modifikovalo karoserii, a přestože výkon zůstal nezměněn, 512i BB je označována jako nejlepší Boxer, jelikož je k řidiči nejpřívětivější. Změn však doznal interiér, který se více orientoval na pohodlí posádky. Ferrari vyrobilo 1007 kusů.
Jestliže byste se o tento model zajímali, nabídka je poměrně široká, ale ceny rozhodně nepatří mezi nejnižší. BB je  mnohdy dvakrát dražší než modernější Testarossa. My jsme nejlevnější Boxer našli za 116 tisíc eur.   

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: