Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Opel Rekord

Magazín

11.10.2012

Opel Rekord byl vozem mnoha tváří. Některé jeho varianty nebo deriváty patří mezi ceněné vozy, zejména pak kabriolety. Pojdťe s námi na krátkou exkurzi jeho bohatou historií.

Autor:AutohitFoto:

Rekord bude mít příští rok šedesáté narozeniny, ačkoliv samotné jméno Rekord se začalo používat až v roce 1963. Do příchodu Omegy se jednalo o jeden z nejstěžejnějších modelů německé značky Opel.


Krátké životní cykly
První generace z roku 1953 měla za úkol nahradit ještě před válkou vyráběný model Olympia, od kterého si nově představený automobil zčásti vypůjčil jméno.
První generace znamenala pro Opel obrovský komerční úspěch, což se dá z části přičíst faktu, že Američané pro tento automobil každoročně zafinancovali drobný facelift, který se nejmarkantněji podepsal na přední masce s chromovými doplňky a také vnitřní výbavě. Nicméně trochu devalvoval starší verze, byť starší jen o pouhopouhý rok.
Na rozdíl od vzhledu, Opel se minimálně věnoval pohonné jednotce. Ta pocházela ještě z Olympie a šlo o vodou chlazenou čtyřválcovou patnáctistovku s jedním vačkovým hřídelem. Výkon se pohyboval v rozmezí od 40 do 45 koní, přímořazená převodovka měla tři rychlostní stupně.
Ve Frankfurtu 1957 představená dvojka vydržela v produkci pouze tři roky a už neměla tzv. každoroční facelift. I tak se model Opel Olympia Rekord P těšil velké popularitě, přestože letitá patnáctistovka byla i pod její kapotou. Ke konci životního cyklu Opel přihodil silnější čtyřválec 1680 cm3. Převodovka i nadále měla pouze tři kvalty.
P2 z roku 1960 byla v podstatě generační obměnou, což se dá vystopovat ve shodném rozvoru mezi nápravami.  Novinkou byla varianta kupé a čtyřstupňový manuál za příplatek. Bohužel, ani tento model neměl dlouhého života, když ho po třiceti měsících nahradil Rekord A.


Rekord A – plus 10 cm
Přestože byl Rekord A o něco kratší, co se celkové délky týče, nabídl o deset cm delší rozvor. Design nepocházel z Německa, ale přímo z centrály GM v Detroitu a přinesl zcela jiné pojetí, které se znatelně projevilo na prodejních úspěších.


Nové motory? až 1967!
Co však Rekord A nabídnout nedokázal, byly sofistikovanější motory, které by odpovídaly modernímu designu. A tak levnější varianta opět měla prehistorický čtyřválec 1488 cm3, a přestože měl větší karburátory (výkon dosahoval 55 koní), na Ford Taunus, úhlavního soupeře, to nestačilo. Není divu, že už za dva roky přišel Rekord B, který vypadal velmi podobně jako předcházející „áčko“, nicméně konečně přinesl nové motory. U Opelu je označovaly CIH (camshaft in head – vačka v hlavě) a  šlo o objemy 1492 cm3, 1698 cm3 a 1897 cm3. Všechny sdílely stejnou délku zdvihu (69,8 mm), nicméně vrtání se lišilo od 82,5 do 93,0 mm. Výkon se pohyboval v rozmezí od 60 do 90 koní.
Šestiválec se nikterak nemodernizoval a šlo o stejnou pohonnou jednotku původně z Opelu Kapitän a ten byl ještě o deset koní silnější než nejsilnější čtyřválec. K němu se dodával čtyřstupňový manuál, což byla také příplatková položka pro slabší motory. Nově se v nabídce objevil také dvoustupňový automat GM Powerglade, ovšem ten měl pouze devatenáctistovkový čtyřválec, a to ještě za příplatek.

Dva, ale taky třicet
Motory vydržely v nabídce až do roku 1986, kdy poslední generaci označovanou jako Rekord E nahradila Omega. Poslední dvě generace se vyráběly nejdéle a právě tyto dva konkrétní modely jsou nejčastěji ke koupi. Cena zachovalého Rekordu posledních let výroby je okolo 2000 eur, první kusy ze 60. let vyjdou i na 30 tisíc.

Tagy: Opel, Rekord, Omega
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: