Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Fiat Panda Mk.I

Magazín

13.10.2012

Fiat vždy uměl nejlépe malá a levná auta. Mezi těmi hodně povedenými se však najdou modely, které byly ještě výraznější. Jedním z nich byla také první Panda, jež se ve výrobě udržela dlouhých 23 let!

Autor:AutohitFoto:

Vyrobit malé, jednoduché a levné auto v 80. letech 20. století nebyl zrovna nápad hodný doživotních prémií. A zrovna Fiat vždy platil za přeborníka ve stavbě právě takovýchto typů přibližovadel. Co však předvedl s legendární Pandou, byl i na jeho poměry husarský kousek.


Giugiarovo dílo
Hranatá krabička nesoucí jméno vzácného medvěda vznikla na samotném začátku 80. let a roztomilé a geniálně jednoduché tvary mu vtiskl Giorgetto Giugiaro.
Je až neuvěřitelné, že tento vůz, který i v době vzniku byl skutečně hodně jednoduchý, vydržel ve výrobě až do roku 2003. V Evropě začalo jeho postupné stahování z trhu už v roce 1996, nicméně to na věci jeho neskutečné výdrže a popularity nic nemění.
Kvůli co nejnižším vstupním nákladům byla první Panda jakýsi „eintopf“ z přebytků italského výrobce. Převodovka s motorem pocházely z Fiatu 127, případně ze 126 (dvouválec). Primitivnost Pandy byla zjevná také na zadní nápravě, kde se nacházela torzní tyč na listových perech, o interiéru ani nemluvě. Místo palubní desky zde byla jakási odkládací kapsa po celé šířce vozu z níž vyčuhoval malý přístrojový štít s volantem.
Přední jednoduché sedačky a zadní lavice, modifikovatelná do sedmi poloh (šla dokonce zcela vyjmout), se daly složit do lehátka. Jo, mimochodem, potahy a přístrojovou desku s dveřními výplněmi jste mohli hodit do pračky a vyprat...


1983 – panda 4x4
Od počátku výroby se pod kapotu montoval dvouválec 652 cm3 a čtyřválec 903 cm3, za dva roky přibyl další čtyřválec z osmsetpadesátky.Všechny motory poháněly přední kola přes čtyřstupňový manuál.
Ve stejný rok v Paříži Italové uvedli Pandu Super s pětikvaltem a drobnými kosmetickými úpravami, jako byla přední plastová maska (původní verze měly kovovou se sacími otvory umístěnými vlevo).
O rok později udělal Fiat nevídaný krok, když představil Pandu 4x4 se zážehovým čtyřválcem 965 cm3 (viz boxík). Malá čtyřkolka se stala doslova kultem pro obyvatele Alp, zejména pak pro místní policisty, kterým se s tímto vozem operovalo v těžkých podmínkách jedna báseň.


Ničila je hlavně koroze
První velký facelift se konal v roce 1986, kdy Panda získala dieselový motor 1301 cm3, užitkovou verzi Van a přišla o letitý dvouválec, který vystřídal „čtyřhrnek“ 769 cm3 a „devítikilo“ nahradil 999 cm3. Oba motory patřily do nové rodiny FIRE.
Panda byla také zesílena a plně galvanizována, protože její náchylnost k prorezavění byla stejná jako náchylnost našich politiků ke lžím. Bohužel, tohoto neduhu, o kterém se předou doslova legendy, se Panda nikdy nezbavila. Druhý facelift se uskutečnil v roce 1991 a mimo jiné zahrnoval nové přední plastové masky (menší logo Fiat), variátor Selecta a novou, přímovstřikovou 1108 cm3 FIRE. V roce 1996 už Panda nebyla pro evropské zákazníky přitažlivá, začínala hodně rychle stárnout. Navíc stále přísnější emisní normy a nároky na bezpečnost způsobily své. Fiat postupně začal utahovat kohoutky, až v roce 2003 výrobu ukončil. Většina prvních „pandiček“ zkorodovala ve žlutohnědý prach, faceliftované modely jsou například v Itálii ještě běžně k vidění. Na trhu jich lze sehnat poměrně dost a nejcennější jsou zachovalé čtyřkolky, případně originální dvouválce z počátku výroby. Jestliže vám Panda padla do oka, zajímavé kusy začínají na 500 eurech, pěkná čtyřkolka vyjde i na desetinásobek této ceny.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: