Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Peugeot HX1 - Haute Couture

Magazín

15.07.2013

Význam slov „haute couture“ se do češtiny dá přeložit jako „vysoké šití“ neboli výroba exkluzivních věcí přímo na míru. A co že má společného se studií Peugeotu? Třeba to, že Peugeot při jeho výrobě spolupracoval s návrhářem exkluzivních bot Pierrem Hardym.

Autor:AutohitFoto:

Peugeot nám od přelomu tisíciletí již několikrát naznačil směr, jakým by se jakožto výrobce automobilů chtěl ubírat. A tato zamýšlená cesta se po designové stránce vyznačovala nebývale zdařilými křivkami a nápady. Obdobně zajímavými koncepty se dnes prezentují snad jen Mercedes a Cadillac.
Netvrdíme, že by ostatní nedělali nic zajímavého, jen že kreace zmiňovaných značek (a ještě bychom neměli opomenout Citroën) vypadají, jako by měly okamžitě vyjet na silnici a na rozdíl od Renaultu nebo BMW jsou víceméně současné.

Vize budoucích MPV

Posledním, který nás skutečně zaujal, byl koncept crossoveru, jenž na první pohled kombinuje prvky vozu MPV zabalené ve tvaru jakéhosi kupé. Podle Peugeotu jde o předzvěst budoucích vozů kategorie MPV, jež mají podle Francouzů nabídnout ještě větší porci luxusu, elegance a výjimečnosti. No, aby ne, když je dnes na trhu až neskutečné množství jednotlivých modelů nejrůznějších značek.
Ve spojitosti s tímto vozem se mluví o metamorfóze, o schopnosti automobilu kdykoliv se přizpůsobit okolnímu prostředí, životnímu stylu, aktuálním jízdním podmínkám. Přesně takové by mělo být MPV budoucnosti.

Seznam kapitol

Výška pouhých 1373 mm

Při konstrukci konceptu pojmenovaného Peugeot HX1 vsadili konstruktéři na jednoprostorovou architekturu. Rozměry konceptu jsou více než obdivuhodné. Na délku vůz měří 4954 mm, na výšku zarážejících 1373 mm a bez zrcátek je široké 1990 mm. To je pouze o nějakých 10 mm méně, než měl legendární Jaguar XJ220, který svého času platil za nejširší auto na světě.
Asi nejzajímavějším prvkem celého vozu jsou čtvery proti sobě se otevírající dveře na pantografických závěsech. Ty se vyklápějí z části nahoru a také do stran, čímž umožní snadný a pohodlný přístup do kabiny.
Vnitřek vozu je sice standardně uspořádán pro čtyři cestující, ovšem dvě nouzové sedačky se nacházejí, stejně jako u koncepčního vozu HR1 z pařížského autosalonu 2010, za předními sedadly. Vypadá to velmi zajímavě.
Obrovská pozornost byla věnována aerodynamice vozu. Když auto stojí, vypadá jako vytesané a jeho zjev je jedním slovem impozantní. Jenže na „impozantnost“ se nejezdí, že? Proto je koncept HX1 vybaven několika zajímavými aerodynamickými „zlepšováky“, které umějí koordinovat proudění vzduchu tak, aby bylo co nejvíce optimalizováno. Zvýšená je aerodynamická účinnost vozu. Konkrétně mluvíme o sedmi pohyblivých klapkách na discích kol uspořádaných do podoby turbíny, jež se při jízdě otevírají, čímž zaplní plochu disku a sníží tak odpor vzduchu. Současně se při rychlosti vyšší než 100 km/h nad zadními pátými dveřmi vysune malé přítlačné křídlo s postranními výběžky.

Seznam kapitol

Technologie hybrid4

Všechny tyto aerodynamické vychytávky by však z pohledu ekologie budoucnosti nebyly příliš platné, pakliže by pod kapotou nebyla nějaká úsporná pohonná jednotka.
Peugeot již několikrát demonstroval, že v této oblasti disponuje hodně zajímavým agregátem označovaným jako HYbrid4. V podstatě jde o turbodieselový motor, jenž je spojený s elektromotorem. U konceptu HX1 funkci spalovacího motoru plní čtyřválcové HDI o objemu 2,2 litru a výkonu 150 kW. Tento motor můžeme najít třeba u 508 GT. Čtyřválec pohání přední nápravu a výkon posílá přes šestistupňovou samočinnou převodovku.
Na zadní nápravě se pak usadil 70kW elektromotor (dobíjení baterií se odehrává pomocí zásuvky plug-in) a v případě vzájemné spolupráce má HX1 poháněna všechna kola. Výkon celého vozu je za ideálních podmínek hodně zajímavých 220 kW, a to při průměrné spotřebě 3,2 l/100 km a emisích CO2 83 g/km. Takto nízká spotřeba je dosažena také tím, že systém HYbrid4 umí jet  až 30 km čistě na elektrický pohon.

Seznam kapitol

Peugeot a Pieere Hardy

U příležitosti zrodu koncepčního vozu HX1 se Peugeot spojil s návrhářem luxusní obuvi Pierrem Hardym, jehož úkolem bylo vymyslet exkluzivní koncept Shoe, který by stejně jako koncepční vůz HX1 spojoval moderní design s unikátní schopností přeměny.
Stejně jako koncepční vůz HX1 se i tyto exkluzivní boty přeměňují podle přání své majitelky. Lehké nízké boty, ideální pro řízení vozu, se dokážou transformovat do futuristické struktury s vysokým podpatkem a rázem jsou z nich elegantní a půvabné boty do společnosti. Peugeot tímto ve Frankfurtu prvně představeným vozem znovu ukázal, že má na víc než být neustále terčem kritiky za to, že už nedělá tak zajímavá auta jako dříve... 

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: