Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Aston Martin V12 Zagato

Magazín

08.10.2012

Kooperace Astonu Martin a milánského „krejčího“ Zagata trvá více než půl století.
A jak lépe oslavit významné jubileum než speciální edicí  dvanáctiválcového Vantage?

Autor:AutohitFoto:

Zagato platil v první polovině dvacátého století za jednoho z nejlepších specialistů na stavbu odlehčených sportovních vozů. Jeho služeb hojně využívaly značky Abarth, Lancia či Alfa Romeo a závodní úspěchy těchto značek pak jednoznačné dokazovaly mimořádné schopnosti turínské firmy.


Slavný, ale neúspěšný
Aston Martin koncem 50. let nasadil do stále populárnějších závodů kategorie GT svůj nejnovější výtvor, model DB4 GT. Zcela nový model s derivátem závodního šestiválce pod kapotou a nakrátko poskládaným čtyřkvaltem se výborně hodil jako základ pro soukromé závodní jezdce. Jenže ať už byl tento vůz s motorem o objemu 3,67 l jakkoliv schopným automobilem, konkurenční Ferrari 250 GT SWB (krátký rozvor) si ho na závodní trati pokaždé sladce vychutnalo. To se z pochopitelných důvodů nemohlo gentlemanům z Gaydonu líbit, a tak se rozhodli oslovit právě Zagata. Britové doufali, že když Zagato DB4 GT odlehčí, upraví aerodynamiku a zvedne výkon šestiválce, souboje s Ferrari nebudou tak jasnou záležitostí. Firma takto prestižní zakázku svěřila do rukou mladého Ercola Spady, jenž musel zaskočit za zraněného Elia Zagata, který se dostával z následků vážné nehody.
Přestože byl výsledek velmi slibný, Aston v souboji s Ferrari neuspěl, zejména proto, že 250 GT SWB byly o 25 % lehčí než DB4 GT Zagato. Tak nebo tak, Aston Martin DB4 GT Zagato dodnes patří mezi nejcennější vozy této značky a rozhodně to není pouze z důvodů 19 vyrobených kusů (Aston postavil na přelomu 80. a 90. let ještě pět originálních replik). Vzhledem k tomu, že byl poprvé představen na goodwood-
ském podniku v roce 1961, Aston se loni spojil se Zagatem, aby oslavili 50. jubileum tohoto velikána v patřičném stylu. Což znamenalo produkci limitované edice dvanáctiválcového Vantage.


Limitka 150 kusů
Tentokrát však spolupráce probíhala poněkud odlišně. Aston Martin přizval Zagata k projektu, jenže v tomto případě nešlo o žádné odlehčování či upravování. Zagato měl funkci pouhého poradce v oblasti designu a jeho tým se podílel na dolaďování typických křivek všech Astonů. Tzn. maska chladiče, vyboulená střecha a další.
Nám v Autohitu to smrdí promyšleným marketingem spíš než nějakou snahou propagovat historii značky. Ostatně, Zagato se dnes specializuje čistě na design.
Speciální série 150 kusů má pod kapotou velmi dobře známý atmosférický šestilitrový dvanáctiválec, uložený co nejblíže řidiči. Motor o objemu 5935 cm3 je naladěn na 380 kW při 6500 min-1 a maximální točivý moment vrcholí hodnotou 570 N. m v 5750 min-1. Jestli vám tyto hodnoty připadají povědomé, pak máte pravdu. Na stejný výkon je naladěný také V12 Vantage, ze kterého Zagato vychází.
Oproti konceptu z výstavy Concorso d’Eleganza Villa d’Este  není výkon na zadní kola posílán přes semiautomatickou převodovku, ale přes poctivý šestistupňový manuál, jehož skříň se nachází před zadní nápravou.
Aston Martin V12 Zagato dokáže při hmotnosti 1680 kg zrychlit z 0–100 km/h za 4,2 sekundy a jede maximální rychlostí 305 km/h. Zajímá-li vás spotřeba, v kombinovaném cyklu to je 16,4 l/100 km. Při ceně necelých 10 milionů bez daně za „holou“ verzi to však nehraje sebemensší roli. Aston odstartuje prodej někdy v létě, nicméně my se vsadíme, že do té doby už budou všechny vyrobené kusy rozebrány. Koneckonců, vždyť je to Zagato! 

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: