Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Citroën XM - Opomíjený fenomén

Magazín

12.07.2013

Podle mnohých patří mezi nejzajímavější automobily přelomu 90. let, a to nejen díky designu z pera Bertoneho. Citroën CX svým majitelům nabídl komfort, nejmodernější techniku a punc výjimečnosti.

Autor:AutohitFoto:

Dvacet tři let, to je doba, která uplynula od představení tohoto dodnes zatraceně zajímavého automobilu laické veřejnosti. Francouzi tímto modelem nahradili bezmála patnáct let vyráběný Citroën CX a s jeho přípravou si dali opravdu mnoho práce.
V roce 1989 slavila značka 70 let a při příležitosti významného výročí musela přijít s něčím, co by zákazníkům znovu připomnělo, kdo že to v oblasti automobilismu hraje na notu výstřednosti a unikátnosti.

Bertoneho dílo

A že to pánové z Citroënu vzali hezky od podlahy, dokazuje například oblast designu budoucí vlajkové lodi. Vzhled nového XM (původně se měl jmenovat DX) se připravoval od roku 1985, doby, kdy Schimanského CX patřilo na vrchol tehdejšího žebříčku automobilové avantgardy. Na designu pracovaly najednou čtyři subjekty. Tím prvním bylo vlastní studio Centro Style Citroën, dále se na projektu angažovalo nově vzniklé designérské centrum PSA a zbylými dvěma byli Marcello  Gandini a Bertone.
Tendr nakonec vyhrál Bertone, jenž se na zadaný úkol podíval hodně výstředně (ačkoliv některé zdroje uvádějí, že Bertone se nechal inspirovat Gandiniho konceptem BX z roku 1972). Jestliže totiž CX byl kulatý, pak XM se dá bez okolků označit za hranatý. Tento přístup se vedení Citroënu zalíbil natolik, že na klínovitý profil kývlo a koncept přesunulo pod vlastní křídla do rukou Centro Style Citroën.

Seznam kapitol

Skvělá antikorozní ochrana

Dalším důkazem, s jakou pečlivostí Francouzi model XM připravovali, je fakt, že polovina použitých plechů karoserie byla oboustranně pozinkovaná a další třetina galvanizovaná. Karoserie na dobu svého vzniku vykazovala vynikající hodnoty a model XM se mohl na poli bezpečnosti směle rovnat vozům skandinávské provenience.
Jestliže exteriér nadchl všechny  přiznivce směru „proti proudu“, vnitřek vozu už je nápaditý méně. To však neznamená, že byl odfláknutý nebo laciný. 

Seznam kapitol

Mířil příliš vysoko

Citroën XM mířil na takové vozy, jako byly Audi 100 nebo BMW řady 5, nicméně oproti těmto už tehdy prémiovým automobilům vnášel do hry zcela nové prvky.
Mluvíme především o systému hydropneumatického odpružení.Nicméně v této oblasti Francouzi narazili, jelikož v době uvedení klientela preferovala německé trio
z důvodů daleko lepší dynamiky a především prestiže. Komfort, tradiční silná zbraň Citroënu, tentokrát úplně nezafungoval.
Skalní příznivci francouzské značky však XM viděli jako důstojného nástupce modelu CX, přičemž snad všechny kritizované oblasti předchůdce se zlepšily. Zatímco CX se v zatáčkách nakláněl jako plachetnice v bouři, XM byl díky unikátnímu systému odpružení pevný v kramflecích. Model CX byl pomalý až hanba, proto se v případě XM na scénu po letech vrátil třílitrový V6.
Co se motorizací týče, Citroën XM těžil z velkého množství pohonných jednotek, které však sdílel s Peugeotem 605 (s tímto vozem měl stejnou také platformu).

Seznam kapitol

Problematická elektrika

Citroën XM se vyráběl v letech 1989 až 2000 a během této poměrně dlouhé doby prošel několika drobnými vylepšeními. První velká a vlastně také poslední modernizace přišla po pěti letech výroby v roce 1994, kdy Francouzi hasili požár, který naplno propukl v oblasti elektriky. Ta byla největší Achillovou patou tohoto modelu a svým majitelům připravila nejednu noční můru. A nejen majitelům, nýbrž i servisákům, jejichž ochota opravovat XM (Peugeot 605 také) se dala přirovnat k ochotě lva shánět si potravu vlastními silami.
I přes všechny tyto problémy, kterými XM trpělo, nelze tento Citroën ignorovat. Šlo o dalšího pionýra avantgardy, jenž opět ukázal, že ne všechny vozy musejí vyznávat stejnou filozofii.
Dodnes se zachovalo poměrně velké množství provozuschopných strojů, stačí si jen vybrat. Ceny začínají na 10 tisících korunách za „zdechlé“ koně, špičkové kousky s minimálním počtem najetých kilometrů se pohybují okolo 200 tisíc korun.
Pakliže se vám tento vůz zamlouvá, musíme vás varovat před třílitry vyrobenými před modernizací tohoto motoru v roce 1997 (ačkoliv najít takový bude hodně těžké, neb jsou povětšinou již po smrti) a ani dvouapůllitrový turbodiesel není žádná výhra. Rozhodně se vám vyplatí sáhnout po menší jednotce 2.1 TD. 

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: