Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Neuvěřitelné svezení: Nissan Juke R

Magazín

21.02.2012

Pokud Nissan Juke nazveme kvůli extravagantnímu designu exotem, pak pro speciál Juke-R označení již nenajdeme. Natolik je výjimečný.

Autor:AutohitFoto:

Tohle auto je něco extra a to hned z několika důvodů. Předně, Juka-R se vyrobily zatím jen dva kusy, jeden s volantem na pravé straně, druhý s volantem vlevo. Unikátní je i způsob představení, tento model byl totiž oficiálně ustanoven jako safety-car závodu Dubaj 24 hodin.

Punc výjimečnosti potvrzuje přítomnost pouze hrstky novinářů, jediným českým médiem byl právě náš společný Autohit. No, a v neposlední řadě, hodně impozantní jsou čísla. Tento malý crossover byl totiž nadopován na výkon 362 kW. Jak je to možné a jak tento černý pekelník jezdí, jsme zjišťovali na okruhu hned po skončení zmíněného závodu.

KLAME TĚLEM

Nejrychlejší sériový Juke disponuje výkonem 140 kW, konkrétně jde o verzi 1.6 DIG-T. Juke-R nabízí 362 kW. Kde se tento gigantický nárůst vzal? Odpověď je naprosto jednoduchá. Ostrá verze totiž nemá s civilní téměř nic společného! Juke-R totiž sáhl po technice sportovního modelu GT-R (konkrétně z 1. generace R35).

Vzal si podvozek, motor i převodovku. Sílu všem čtyřem kolům tedy dodává šestiválec V6 Twin Turbo o objemu 3,8 litru. Jeho výkon je již zmíněných 362 kW, točivé maximum vrcholí na 588 N.m. Pod podlahou zavazadlového prostoru, nemyslíme, že v tomhle případě se hodí prostor vzadu označovat kufrem, se ukrývá šestistupňová automatická převodovka.

Upravené ústrojí pro pohon 4x4 a kardanový hřídel pak převodovku spojují s oběma nápravami. Pro laika tedy v kostce: Juke-R je speciál na podvozku a s technikou GT-R, na který byla pouze „nabastlena“ karoserie klasického Juka. Pro úplnou představu o všech úpravách stačí porovnat šířku vozu, která z obvyklých 1765 mm narostla na 1910 mm. Větší rozchod kol se pozitivně promítl na „drandění“ po závodním okruhu.

Kvůli pohonné jednotce a dalším, zejména bezpečnostním opatřením narostla i hmotnost vozu, registrujeme 1806 kg – pro výkon 485 kg je to stále nic. Posuďte sami. Stovku zvládá za 3,7 sekundy a maximální rychlost je 257 km (ach, ta aerodynamika). Uvnitř si okamžitě všimnete skořepinových sedadel, pětibodových pásů a informačního displeje. Ten pochází opět z GT-R. Své místo zde našel i nezbytný bezpečnostní rám a několik dalších závodních detailů.

ZÁBAVNÉ A JISTÉ

Na závodním okruhu v Dubaji jsme nejprve usedli do 370Z, následně do několikrát zmíněného GT-R a až poté do Juka-R. Měli jsme tedy dokonalou možnost srovnání. Model 370Z kvůli těžkému zadku vyžaduje značnou pozornost řidiče, v zatáčkách se s ním musíte neustále prát. Rozhodně nejde o ideální auto na okruh. GT-R si vedlo výrazně lépe. Vždy spolehlivě zamířilo na apex zatáčky a skvěle drželo zvolený směr.

A Juke-R? Auto s krátkým rozvorem, minimální světlou výškou a přehršlem výkonu. Tento model ke kvalitám GT-R přidal ještě výraznější a dunivější zvuk a minimálně dva stupně zábavy. Nástup motoru je dechberoucí a s rostoucími otáčkami přichází téměř srdeční kolaps. Dokonale přesné řízení s perfektní zpětnou vazbou umožňuje perfektní vedení vozu.

Kam zamíříte, tam také s milimetrovou přesností pojedete. Do zatáček jsme se mohli vrhat až neskutečnou rychlostí, neboť široké rozchody kol se staraly o výtečnou stabilitu, své sehrály jistě i závodní pneumatiky. Postupně, jak jsme se s vozem vzájemně seznamovali, dovolovali jsme si víc a víc. Na konci dlouhé rovinky jsme pádly pod volantem bleskurychle podřadili na trojku, to se odehrálo za doprovodu obrovského prskání ve výfuku, a prudce strhli řízení do ostré pravé.

Auto zatáčku proletělo ideální stopou, při vyšší rychlosti, než je limit vozu, se plynule po všech čtyřech hrnulo ven. Nic víc. Ideální neutrální chování a navíc dokonale čitelné. Po pár kolech jsme museli vždy na chvíli zpomalit, Juke-R se začal přehřívat. Chlazení bylo totiž také převzato a pouze mírně upraveno. To však byla jediná piha na kráse. Nissan spolu s RML odvedly opravdu vynikající práci.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: