Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Ropa, řepa, nebo plyn?

Servis

14.09.2013

Stoupající ceny klasických pohonných hmot nutí čím dál víc řidičů uvažovat o jiných alternativách. Vedle již dobře známého LPG a CNG se začíná zvyšovat poptávka po biopalivu E85. Jaké jsou jejich výhody a nevýhody? Kolik stojí přestavby a vyplatí se?

Autor:Michal ŠtenglFoto:

Zájem o alternativní paliva roste vždy, když ceny klasických pohonných hmot šplhají do výšin. Bývá to zejména na začátku léta, kdy začíná hlavní motoristická sezona. Všichni bychom si asi přáli, aby ceny opět klesly na úroveň začátku roku 2009, kdy stál podle údajů společnosti CCS litr Naturalu 95 v průměru pouhých 22 Kč a za naftu se platilo jen 24 Kč. Dnes se benzin prodává za 36,67 Kč/l a nafta za 36,16 Kč/l, což je nárůst o děsivých 41 %. Vysoké ceny a snaha lidí šetřit jsou příčiny toho, proč spotřeba benzinu stále klesá. „Od roku 2008 došlo k poklesu o 17 %,“ potvrzuje Václav Loula ze společnosti Benzina. Lidé se snaží jezdit úsporněji, proto i volí naftové motory, část motoristů pak podlehla vábení alternativních paliv.

Některé stanice na CNG umožňují platbu všemi známými způsoby včetně hotovosti, jiné jen speciálními kartami od dodavatelů plynu.

Jak ale Václav Loula zároveň dodává, paradoxně klesá i zájem o LPG. „Od roku 2008 do 2012 totiž došlo ke snížení objemu dodávek pro dopravu ze 78 000 na 74 000 tun,“ vypočítává. Naopak rok od roku stoupá spotřeba stlačeného zemního plynu, o kterém se hovoří jako o palivu budoucnosti. Zatímco v roce 2002 se v Česku spotřebovalo 2,8 mil. m3 CNG, v roce 2012 už to bylo 15,2 milionu. To přímo souvisí s nárůstem sítě plnicích stanic z devíti v roce 2004 až na současných 49. Podle odhadů asociace NGV, což je nezisková odborná platforma pro podporu využití zemního plynu a bioplynu, by se mělo v roce 2020 u nás spotřebovat 342,5 mil. m3 CNG (některé odhady hovoří dokonce až o 800 mil. m3). Stejně tak by měl vzrůst počet míst, kde bude možné zemní plyn natankovat. Podle nejoptimističtějšího scénáře by mělo v ČR existovat 252 čerpacích stanic, reálný odhad je někde na čísle 144.

Například Benzina uzavřela se společností Vítkovice Doprava rezervaci na 20 lokalit, kde by chtěla v následujících dvou až třech letech postavit nové CNG plnicí stanice. Celkově by jich ráda provozovala kolem čtyřiceti. Nyní má zatím tři, z nichž jedna je umístěná na D1 Humpolec-Vystrkov. Jako u jedné z prvních ČS jsou tankovací hadice na CNG součástí výdejních stojanů na klasická paliva, což je průlomová novinka, která by měla zvýšit komfort používání CNG. Tento stojan dodala společnost E.ON ve spolupráci s českou firmou Next Energy, které chtějí do pěti let nabídnout podobný komfort na dalších padesáti místech. Naopak vlastní síť chce vybudovat Gazprom, který prostřednictvím firmy Vemex plánuje během následujících tří let stavět tempem 15 stanic za rok.

Na rozdíl od LPG jsou tankovací hrdla na CNG univerzální.

V čem tkví kouzlo CNG?

Hlavně v provozních nákladech, protože cena CNG je dvakrát nižší než cena benzinu. Za jeden metr krychlový CNG, který energeticky odpovídá litru benzinu, se totiž platí kolem 18 korun. Náklady na kilometr se pohybují podle typu vozidla od 70 haléřů do 1,60 Kč za kilometr. K lepší budoucnosti CNG má také přispět více aut od výrobce. Přestavbu na CNG lze samozřejmě udělat i dodatečně. Touto cestou šel například Státní úřad inspekce práce, který si u společnosti Havex-auto objednal celkem 150 automobilů Škoda Fabia Combi přestavěných na CNG. Jde ale spíš o výjimku, mezi lidmi není o přestavbu až takový zájem. Důvody jsou celkem prosté. Peníze. Za úpravu totiž v závislosti na výrobci přestavbové sady zaplatíte od 38 000 Kč za polské systémy až po 55 000 Kč za špičkové italské výrobky BRC. Drahá je hlavně tlaková nádrž, například běžně používaná o objemu 70 l přijde na 15 000 až 20 000 korun. Navíc je velká, těžká (snižuje užitečné zatížení vozidla) a kvůli vysokému tlaku CNG 20 MPa má nepraktický válcový tvar. Nelze ji proto dát do prostoru pro rezervu, takže v kufru zabírá dost místa. I to je důvod, proč se pro dodatečnou přestavbu více hodí kombíky nebo sedany. U továrních modelů bývají tlakové nádrže umístěny v podlaze vozu, takže kufr nezmenšují. Velmi často ale nutí konstruktéry zmenšit klasickou benzinovou nádrž, což u dodatečné úpravy neplatí, takže má delší dojezd na obě paliva.

Až 70 000 Kč ale můžete zaplatit i za přestavbu na LPG. Na tolik totiž vyjdou nejmodernější systémy pracující s kapalným plynem, jež jsou určené pro motory s přímým vstřikováním. Cena nejběžnějších přestaveb se ale pohybuje v průměru kolem 30 000 korun, takže náklady na přestavbu se vrátí rychleji než u CNG. A to i díky poloviční ceně proti benzinu, která stále ještě kompenzuje vyšší spotřebu na LPG. Ta obvykle stoupne o 10 %. Nicméně roste i počet modelů s tovární přestavbou na LPG, u nichž nepřijdete o záruku. Mezi klady LPG, na něž jezdí v Česku 217 000 automobilů, patří i hustá síť čerpacích stanic. V Česku bylo ke konci června 837 stanic na LPG, přičemž polovina z nich je v areálu klasické čerpací stanice. Například Benzina má 45 vlastních a pět franšízovaných (pronajatých) ČS, OMV předpokládá, že stávajících počet 13 ČS rozšíří o dalších pět až deset. V síti EuroOil koupíte LPG na 25 místech, Lukoil právě dokončuje instalaci 34. plnicí stanice. Velmi hustá síť stanic na LPG je také v Evropě, jenom s sebou musíte vozit redukce na tankovací hrdlo.

Některé pumpy už nabízejí všechna dnes dostupná paliva najednou.

To je asi ta nejmenší nesnáz, která čeká na majitele vozů na LPG. Musejí počítat s vyššími servisními náklady, a to kvůli pravidelné roční revizi systémů. Nesmějí jezdit do podzemních garáží, což vadí hlavně ve velkých městech. Ačkoliv už konečně neplatí plošný zákaz vjezdu do garáží pro vozy na CNG, většina parkovišť má stále na zákazové tabuli před vjezdem i logo CNG. O změnu, vyžadující určité úpravy, totiž musejí požádat majitelé, resp. provozovatelé garáží, a jelikož je nic nenutí, nechtějí na to vynaložit čas ani peníze. V západní Evropě takové omezení neplatí.

Nic takového nemusíte řešit s palivem E85, které se tankuje úplně stejně jako klasický benzin. E85 je totiž kapalné palivo smíchané z bioetanolu a Naturalu 95 v poměru 85:15. K nárůstu poptávky přispěl i počet ČS, které mají na výdejních stojanech vedle benzinu či nafty i pistoli s nápisem E85. Zatímco v roce 2009 se dalo toto palivo koupit na jediné ČS, nyní ho zakoupíte na více než 280 místech v ČR. Spíš ale v rámci menších sítí. Výjimkou je EuroOil, který E85 nabízí na 34 ČS. Toto palivo je pro motoristy lákavé v tom, že je díky nulové spotřební dani na bioetanol zhruba o deset korun levnější než Natural 95.

„Celá montáž homologované přestavbové sady Elotec se dá zvládnout za jedno dopoledne,“ říká Jiří Fejkl, z Auto Fejkl Velké Přílepy. Musí se totiž zapojit několik čidel.

Pokud však chcete lít E85 do nádrže svého benzinového vozu a nejste majitelem vozu upraveného přímo výrobcem, takové vozy se označují FFV (Flexi Fuel Vehicles), u nás je nabízí zatím jenom Volvo (modely S60/V60/V70/S80 s motorem T4), musíte si koupit přestavbovou sadu. Jen málo firem si zatím troufá na motory s přímým vstřikováním paliva, většina nabízených sad je určena pro motory s nepřímým vstřikováním. Podívejme se na toto palivo z hlediska fyzikálních vlastností. E85 má vyšší oktanové číslo než benzin (108 místo 95), takže motor by mohl pracovat s vyšší kompresí, větším předstihem, a tudíž i efektivněji. Etanol E85 při odpařování mnohem více ochlazuje vzduch, čímž má větší hustotu a do válce se ho nasaje víc. Tím se zvyšuje účinnost motoru. Jenže tyto výhody nedokáže žádná přestavbová sada naplno využít, to dokázaly většinou jen motory automobilů upravených přímo výrobcem. K nevýhodám E85 patří vyšší spotřeba, která může být až o pětinu vyšší ve srovnání s benzinem. Je to dáno tím, že E85 má o téměř 29 % nižší výhřevnost než Natural 95. Jednoduše řečeno, v jednom litru paliva se ukrývá méně tepelné energie, kterou lze proměnit v mechanickou práci. Aby motor jel tak, jak má, musí se ho do válců vstříknout víc. Dalším problémem jsou zimní starty za nízkých teplot. Bioetanol má nižší tlak par, podstatně hůř se mění z kapaliny na plyn. Proto mu dělají problémy studené starty, které se u originálních vozidel typu FFV hlavně v severských zemích řeší elektrickým ohřevem. Těmto potížím se dá předejít buď garážováním, nebo jednoduchým trikem, kdy v případě očekávaných velkých mrazů do nádrže jednoduše natankujete více klasického naturalu, třeba v poměru půl na půl. Palivo E85 také výrazně zkracuje životnost motorového oleje, doporučuje se měnit ho po 10 000 km. Podobně jako LPG bioetanol hůř maže ventilová sedla, takže po nějakých 80 000 km se doporučuje zkontrolovat ventilové vůle. Líh je také účinným odmašťovadlem, takže vyčistí sací kanály i ventily od úsad, které mohou ucpat palivové čerpadlo. U starších vozů s pryžovými palivovými hadičkami by mohl agresivní líh způsobit netěsnosti, u současných plastových hadiček ale nic podobného nehrozí. Přesto je důležité stav palivového vedení pečlivě kontrolovat. Přestože zájem o biopaliva mírně roste, jak říká Václav Loula z Benziny, éra ropy a plynu rozhodně nekončí.

Vozy s tovární přestavbou na E85 u nás nabízí zatím pouze Volvo.

Seznam kapitol

Jak na E85?

Naučit automobil konzumovat etanol je mnohem jednodušší než ho přeorientovat na LPG či na CNG. Přesto jděte raději k odborníkům.

Přestavba nebo také konverze na E85 se dá přirovnat k čiptuningu. Základem je krabička, která se pomocí dodávaných kabelů připojí na svorkovnici vstřikovačů paliva. „Základním principem přestavby je prodloužení vstřiků,“ vysvětluje Jiří Fejkl, jednatel servisu Auto Fejkl ve Velkých Přílepech. Aby motor správně běžel, je třeba vstřikovat více paliva. Zatímco benzin se musí pro ideální spalování míchat se vzduchem v poměru 1:14,7, u lihu je to 1:9,0. Proto je nutné vstříknout asi o třetinu více lihu. A o to se právě postará kouzelná krabička. Díky lambda sondě si však i řídicí jednotka motoru dokáže poradit s určitým množstvím lihu v benzinu, nicméně je to maximálně do 40 %. Pokud máte automobil s řízeným katalyzátorem, nedoporučujeme lít do nádrže jenom E85 bez přestavbové sady. Lambda sonda by totiž poznala příliš chudou směs, což by vedlo k vynechávání motoru při akceleraci a rozsvícení kontrolky diagnostiky. Pokud už chcete jezdit na E85, aniž byste investovali do přestavby, tak ho řeďte naturalem. „Maximální poměr je 1:3,“ doporučuje Antonín Turna ze společnosti Flexcar.

Pokud se rozhodnete pro přestavbu u nového vozu, přijdete automaticky o záruku na motor a palivové vedení. Na trhu existují dva typy sad lišící se cenou, technickou propracovaností a také legalitou. Nejčastější jsou krabičky, které si můžete koupit od 2500 do 4000 Kč a sami si je namontovat do auta. S těmito garážovými přestavbami ale můžete mít problémy na STK nebo při policejní kontrole, protože se jedná o neschválenou přestavbu. Druhou možností je koupit si ministerstvem dopravy oficiálně schválené sady, které se zapisují do technického průkazu. Ty jsou pochopitelně dražší. Na trhu jsou dvě takové sady: Elotec EC85 a Metex PT-85, jež u nás zastupuje přerovská firma Motor Expert.

„Instalace jednotky zabere zhruba půl dne, protože je kvůli instalaci různých čidel přece jenom náročnější,“ říká Jiří Fejkl. Na rozdíl od levných sad je součástí EC85 snímač paliva, který rozpozná přesný poměr etanolu a benzinu a podle toho reguluje vstřikování směsi. Člověk tak nemusí ručně přepínat typ paliva, jako je tomu u jednoduchých konverzí. „Celá sada pro čtyřválec se prodává za 8990 Kč, její montáž stojí 890 Kč,“ vypočítává náklady Jiří Fejkl, „v ceně je i diagnostika, která se provádí před a po montáži, kdy zákazník nějakou dobu jezdí na E85,“ doplňuje. Po instalaci je dobré úplně vyjet benzinovou nádrž, natankovat plnou E85 a zajet na emise. Poté se s příslušnými papíry vrátíte k tomu, kdo přestavbu udělal, a ten ji zapíše do velkého TP. Přerovská firma Motor Expert dělá emise v rámci přestavby za 8100 Kč. Posledním krokem je vyžádání nového malého techničáku. „Po nějakých 500 km na E85 je dobré vyměnit palivový filtr,“ doporučuje Jiří Fejkl. Etanol má totiž silné čisticí schopnosti, takže z motoru i palivového vedení uvolní řadu nečistot, které by mohly filtr ucpat. Pokud automobil někdy cuká, viníkem nemusí být jednotka, ale samotné palivo. Bohužel ne všude je jeho kvalita taková, jaká by měla být. Vyzkoušejte jich proto víc.

V Česku je celkem 3754 veřejných čerpacích stanic. Na 837 místech lze koupit LPG a na víc než 280 ČS nabízejí E85. Nejméně je stále plnicích stanic na CNG.

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: