Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

GOLF GTI

Magazín

07.11.2012

Pořád naříkáme, jak moderní auta ztratila kouzlo, že už nejsou, co bývala. Proč tedy vzájemně neporovnat nové a staré zástupce jedné modelové řady? Naším objektem zájmu se stala wolfsburzská ikona – Golf GTI.

Autor:AutohitFoto:

Golf GTI je prarodičem všech ostrých hatchbacků a mezi milovníky sportovních automobilů zaujímá status jednoho z vůbec nejpovedenějších aut s pohonem přední nápravy. Jenže ruku na srdce, kdo z nás dnes může říci, že tohle auto doopravdy zná?
V době, kdy GTI kralovala světu rychlých kol, v naší malé zemi vládl mocnou rukou komunista mrzkého rozumu a průměrný našinec se tak musel spokojit pouze se „zázraky“ východního bloku – v lepším případě licenčního původu.

Po revoluci jich tu bylo

Když se v roce 1989 uvolnily poměry, lidé chtiví zajímavého a hlavně levného automobilu začali dovážet Kadetty GSi, Fiesty XRi2 a samozřejmě také Golfy GTI. V Německu se těchto vozů většinou v pokročilém stadiu rozpadu s radostí zbavovali, jenže pouze do doby, než německý Golf Club vydal šokující prohlášení, ve kterém uváděl, že počet jedničkových GTI se povážlivě zmenšil. Němci tak v panice začali prodané GTI první generace odkupovat nazpět, jenže většina z nich už byla po barbarském týrání na zaslouženém odpočinku, případně skončila v rukou mladého a fantazií naplněného tuzera...
Narazit na originální GTI je u nás takřka nemožné a ani v „reichu“ už to není záležitost obvyklá. O to větší jsme měli radost, když jsme na mezinárodní prezentaci u příležitosti 35. výročí vzniku legendy GTI narazili na lidi
z Volkswagen Classic. Na náš dotaz, zda by byl problém otestovat jedničkové GTI, pouze zakroutili hlavou a odpověděli „nein“. Ještě nikdy nám tohle slovíčko neznělo tak líbezně. Pravda, museli jsme několik měsíců čekat na hezké počasí, ale když už víte, že to klapne, je čekání to nejmenší zlo.

Seznam kapitol

Wolfsburg je město VW

V průběhu čekání jsme navíc dostali nápad, že bychom jedničku mohli porovnat právě s výročním Golfem GTI 35 Edition. A věřte, že nám nešlo o rychlost, pohodlí nebo snad prestiž. Chtěli jsme jen vědět, zda je pravdou to, co se o starých autech traduje. Že jsou prostě zábavnější než ta současná, že mají duši. A tuhle odpověď jsme našli!
Město Wolfsburg je místem, kde se vlastnictví jiného než domácího vozu netoleruje. Všichni jezdí Volkswageny, a to nejrůznějšího věku a stavu. Trochu naivně jsme si mysleli, že nádherný červený Golf GTI 35 vzbudí mezi tamějšími obyvateli nějakou pozornost, ale to ani náhodou. Snad jen SPZ u některých vyvolala náznak zvědavosti.
Byl to až druhý den naší návštěvy, kdy jsme si z klimatizované garáže vyzvedli jedničkové GTI v bílé barvě. Pak teprve se lidé začali otáčet, uznale usmívat a zvedat palce.

Seznam kapitol

Ten motor!

První, co vás na Golfu GTI zarazí, tedy poté, co analizujete skutečnost, že v ruce třímáte klíček jako od dětské kasičky, jsou sedačky. Typické kárované potahy nechme stranou, mluvíme zde o jejich tvaru a komfortu. Zatímco GTI 35 se chlubí na první pohled špičkovými sportovními sedačkami, tyhle byste „šacovali“ na křesla spíše do Caravelly než do sportovně zaměřeného vozu. Ovšem ony vás nádherně obejmou a vy okamžitě víte, že tady byste vydrželi sedět hodiny. Také jejich schopnost podržet v zatáčce je zarážející. Má to pouze jeden háček – musíte být štíhlí, protože jinak opěradla nepoberou vaše tělo a kouzlo sedaček je rázem pryč.
Nastartovaný motor zní nádherně a z výfuku se kvůli mechanickému vstřikování K-Jetronic ozývá štěkot v kombinaci se střelbou. Reakce na přidání plynu je okamžitá, a když krátce dupnete na plynový pedál, otáčky vyletí nad hranici 2000 min-1. To se vám u GTI 35 nestane. To víte, emise jsou emise...
Na točitých silničkách nám GTI Mk.I ukázalo, proč má status legendy. Motor miluje otáčky a 110 koní cvičí 810 kg bez řidiče a paliva) vážícím vozem jako vítr s igelitovým sáčkem. K tomu přidejte ostré řízení, které je však okolo středové osy trochu vágní, a přesný čtyřkvalt, jenž si nechá líbit snad úplně všechno. Také pedály jsou precizně poskládané a dovolují precizní meziplyn.
GTI Mk.I je neskutečně zábavné auto. Přední kola se zakusují do asfaltu jako hladový do párku s rohlíkem a zadní tuhá náprava ji s poslušností žáčka následuje. Ani ubrání plynu v zatáčce auto nerozhodí.
Nicméně byla to cesta domů, kdy jsme si uvědomili, jaké auto bychom zvolili. To však nic nemění na tom, že všechny ty legendy okolo GTI jsou beze zbytku pravda. Stejně jako to, že dřívější auta mají větší náboj a charizma než ta dnešní!     

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: