Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Moderní metody karosářských oprav: Kvalitně a rychle

Servis

17.11.2013

Poradíme, jak nejlépe nechat opravit typická poškození a představíme moderní metody, které jsou šetrné k vozu a ušetří čas i peníze. Není totiž oprava jako oprava a podezřele nízká cena je obvykle vykoupena nedodržením správných postupů.

Opravy zvenku bez demontáže jsou rychlejší a šetrnější
Promáčklý a odřený práh či zadní blatník se běžnými metodami opravují těžko, je nutné odstrojování a v případě prahu často také vyříznutí dílů, což je poměrně výrazný zásah do vozu. I středně velké deformace po nehodách se však dají opravit zvenku. Na deformované místo se přivaří oka, jimi se provlékne tyčka a jejím přitahováním k pevně zapřené mostní konstrukci se zdeformované místo srovná. Výhoda je v menším tepelném namáhání (menší narušení antikorozní ochrany) a možnosti přesnějšího srovnání plechu, menší nutnosti kytovat a nižšímu riziku odlupování barvy. Navíc je oprava rychlejší.

Během vytahování je možné kontrolovat tvar plochy laserem.


Plastové díly lze spojit a „svařit“ velmi kvalitně
Výměna nárazníku je poměrně nákladná záležitost, a tak se vyplatí i relativně větší praskliny nechat „svařit“. Je však velmi důležité, aby spoj nebyl pouze „slepen“ roztaveným plastem. Nutné je pevné mechanické spojení, nejlepší jsou speciální, různě zahnuté kovové drátky, které prasklinu pevně zafixují. Pokud došlo k ulámání úchytů, lze je nahradit zatavením drobných drátěných oček. Samotné spojování je nutné provádět stejným plastem, z jakého je nárazník, proto je nejjednodušší seříznout jednu z vnitřních hran a použít přímo plast z nárazníku.

Pouze kvalitním svařením nárazníku ušetříte, samotné zatavení nestačí.


Drobné důlky nejsou problém, pomůže indukční nahřátí
Krupobití či neopatrný řidič u supermarketu, který otevře dveře a vrazí do těch vašich, a důlek je na světě. Pro majitele sice nepříjemnost, ale z hlediska oprav celkem snadno řešitelný problém. Pokud totiž není poškození v nějaké hraně či v něm není ostrý zlom, lze ho vyrovnat zvenku bez demontáže dílů a bez nutnosti lakování. Slouží k tomu speciální indukční „tyčinka“, která poškozené místo na několik málo sekund nahřeje na teplotu 200 až 300 °C, a poškozené místo se srovná. Poklepáním plastovým kladívkem se pak uvolní napětí a místo je opraveno.

Závěrečné poklepání uvolňující napětí z plechu vyžaduje cvik a zkušenost.


Promáčkliny bez poškození laku lze rovněž bez lakování opravit
Štěstí v neštěstí, tak by se dala nazvat situace, kdy dojde k rozsáhlému promáčknutí plechu bez poškrábání. Jediným vhodným řešením je nechat místo opravit bez nutnosti lakování, čímž nedojde k narušení antikorozní ochrany. Princip opravy je podobný jako u navařování oček, místo nich se ale lepí plastové příchytky, které neporuší lak. Úplné dorovnání plechu je ale většinou nutné provést zevnitř speciálními tyčkami. Princip tohoto vytahování je možné použít i na hliníkové karoserie.

Místa bez poškození laku je možné opravit pouze přesným vytažením.


Díly se mají lakovat zvlášť a slícování provádět předem
Pokud dojde k výraznějšímu poškození dílů, které jsou relativně levné a snadno vyměnitelné, nevyplatí se je opravovat. Typicky se to týká předních blatníků. I výměna dílů má ale svá pravidla. Pokud to jde, tak si vyberte originální díl, díly z druhovýroby se obvykle daleko hůře slícují. To, co ušetříte na dílu, zaplatíte za práci mechanika. Samotné sesazení pak musí proběhnout před lakováním, následně se díl musí sundat, antikorozně ošetřit, nastříkat z obou stran a nasadit zpět. Jakýkoli jiný postup je špatný.

Fotodokumentace opravy vám umožní zkontrolovat, že lakovna provedla vše, jak měla.


Existuje šetrné rozebírání spojů, autogen není to pravé
Povolování zarezlých matek, šroubů, jednotlivých dílů výfuku, ale i třeba lepených skel je problém, který je při opravách nutné řešit rychle a efektivně. Nahřívání autogenem neplní ani jedno z toho a navíc teplotně namáhá místa, kde to není potřeba, a zbytečně je narušuje. Šetrným řešením jsou indukční zahřívače, kterými cíleně na několik sekund zahřejete jen dané místo, a zatuhlý spoj potom bez problémů povolíte. Díky malým rozměrům a nejrůznějším tvarům těchto přístrojů se dostanete prakticky všude.

Omotání drátu kolem místa, které potřebujete rozebrat, je rychlé a efektivní.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: